Peugeot Partner Tepee & Rifter -tyyppiviat

Peugeot Partner Tepee & Rifterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Peugeot Rifter

Peugeot Partner Tepee & Rifterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Peugeot – Moottorin ajoitus KLZ: Kampanjatoimenpiteessä vaihdetaan auton moottorin ajoitukseen liittyviä osia, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • Rifter: Käsijarrukahva. Kampanjaan kuuluvissa ajoneuvoissa käsijarrumekanismin komponentin mahdollinen vika saattaa aiheuttaa sen väärän paikannuksen suhteessa jarrukahvaan. Tämä vika saattaa estää käsijarrun käytön. Kampanjassa tarkastetaan käsijarrumekanismi ja tarvittaessa käsijarrumekanismi vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm: 25.04.2019, Traficom.
  • Rifter: Hiukkassuodatin. Kampanjaan kuuluvissa autoissa pakoputken sisäinen muovikomponentti (työkalu, jota osatoimittaja käyttää kerrosten erottamiseen valmistuksen aikana) voi vahingoittaa dieselhiukkassuodatinta tietyissä olosuhteissa. Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tarkastetaan dieselhiukkassuodattimen tehokkuus ja tarvittaessa hiukkassuodatin vaihdetaan.
    Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 17. Kampanjan aloitus pvm: 25.04.2019, Traficom.
  • Partner II, valm.aika: 08.11. – 26.11.2017: Turvatyynyjen ohjausyksikkö on saattanut kuljetuksessa tai asennuksessa vahingoittua, eikä mahdollisesti ole toimintakelpoinen aiheuttaen turvatyynyjen toimimattomuuden. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot takaisin, kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta asiakkaalle maksuttomista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 6/2018
  • Renkaat vanhenevat liian nopeasti menettäen jarrutustehoaan, mikä pidentää jarrutusmatkoja. Valmistaja vaihtaa renkaat antamatta kuitenkaan kyselyihin lisätietoja. Valm. aika 26.4 – 5.5.2016. ADAC 2/2018.
  • Partner II: Turvatyynyt eivät laukea tarvittaessa. Valm.aika 08. – 26.11.2017. ADAC 6/2018.
  • Partner II, 1.6 Diesel: Muuan moottorinosa toimii virheellisesti ja saattaa aiheuttaa häiriöitä moottorin vedossa, muutamissa tapauksissa lyhyissä kiihdytyksissä saattaa esiintyä moottorin vedon katkeamista. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheeseen liittyvistä jatkotoimista. Valm.aika: 02.10 – 27.11.2017. ADAC 1/2018.
  • Saksalainen GTÜ-katsastusyritys julkaisi vuonna 2014 Partnerin-vikalistan erillisenä:
  • Kuluneet raidetangonpäät, Saksa.
  • Ohjausnivelissä väljyyttä, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat, Saksa.
  • Pysäköintijarru puoltaa, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Pakoputkisto ruosteessa, Saksa.
  • Pakoputkiston kiinnikkeet murtuneet, Saksa.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei Traficom katsastustilastossa (2009–2017)
  • Katso tarkemmin kohdassa Citroën (Citroën Berlingo Berlingo ja Partner ovat PSA-yhtymän (Peugeot–Citroën) samassa tehtaassa Espanjassa valmistettuja sisarmalleja).
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008) Traficom.
  • Etuakselisto (2008) Traficom.
  • Käyttöjarru (2008) Traficom.
  • Ohessa sisarmallin Citroën Berlingon katsastuksessa havaitut tärkeimmät vikaryhmät Suomessa:
  • Valmistajan kilpi (2015) Traficom
  • Etuakselisto (2013, 2012, 2011, 2010) Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2010) Traficom
  • Ohjausnivelet ja –tangot (2010) Traficom
  • Partner II (2008 – 2018) ja Rifter (2018->) ei ole Saksan katsastustilastoissa, mutta sisarmalli Citroën Berlingon enimmät katsastuksessa havaitut viat kohdistuvat valoihin ja öljyvuotoihin.
  • Jouset katkeavat, Saksa.
  • Joissakin yksilöissä vetoakselien kumisuojukset haperot, Saksa.
  • Jarruletkut hapertuvat ja jarruputket ruostuvat vanhemmiten, Saksa.
  • Kallistuksenvaimentimen ja sen yhdystangon laakerointi, Saksa.
  • Valovikoja runsaasti, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa.
  • Jarruvikoja: Jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Jarrusatulat jumittavat myös uudemmassa mallissa, mikä nopeuttaa jarrulevyjen ja -palojen kulumista, Saksa.
  • Yhdystangon ja kallistuksenvaimentimen laakerointi kulunut, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu, mutta on kuitenkin laadultaan edeltäjämallia kestävämpi, Saksa.
  • Peugeot Partner II on Citroën Berlingo II:n sisarmalli, joka valmistetaan samassa tehtaassa Espanjassa, joten pääasialliset viat ovat todennäköisesti saman tyyppisiä kuin Berlingossa. Partneria ei ole eritelty saksalaisissa katsastustilastoissa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (Citroën Berlingo II, Peugeot Partneria ei eritelty, mutta pääosin Partnerissa samat viat kuin Berlingossa. Mukana myös vanhemman Berlingo I:n vikoja.)
  • Viallinen jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Varoitusvalo saattaa syttyä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila on normaali, (valm. aika kesäkuu 2010–lokakuu 2014), ADAC 2016.
  • Moottori (2008–2011, 2015).
  • Sytytyspuola (2008–2013).
  • Jakopään hammashihna (2008–2012).
  • Akku (2008–2012).
  • Polttonestesuutin (2008–2012).
  • Kytkin (2008–2011).
  • Käynnistysmoottori (2008–2010).
  • Puutteellinen hitsaussauma takaistuimen rungossa, kiinnitys voi löystyä, istuin voi irrota kolarissa (Berlingo II ja Partner II), ADAC, KBA, VOSA 2009.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Alusta ja akselistot kolisevat ADAC
  • Partner ei ole Autobild TÜV -raportissa, joten ei tietoa Autobild-lehdelle ilmoitetuista vioista.
  • Alle Citroën Berlingo, sillä Peugeot Partneria ei eritelty:
  • Sähkölaitteet oikuttelevat: Anturit (tunnistimet) ja sytytyspuola.
  • Jäähdytysnesteen lämpötila liian korkea.
  • 1.6 HDi -dieselmoottorin turboahdin rikki.
  • Alusta ja akselistot kolisevat.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.