Renault Clio -tyyppiviat

Renault Clion mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Clio e-Tech Hybrid

Renault Clion mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Clio IV tyyppikilpi, Clio Oval:
    Tiedot eivät vastaa rekisteröintitietoja. Tyyppikilven vaihto, aloituspäivä 1.9.2020, Traficom
  • Clio IV: Ajovalojen korkeudensäädin saattaa toimia epätyydyttävästi virheellisen alustuksen vuoksi, joka johtaa näkemisongelmiin pimeällä ajossa. Huolto tarkastaa säätimien toiminnat ja alustaa toiminnat. Koodi ”0CT7”. Valm.aika 23.06.2017–23.10.2017, ADAC 4/2018.
  • Voimakkaassa törmäyksessä saattaa syntyä takaistuimen taittoakseliin murtuma, jonka seurauksena matkatavarat saattavat tunkeutua matkustamoon. Akselille asennetaan lisätuki keskimmäiseen kiinnityspisteeseen. Koodi ”0CN6”. valm.aika: 09.05.2012–11.07.2017, ADAC 4/2018.
  • Clio IV: Takapenkin lukko: Takapenkin selkänojan lukon vahvistus kolaritilanteeseen, Traficom 1/2018.
  • Clio IV: Etunavat: Etunavoissa on mahdollista syntyä halkeilua ja jopa murtumia lämpökäsittelyssä tapahtuneiden virheiden vuoksi. Havaittavissa on virheen syystä melua auton etupäässä. Kyseisten ajoneuvojen etunavat tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Koodi ”0CPW” valm.aika: 22.–25.09.2017, ADAC 4/2018.
  • Clio IV: Etujarrusatula. Merkinnän tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 01/2017.
  • Clio IV: valm.aika: 01.02.–17.02.2016. Akseliston kannattimen kiinnityspultit saattavat olla kiristetty 2017 virheellisellä momentilla. Ajoneuvon edustaja tarkastaa kireydet ja tarvittaessa vaihtaa ne. Tarkistustyö kestää n. 0,3 h, vaihto 4,6 h. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CBE”, ADAC 01/2017.
  • Clio IV: Takanavan pultit: Kiinnityksen tarkistus ja kiristys tarvittaessa, Traficom 11/2016.
  • Clio IV: RS ja GT: Kattospoilerin riittämätön kiinnitys (liimaus) voi johtaa spoilerin irtoamiseen, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteen muulle liikenteelle (12/2012–11/2015), ADAC 2016.
  • Clio IV: Polttoaineletku: Tarkistus ja kiinnikkeen lisääminen, Traficom 2015.
  • Clio IV: Polttoaineputki: eristeen lisäys ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2015.
  • Clio IV: Pyöränkotelon suojus voi osua jarruletkuun ja aiheuttaa vuodon. Takajarrujen sylinteri voi irrota, mikäli käsijarrua käyttää ajon aikana esim. mäkilähdössä. Jarrujen teho heikkenee, ADAC 2014.
  • Clio IV: Etujarruletkujen tarkistus ja lisäosan asennus takajarrusylinteriin, Traficom 2014.
  • Clio III: Automaattivaihteiston ohjainlaitteen häiriö. Vaihteisto voi vaihtaa itsestään tai kytkeytyä manuaalimoodiin ilman kuljettajan toimenpiteitä 11/2005–05/2006, ADAC 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Valmistajan kilpi (2017, 2016)
  • Etuakselisto (2017-2012, 2010-2005), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2012, 2009), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2015) Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2013, 2012, 2008, 2006, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2012, 2010), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2007), Traficom.
  • Runsaasti valovikoja, etenkin lähivaloissa ja suuntavaloissa, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat, Saksa.
  • Heikko jarrutusteho, Saksa
  • Nivelvaivoja: Raidetangonpäät ja pyöräntuennan yhdystangot kuluneet, Saksa
  • Clio IV (2012 – 2019) pyöräntuennan ja akselistojen viat ovat kuitenkin vähentyneet edeltäjämalliin verrattuna, Saksa
  • Jo kolmivuotiaana vikoja pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa, jarruissa, alustassa ja valoissa (GTÜ, Saksa).
  • Pakokaasupäästöt, Saksa
  • Sähkölaitevikoja, mm. turvatyynyn ohjainlaite, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (mukana myös edellisen Clio III:n vikoja).
  • Akku (2007–2016, 2018).
  • Kosteat sytytystulpat (2011–2012).
  • Valonheitin rikki (2009, 2012).
  • Ajonestolaite oikuttelee (2008).
  • Kampiakselin asennon tunnistin rikki (2007–2008).
  • Sytytyspuola viallinen (2007).
  • Sytytysjohdin vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (2007–2010).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Kaatuileva navigointilaite, AB.
  • Sisustuksen materiaalien laatu voisi olla parempi, AB.
  • Takaisinkutsu: Etupyörien jarruletkut voivat hankautua, AB.
  • Takaisinkutsu: Takapyörien jarrusylinteri voi irrota, AB.
  • Takaisinkutsu: RS- ja GT-mallien kattospoileri voi irrota, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.