Peugeot 308 -tyyppiviat

Peugeot 308:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Peugeot 308 SW

Peugeot 308:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Peugeot – Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • 1.2 Puretech –moottori: Moottorivaurio sekä jarrujen tehon heikkeneminen. Viallinen hammashihna saattaa aiheuttaa moottorivaurion ja jarrutehostimen toiminnan heikkenemisen. Aluksi hammashihna saattaa rispaantua ja sen osaset voivat häiritä jarrutehostimen alipainepumpun toimintaa. Mikäli ajoa jatketaan hammashihnan rispaantuessa, seurauksena voi olla moottorivaurio. Huolto tarkastaa hihnan toiminnan ja tarvittaessa vaihtaa hihnan. Samalla korjataan myös alipainetoiminnan systeemidiagnoosiohjelma. Valm. aika 2013 -2017. ADAC 3/2021.
  • Peugeot 2008,3008,5008,308, Moottorin ohjainlaitteen päivitys JZR:
    Kampanjassa päivitetään moottorin ohjainlaite, aloituspäivä 15.12.2020
  • 308, (2.0 HDi) valm.aika: 04/2018 – 06/2018. Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa olla öljyvuoto moottorista, jonka syynä on spesifikaation vastaisesti kiristetty kampikammion tiivistetulppa. Huolto tarkastaa ja tarvittaessa korjaa kiristysmomentin. Työ on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Valmistaja ei kyselyistä huolimatta anna lisätietoja virheeseen liittyvistä toimista. ADAC 01/2019.
  • 308 (II), valm.aika: 08.11. – 26.11.2017: Turvatyynyjen ohjausyksikkö on saattanut kuljetuksessa tai asennuksessa vahingoittua, eikä mahdollisesti ole toimintakelpoinen aiheuttaen turvatyynyjen toimimattomuuden. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot takaisin, kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta asiakkaalle maksuttomista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 6/2018.
  • Turvatyynyjen ohjainlaite: Kampanjaan kuuluvissa autoissa on mahdollisesti viallinen osa turvatyynyjen ohjainyksikössä ja on mahdollista että onnettomuuden yhteydessä turvatyynyt eivät toimi oikein. Kampanjaan kuuluvissa autoissa vaihdetaan turvatyynyjen ohjainyksikkö. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 5 Kampanjan aloitus pvm: 09.05.2018, Traficom.
  • 308, 3008, 5008: Moottorin ohjainyksikkö. Kampanjaan kuuluvissa autoissa jäähdytysstrategia ja maksimi lämpötilahälytys saattavat aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen. Koska tämä tilanne voi äärimmäisissä olosuhteissa johtaa moottorivaurioihin, toimenpide edellyttää uuden ECU-ohjausohjelmiston lataamista jäähdytyksen hallintaparametrien muokkaamiseksi. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 37. Kampanjan aloitus pvm:18.07.2018, Traficom.
  • 308(T9), 3008, 5008, 508: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto. Kampanjan autojen moottorin jäähdytyksen toimintastrategia ja korkean lämpötilan hälytys saattavat olla puutteellisia ja johtaa moottorin ylikuumenemiseen, joissain tilanteissa jopa moottorivaurioon. Toimenpiteessä moottorin ohjainlaitteeseen ladataan uusin ohjelmistoversio, jotta jäähdytyksen toiminta saadaan varmistettua asianmukaiseksi. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 104. Kampanjan aloitus pvm:15.02.18, Traficom.
  • Peugeot 308, valm.aika: 05.02.2014 – 27.03.2015. Moottorin ylikuumentuminen saattaa johtaa öljyvuotoon ja tehon menetykseen ajossa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista. Toimet ovat asiakkaalle maksuttommat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltoetiedostoon. ADAC 03/2018.
  • Muuan moottorinosa toimii virheellisesti ja saattaa aiheuttaa häiriöitä moottorin vedossa, muutamissa tapauksissa lyhyissä kiihdytyksissä saattaa esiintyä moottorin vedon katkeamista. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheeseen liittyvistä jatkotoimista. Valm.aika: 02.10 – 27.11.2017. ADAC 1/2018.
  • Sähkörele: Kyseisten autojen käynnistysmoottorin sähköreleen sisäinen komponentti saattaa olla ei-vaatimusten mukainen ja aiheuttaa käynnistysmoottorin tuhoutumisen ylikuumenemisen seurauksena. Myöskään tulipalon riskiä ei voi kokonaan sulkea pois. Joissakin harvinaisissa tapauksissa, jos auto on parkkeerattu vaihde kytkettynä, käynnistysmoottorin tahaton kytkeytyminen voi aiheuttaa auton liikkumisen itsestään. Toimenpiteessä kyseinen rele tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 04/2017. Valm.aika: 2016, ADAC 6/2017.
  • Alatukivarren pultit: Etupyörien kolmiotukivarsien kiinnitysruuvit eivät ehkä ole kunnossa. Tästä syystä kyseiset osat saattavat rikkoutua. Toimenpiteessä ruuvit vaihdetaan, Traficom 05/2017.
  • Takaluukku: Takaluukun osien liimauksen viasta johtuen luukku saattaa ajan kuluessa vioittua. Toimenpiteessä luukku tarkastetaan ja vaihdetaan tarvittaessa, Traficom 09/2016.
  • 308 (T9) Rengasventtiilit: Renkaiden venttiilien mahdolliset materiaali- ja asennusvirheet voivat aiheuttaa rengaspaineen laskun. Toimenpiteessä venttiilit vaihdetaan erityisen asennussovittimen avulla, Traficom 10/2016.
