Renault Scénic -tyyppiviat

Renault Scénicin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Scenic

Renault Scénicin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Talisman, Scénic IV, NOx loukku, 0DD2: Mahdollinen tehottomuus päästöjenhallinnassa/ moottorin tehottomuus,
    aloituspäivä 25.8.2020, Traficom.
  • Scénic IV, dieselmoottori R9N: Mahdollinen polttoainevuoto viallisen polttoaineputken vuoksi. Valm. aika 20.09.2018 – 27.05.2019, ADAC 9/2020.
  • Scénic IV, Suurimman sallitun yhdistelmämassan (auto + perävaunu) tieto puuttuu auton teknisistä tiedoista, kuten vaatimuksenmukaisuustodistus ja rekisteröintitodistus. Tieto täydennettävä rekisteröintitoimipaikalla, kuten esimerkiksi katsastuskonttorilla tai autoliikkeessä. Valm. aika 2019-2020. ADAC 9/2020.
  • Scenic IV moottorit K9K, R9M: valm. aika. 02.10.2018 – 12.11.2018: Moottorin jäähdytyspuhaltimen ohjain on mahdollisesti varustettu virheellisellä keraamikondensaattorilla. Oikosulku ohjaimessa johtaa puhaltimen toimintahäiriöön ja moottorin ylikuumentumisen ja moottorin vääntömomentin putoamiseen ja puhaltimen pysähtymiseen. Huolto vaihtaa jäähdytyspuhallinyksikön. Työ kestää 3,1 – 5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 05/2019.
  • Scenic III: valm.aika: 22.3. – 30.06.2016: Virhe koskee huollon asentamia vetokoukkuasennusarjoja osa nro. 8201666414, 8201666412, 8201666411, 8201666409. Virhe koskee ylijännitepiikin syntymisen johdosta LED- moduulin vahingoittumista, joka ohjaa perävaunun valoja. Jännitepiikit saattavat johtua esim. epätarkasti asennetusta johdinsarjasta tai kosketushäiriöistä perävaunun johdinpistokkeen ja rasian välillä. Huolto tarkastaa LED-moduulin kunnon ja vaihtaa tämän tarvittaessa. Vaihto kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan tiedostoon ”0CU8”. ADAC 05/2018.
  • Scenic III: Vetokoukun pistorasia. Vetokoukun valaistustoiminnon mahdollinen toimimattomuus, joka johtuu valomuduulin viasta. Valomoduulin vaihto. Automäärä arvio, koska todellista määrää ei tiedetä. Kampanja koskee autoja joihin on asennettu alkuperäinen vetokoukku luovutushuollossa Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 10. Kampanjan aloitus pvm: 20.03.2018, Traficom.
  • Lasien yläpuolisten turvatyynyjen (turvaverhojen) avautuminen sivukolarissa saattaa jäädä tapahtumatta. Tämä johtaa loukkaantumisriskin kasvuun onnettomuudessa. Tyynyjen valmistusnumerot tarkistetaan ja tarvittaessa tyynyt vaihdetaan. Valm.aika: 29.09.2016–30.11.2016. Koodi ”0CHZ”, ADAC 10/2017.
  • Automaattivaihteistot DW5/DW6: Vaihteiston pysäköintijarrun toiminta saattaa estyä konsolin äänieristeen löystymisen seurauksena ja johtaa ajoneuvon liikkumiseen pysäköitynä vaihteiston ollessa P-asennossa. Vian aiheuttava äänieriste-elementti poistetaan. Valm.aika: 01.07.–06.10.2016. Koodi ”0CFT”, ADAC 6/2017.
  • Scenic IV: vaihdekepin äänieriste. Äänieriste voi estää P-asennon, äänieristyksen poisto, Traficom 06/2017.
  • Jarrutehostimen alipainepumpun roottori voi murtua ja silloin jarrutehostimen toiminta lakkaa, seurauksena jarrujen käytössä tarvittava tavallista voimakkaampi poljinvoima, ADAC 2016.
  • Automaattivaihteiston ohjelmapäivitys, veto voi katketa alle 20 km/h nopeudessa, ADAC 2012.
  • Automaattisen pysäköintijarrun tietokoneen päivitys. Jarru voi jumittaa. Traficom 2010, VOSA 2010.
  • Jarrupolkimen heikko hitsaussauma voi pettää kovassa jarrutuksessa ja poljin voi vaurioittaa kuljettajan jalkoja, ADAC 2009.
  • Ohjaustehostus voi lakata toimimasta, ohjaus jäykistyy huomattavasti. VOSA, ADAC 2009.
  • Ohjausakselin ja -nivelen hitsaussauma voi pettää ja pahimmassa tapauksessa autosta tulee ohjauskyvytön. ADAC 2007.
  • K9K -dieselmoottorin ohjausyksikkö, ilmastoinnin kompressorin ohjaus. Moottorin ohjausyksikön ohjelmointi. Traficom 2007.
  • Etuistuimen selkänojan kehikko, hitsaussauma mahdollisesti puuttuu. Kehikon vaihto tarvittaessa. Traficom 2006.
  • Jarrut voivat lakata toimimasta jarrupolkimen vian vuoksi. VOSA 2006.
  • Turvavyö, takasivuistuimien turvavyönlukot, uudelleenkiinnitys. Traficom 2006.
  • Takaoven lukko, takaoven lapsilukon toiminnan tarkastus ja tarvittaessa vaihto. Traficom 2005.
  • Jarrupolkimen kiinnityksen pettäminen voi heikentää jarrutustehoa. ADAC 2004.
  • Jarrupoljin, jarrupolkimen kiinnitys. Traficom 2004.
  • Apulaitteiden kiilahihna voi repeytyessään vaurioittaa jakopään hammashihnaa, mikä aiheuttaa moottorivaurion. ADAC 2002.
  • Polttoaineen syöttöputket, Polttoaineputki saattaa hankautua moottorin äänieristesuojuksen reunaan ja aiheuttaa polttonestevuodon. Traficom 2002.
  • Jarrutehostin voi lakata toimimasta. VOSA 2002.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2017, 2016, 2015, 2014, 2013) Traficom.
  • Ei erityisiä vikakohteita (2014), Traficom.
  • Etuakselisto (2012, 2011, 2010) Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2010) Traficom
  • Scenic III laadunparannus edelliseen nähden merkittävä, Saksa.
  • Ohjauslaitteiston nivelet, pallonivelet, Saksa.
  • Pyöräntuennassa vikoja jo ensimmäisestä katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Katkenneita jousia vanhimmissa, Saksa
  • Raidetangonpäät kuluneet vanhimmissa yksilöissä, Saksa.
  • Vetoakselien nivelten kumisuojukset vanhimmissa yksilöissä, Saksa.
  • Valovikoja, erityisesti takavalot, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Jarrut paremmat kuin edeltäjässä, mutta jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Seitsenvuotiaista alkaen naarmuiset jarrulevyt, Saksa
  • Pakokaasupäästöt: Kun merkkivalo syttyy, ovat pakokaasupäästöt suuret, Saksa
  • Pakokaasupäästöt: Moottorinohjaus, katalysaattori ja lambda-anturi vikaantuvat herkästi ja vikojen korjaukset ovat kalliita, Saksa
  • Scénic II:
  • Etuakselistossa heikkouksia ja vikoja, liian suuri välys ohjauslaitteissa, TÜV, GTÜ.
  • Raidetangonpäät kuluneet, pallonivelissä ongelmia, GTÜ, DEKRA.
  • Takajarrujen teho heikko, TÜV.
  • Alimitoitetut jarrut kuluvat nopeasti, GTÜ.
  • Moottorin öljyvuodot, GTÜ.
  • Ongelmia päästömittauksessa, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2007-2011, 2014-2018)
  • Moottori (2012)
  • Suutin (2009, 2012)
  • Sytytystulpat (2007–2011).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (2011 asti).
  • Käynnistysmoottori (2009-2010)
  • Turboahtimen paineensäätöjärjestelmä rikki (2009–2010).
  • Kampiakselin asennon tunnistin rikki (2008)
  • Valonheittimet rikki (2007).
  • Sähkötoimisesti ohjattu pysäköintijarru jumissa (2007–2009).
  • Ajonestolaite rikki (bensiini, 2006 asti).
  • Sytytyspuola rikki (2006 asti).
  • Jättää vain harvoin tielle, yksi vähävikaisimmista.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Scénic IV

