Seat Cordoba/Ibiza -tyyppiviat

Seat Cordoba/Ibizan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Seat Cordoba/Ibizan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Päiväajovaloautomatiikan johtosarja, johto voi kuumentua. Traficom 2008.
  • Airbagin (turvatyynyn) ohjainlaite, vaihto Traficom 2003, valmistunut 2006.
  • Polttonesteen siirtopumppu, tarkastus/kunnostus, Traficom 2004, Vuodon ilmetessä tulipalovaara. ADAC 2004.
  • Jarrutehostajan alipaineletku, kunnostus, Traficom 2003. Jarrujen vaatima poljinvoima voi kasvaa. VOSA 2003.
  • Virhetilanteessa sivuturvatyynyt (pääturvatyynyt) eivät toimi oikein. ADAC 2003.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • A-Katsastuksen tilastossa ei ole tietoja kaikista Ibiza/Cordoba -vuosimalleista.
  • Ibiza:
  • Ei erityisiä vikakohteita (2008, 2007), AK.
  • Käyttöjarru (2003, 2002), AK.
  • Pakokaasupäästöt (2003, 2002), AK.
  • Etuakselisto (2002), AK.
  • Cordoba:
  • Pakokaasupäästöt (2003, 2002), AK.
  • Käyttöjarru (2003, 2002), AK.
  • Etuakselisto (2003, 2002), AK.
  • Ibiza/Cordoba:
  • Väljät etuakseliston nivelet, TÜV, GTÜ.
  • Etuakseliston kumilaakerit haperot, GTÜ.
  • Haperot vetoakselien suojakumit, TÜV.
  • Runsaasti valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Kuluneet jarrut, käyttöjarrut ja seisontajarrut puoltavat, haperot jarruletkut, TÜV, GTÜ.
  • Pakoputkistossa ruostevaurioita, TÜV, GTÜ.
  • Öljyvuotoja, TÜV.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Sytytyspuola rikki (2008 asti).
  • Akkuongelmia (2007–2008).
  • Pysäköintijarru, takana jumiin ruostunut (2006–2008).
  • Moottorivaurio (bensiini 2007 asti).
  • Moottorinohjauksen häiriöitä (erityisesti bensiini 2005–2006).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Polttonesteen suihkutusjärjestelmä oikuttelee (bensiinimallit), ADAC.
  • Sähkölaitevikoja, esimerkiksi sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, ADAC.
  • Pienet bensiinimoottorit ovat hyvin huollettuna erittäin kestäviä, mutta muutamia sylinterikannen tiivistevaurioita on raportoitu, AB.
  • Dieselmoottoreissa rispaantuneita jakohihnoja ja turboahtimen vaurioita, AB.
  • Ensimmäisen tuotantovuoden autoissa karkea sisustuksen viimeistely.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.