  • Polttoainesyöttöramppi: Ruiskutussuuttimien polttoaineensyötön yhteispaineputken materiaali ei ole riittävän vankkaa, mikä saattaa ajan kuluessa muodostaa vuotoriskin. Toimenpiteessä yhteispaineputki tarkastetaan ja tarvittaessa se vaihdetaan, Traficom 07/2016.
  • Turbon voiteluputki: turbon voiteluputken pultti voi olla viallinen ja aiheuttaa öljyvuotoa. Toimenpiteessä kyseinen pultti tiivisteineen vaihdetaan.
  • Viallinen jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Varoitusvalo saattaa syttyä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on normaali, ADAC 2016
  • Ovien lukot: Ovien lukoissa saattaa olla valmistusvirhe, jonka vuoksi yhden tai useamman lukon sisäinen mekanismi saattaa jumittua. Tällöin yksi tai useampi auton ovista ei mene kunnolla kiinni tai seurauksena voi olla, että kyseisten ovien lukitus aukeaa tai kyseiset ovet aukeavat odottamatta. Toimenpiteessä etu- ja takaovien lukot tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan toimitettujen ohjeiden mukaisesti, Traficom 2016.
  • Dieselpolttoaineen lämmitin: diesel polttoainesuodatin kanteen integroitu polttoaineen lämmitin voi olla viallinen. Toimenpiteessä vaihdetaan dieselpolttoainesuodattimen kansi sekä tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan lämmittimen virransyötön johtosarjan liitin, Traficom 2015.
  • Ovien lukot: Rajallisessa määrässä ovien lukkoja saattaa olla valmistusvirhe, jonka vuoksi yhden tai useamman lukon sisäinen mekanismi saattaa jumittua. Tällöin yksi tai useampi auton ovista ei mene kunnolla kiinni tai seurauksena voi olla, että kyseisten ovien lukitus aukeaa tai kyseiset ovet aukeavat odottamatta. Toimenpiteessä etu- ja takaovien lukot tarkastetaan ja tarvittaessa ne vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Auton hallittavuus voi kärsiä alatukivarsien pulttien löystyttyä ja mahdollisesti irrottua, VOSA 2015.
  • Alatukivarren pultit: Kyseessä olevissa autoissa etupyörien kolmioalatukivarsien kiinnityspultit eivät ehkä ole kunnossa. Tästä syystä kyseiset osat saattavat rikkoutua. Toimenpiteessä pultit vaihdetaan. Toimenpiteessä kirjataan ylös ruiskutussuuttimien tunnistetiedot ja mahdollisesti vialliset osat vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Hammastanko: Ohjaustehostimen hammastangon kotelon seinämät voivat olla viallisia. Toimenpiteessä tarkastetaan kotelon sarjanumero ja jos kyseisen osan todetaan olevan mahdollisesti viallinen, ohjaustehostimen hammastanko vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Vaihdevalitsin: Kyseessä olevissa autoissa peruutusvaihteen salparengas vaihteenvalitsimessa voi olla viallinen ja se vaihdetaan, Traficom 2014.
  • Ohjauksen hammastangon kiinnitys: Kyseisissä autoissa moottorin apurunkoon kiinnitetyn hammastangon kiristysmomentti saattaa olla väärä. Tämä saattaa ajan myötä saada aikaan melua tai jopa välystä ohjaukseen. Toimenpiteessä näiden ruuvien kiristysmomentti korjataan oikeaksi ja joissain tapauksissa mekanismi on tarpeen vaihtaa, Traficom 2012.
  • Polttoaineen paluuputki: tarkastetaan ja varustetaan kulumissuojalla tai vioittunut paluuputki uusitaan, Traficom 2011.
  • Jarrujen alipainepumpun venttiili: Jarrujen alipaineventtiili voi vioittua joissakin olosuhteissa, mikä voi vaikuttaa jarrujen tehostukseen, Traficom 2010.
  • Konepellin lukon vastakappaleen tarkastus ja tuenta, Traficom 2010.
  • Ohjaustehostimen pumppuyksikkö, Traficom 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2008), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2015), Traficom.
  • Etuakselisto (2013, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2009), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Tyyppivikana ovat jarrulevyt, ne naarmuuntuvat, ruostuvat ja kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Jumittavat jarrusatulat lisäävät jarrulevyjen ja jarrupalojen kulumista, Saksa.
  • Käyttöjarrun ja pysäköintijarrun teho on heikko, Saksa
  • Öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta, Saksa.
  • Pakokaasupäästöt, lambdatunnistin rikki, Saksa.
  • Pakoputkiston kiinnitys hutera, Saksa.
  • Runsaasti valovikoja, Saksa
  • Pakoputkisto ruostuu, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (myös aikaisemman mallisarjan, Peugeot 307:n, vikoja)
  • Peugeot 308 on huomattavasti luotettavampi kuin usein tielle jättänyt edeltäjämalli Peugeot 307.
  • Moottorin apulaitteiden käyttöhihna (2012, 2014–2015).
  • Suutin (2010–2012).
  • Sytytysjärjestelmä (2010–2012).
  • Moottori (2009, 2011–2012, 2014–2015).
  • Sytytyspuola (2008–2015).
  • Akku (2008–2014).
  • Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin (2008–2010, 2012).
  • Sytytystulpat (2008, 2010–2011, 2014, 2016).
  • Laturi (2009).
  • Jäähdytysnesteen lämpömittari tai merkkivalo (2008–2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