  • Uuden mallin vioista valtaosa hoidettu takuuna, siksi vikalista on lyhyt.
  • Kuitenkin useita takaisinkutsuja:
    1.5 dCi –moottorin polttonesteputken vuoto 09/2018 – 05/2019 valmistetuissa.
    1.5 dCi manuaalivaihteisessa mallissa jäähdyttimen puhallin voi lakkoilla 9 -1 1/2018 valmistetuissa.
    Sivuturvatyynyt (ikkunaturvatyynyt), mahdollinen toimintahäiriö 9 – 11 /2016 valmistetuissa.

Scénic III

  • Renault –laatu on parantunut, mutta vikojakin löytyy vielä.
  • Grand Scénic sai hyvän arvosanan (2-) Autobild-lehden 100 000 km:n kestotestissä, vikoina vain lievä öljyvuoto öljypohjassa ja hiukkassuodattimen tunnistimen korjaus, AB.
  • Moottorien öljyvuodot
  • 1.6 16V –moottorin nokka-akselin säätöjärjestelmä oikuttelee, moottori kolisee.
  • Alusta ääntelee kun raidetangonpäät ja yhdystanko ovat kuluneet.
  • Ilmastointilaite oikuttelee
  • Ruostetta takaluukun kahvassa tai sen ympärillä
  • Yksittäistapauksina vesivuotoja moottoritilan ja matkustamon välisessä rintapellissä (tulipellissä)
  • Runsaasti sähkövikoja, joiden korjaus voi olla kallista.
  • Takaisinkutsu: 1.5-dieselmoottorin ruiskutuspumpun sijoitusta on muutettu vuonna 2014, sillä muutoin hammashihna voi repeytyä, AB.
  • Takaisinkutsu: 1.2-bensiinimoottoriin (2012) moottorinohjauksen päivitys, AB.
  • Takaisinkutsu: Vaarallinen vika: jarrupoljin voi murtua (2009), AB.
  • Takaisinkutsut 2012 ja 2015: Jarrutehostinongelmat.
  • Takaisinkutsu 2011: matkustajan puoleisen etuistuimen kehikko.
  • Takaisinkutus 2016: kuljettajan istuimen liukukiskon ruuvit.

Scénic II

  • Runsaasti sähkövikoja. Tavallisen virta-avaimen asemesta käytettävä korttiavain on epäluotettava, Autobild.
  • Oikutteleva ajonestolaite estää myös auton oikean omistajan liikkeellelähdön, Autobild.
  • Yksittäisiä jakopään hammashihnavaurioita, Autobild.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.