Peugeot 108 -tyyppiviat

Peugeot 108:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Peugeot 108:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Peugeot – Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • Peugeot 108 valm.aika: v. 2018. Valmistusprosessin epätarkkuudesta johtuen saattaa polttoainetankki olla epätiivis. Huolto selvittää tankin valmistusnumeron perusteella tankin vaihtotarpeen. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon Peugeotin sisäiselsellä koodilla ”JER”. ADAC 05/2019.
  • Vanha, tärkeä takaisinkutsu: Peugeot 108 :ssa ja sen sisarmallissa (Citroën C1) oli vuonna 2016 takaisinkutsu. Syyskuussa ja lokakuussa 2014 valmistetuissa autoissa ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Käytettyä autoa ostettaessa on syytä varmistaa, että ohjaukseen liittyvää takaisinkutsua (korjauskehotusta) on noudatettu ja korjaus tehty.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2017, 2016, 2015, 2014) Traficom
  • Käyttöjarru: Jarrulevyt kuluvat nopeasti alimitoituksen vuoksi, Saksa
  • Loppuun ajetut tai naarmuiset jarrulevyt, kuluneet jarrupalat, Saksa
  • Jarrujen tehossa toivomisen varaa, Saksa
  • Valovikoja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa
  • Tyypillinen Peugeot –vika, pakoputkisto ruostuu nopeasti, Saksa
  • Yksittäistapauksina öljyvuotoja.
  • Nopeasti kuluvia jarruja ja valovikoja lukuun ottamatta vähävikainen auto, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Vain Peugeot 107 vuosimalli 2009 on tilastossa, siinä ei erityisiä tielle jättäviä vikaryhmiä.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Pienempi 1.0 –moottori joutuu koville, käy hermostuneesti ja vaatii reilusti kierroksia, mikä antaa melua. 1.2-moottori vääntää paremmin ja tekee mahdollisesti leppoisamman ajamisen.
  • Kytkin kuluu nopeasti. (pikkuautossa kaupunkiajon osuus on suuri).
  • Akun varaustila laskee nopeasti auton seisoessa yli viikon ilman käyttöä.
  • Peugeot 108 :ssa ja sen sisarmallissa (Citroën C1) oli vuonna 2016 takaisinkutsu. Syyskuussa ja lokakuussa 2014 valmistetuissa autoissa ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Käytettyä autoa ostettaessa on syytä varmistaa, että ohjaukseen liittyvää takaisinkutsua (korjauskehotusta) on noudatettu ja korjaus tehty.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.