Peugeot 206 -tyyppiviat

Peugeot 206:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Peugeot 206:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Ei 206+ -mallille (vuosimallit 2009–2012).
  • Lasinpyyhkimet, VOSA 2008.
  • Polttonesteputki, vuoto, VOSA 2008.
  • Polttonesteen paluuputki, vuoto, ADAC, VOSA 2005.
  • Moottorin ohjausyksikkö (206 RC), Traficom 2004.
  • Takaspoileri, ADAC, VOSA 2004.
  • Matkustajan turvatyyny, VOSA 2001.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä yksittäisiä vikakohteita (2007-2011), Traficom.
  • Käyttöjarru (2006, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), Traficom.
  • Etuakselisto (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), Traficom.
  • Ohjauslaitteet (2006, 2005, 2004), Traficom.
  • Pakokaasupäästöt (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), Traficom.
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu nopeasti, Saksa.
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Valonheittäjät rikki (2010).
  • Käynnistysmoottori rikki (2005–2010).
  • Pakoputkisto murtunut (2005–2010).
  • Kampiakselin tunnistin rikki (2009).
  • Jäähdytysjärjestelmän häiriö, ylikuumeneminen (2007–2009).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2006–2009).
  • Moottorinohjauksen häiriö (2005–2009).
  • Polttonestesuutin rikki (2008).
  • Sytytyspuola rikki (2005–2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Sähkölaitevikoja: Sytytyspuola, moottorinohjaus, ajonestolaite, AB.
  • Dieselien turboahtimet ovat vikaherkkiä, AB.
  • Hiukkassuodattimella varustettuihin dieselmoottoreihin kerääntyy polttonestettä moottoriöljyn sekaan, AB.
  • CC -Cabrion katon tiivisteet hapertuvat ja vuotavat, AB.
  • Runsaasti erilaisia moottoriin liittyviä vikoja, ADAC.
  • Kori (ruostetta, vuotoja), ADAC.
  • Vaihteisto ja kytkin, ADAC.
  • Ohjauslaitteisto, ADAC.
  • Valaisinvikoja, ADAC.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.