308 II (2013-2021)

  • Toisen sukupolven Peugeot 308 on edeltäjäänsä luotettavampi, mutta ei viaton.
  • Moottorin apulaitteiden käyttöhihna.
  • Akku, lisäksi sytytystulpat ja sytytyspuola bensiinimalleissa
  • Isoja vikoja koskeva seitsemän takaisinkutsun sarja ärsytti autokäyttäjiä vuonna 2018.
    1) Toimimattomat turvatyynyt, valm. aika 11/2017
    2) Sammuileva 1.6 –diesel, 10-11/2017
    3) 2.0 –dieselin öljyvuodot, 4-6/2018
    4) Käynnistysmoottorin releen aiheuttama palovaara, 11/2015 – 5/2017.
    5) Viallinen jäähdytysjärjestelmän lämpötunnistin, 9/2013 – 10/2014
    6) Viallinen pultti pyöräntuennassa (vain farmari) 12/2014 – 1/2015
    7) 2.0 –dieselmoottorin ylikuumeneminen (vain farmari) 2/2014 – 4/2015
  • Vuosina 2019, 2020 ja 1-8/2021 takaisinkutsujen eli korjauskehotusten määrä on merkittävästi vähentynyt.

308 I (2007-2013)

  • Karstoittuneet öljykanavat ovat johtaneet 1.6 HDi -dieselmoottoreiden lukuisiin turboahtimen vaurioihin, AB.
  • HDi-dieselin turbon korjaus on kallis, maksaa tuhansia euroja, AB.
  • Bensiinimalleissa nokka-akselin asennon tunnistin lakkoilee, AB.
  • Kovamuoviset sisustuksen osat päästelevät sivuääniä, narinaa ja kitinää, Dekra.
  • Korjauskehetus: 2011 dieselmallin hankautuvat polttoaineputket, AB.
  • Korjauskehotus: 2010 valojen kytkennän ohjauslaitteen ohjelmistopäivitys, AB.
  • Korjauskehotus: 2009 sähköjärjestelmän ohjauslaitteen ohjelmistopäivitys, AB.
  • Mallissa oli vuosina 2008 – 2011 viiden peräkkäisen takaisinkutsun sarja, mikä ärsytti autonkäyttäjiä.
  • Korjauskehotus: 2009 jarrupääsylinterien virheelliset osat, AB.
  • Korjauskehotus: 2008 sulakekotelon uusinta, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.