Peugeot 307 -tyyppiviat

Peugeot 307:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Peugeot 307:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Ohjaustehostimen sähköjohto voi ruostua, mennä oikosulkuun ja aiheuttaa tulipalon, ADAC 2005, KBA 2008.
  • Moottorin ohjausyksikön päivitys 2006.
  • Molemman puolen takajarruletkut 2006.
  • Kaasupolkimen rajoitin, Traficom 2006.
  • Oikean etuistuimen sivuturvatyyny, Traficom 2006.
  • Vasemman turvavyön kiinnitys, Traficom 2005.
  • ABS -yksikön liitin, Traficom 2005.
  • Ohjaustehostimen sähköliitin, Traficom 2005.
  • Moottorin ohjausyksikön ohjelma (307 CC), Traficom 2005.
  • Jarrualipainetehostajan putki (307 CC), Traficom 2004.
  • Virtalukko voi jäädä jumiin ja aiheuttaa käynnistysmoottoripalon ja tulipalon, virtalukko vaihdettava, VOSA, ADAC 2002.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Pakokaasupäästöt (2008, 2007, 2006), AK.
  • Ohjauslaitteet (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001), AK.
  • Käyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001), AK.
  • Etuakselisto (2005, 2004, 2003, 2002, 2001), AK.
  • Ohjausnivelissä väljää, kuluneet raidetangonpäät, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Iskunvaimentimet, jouset vanhimmissa, TÜV.
  • Runsaasti jarruvikoja, kuluneet jarrulevyt ja jumittavat jarrusatulat, heikko jarrutusteho ,TÜV, DEKRA, GTÜ.
  • Vanhimmissa ruostuneet jarruputket, TÜV.
  • Valaisinvikoja, TÜV, GTÜ.
  • Pakoputkisto ruostunut haperoksi, TÜV, GTÜ.
  • Etuakseliston kumiset laakeriholkit haperoita, GTÜ.
  • Moottorin öljyvuodot, GTÜ, TÜV.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku tyhjä (2007 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).
  • Moottorinohjauksen häiriö (2007 asti).
  • Sytytyspuola rikki (2007 asti).
  • Kytkin rikki (2004–2005)
  • Turboahdin rikki (2004).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Takaisinkutsu: ABS/ESC -keskusyksikön puutteellinen suojaus aiheuttivat oikosulkuja ja tulipalovaaran sekä useita takaisinkutsukampanjoita (erityisesti 2003–2006), AB.
  • Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja, ADAC.
  • Jarrut kuluvat nopeasti, ADAC.
  • Pyöränlaakerit kuluneet, ADAC.
  • Pakoputkisto, hiukkassuodatin, ADAC.
  • Kojelaudan sähkölaitteet (esimerkiksi mittaristo, radio), ADAC.
  • Takaisinkutsu: Sähkötoimisen ohjaustehostimen hapero kaapelointi aiheuttaa tulipalovaaran, AB.
  • Yhteensä seitsemän takaisinkutsua palovaaran vuoksi, AB.
  • Lukemattomia takaisinkutsuja ja runsaasti vikoja, AB
  • Sähkötoimiset lasinnostimet oikuttelevat, AB.
  • Vaihteistovaurioita diesel-malleissa, ADAC, AB.
  • Dieselien hiukkassuodatin tukkeutuu, AB.
  • Kytkinvikoja, ADAC, Autobild.
  • 1.6 HDI -dieselin turboahdin vaurioituu usein, AB.
  • Sivuääniä: Kitisee ja kolisee ,AB.
  • Bensiinimallien moottorien nokka-akselin asennon tunnistin, AB.
  • Runsaasti öljyvuotoja, AB.
  • Akselistot ja ohjausnivelet kuluvat nopeasti, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.