Seat Ibiza -tyyppiviat

Seat Ibizan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Seat Ibiza TGI

Seat Ibizan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Toledo Leon Ateca Ibiza Arona Suihkutussuuttimien uusinta 24FP:
    SEAT S.A. on havainnut, että alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet. Aloituspäivä 6.7.2020, Traficom.
  • Ibiza, Cupra (6P, KJ) valm.aika: 31.10.2016 – 06.11.2018. Pysäköintijarru. Ajoneuvo saattaa ennalta-arvaamattomasti lähteä liikkeelle käsijarruvirheen vuoksi, jonka syynä on käsijarrun esikiristyksen puuttuminen. Tämä koskee vain ajoneuvoja joissa on rumpujarrut takana. Huolto säätää käsijarrun uudelleen ja asentaa säätömutterin lisäksi tälle lukkomutterin. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”46H9”. ADAC 05/2019.
  • Ibiza, Arona: Seisontajarru. SEAT S.A. on havainnut, että rumpujarruilla (takana) rajallisen mallisarjan autoissa käsijarrukahvan säätömutteri saattaa löystyä käsijarruvaijerin esijännityksen muutoksen takia. Tähän vaikuttaa käytön myötä tapahtuva jarrupalojen kuluminen ja rumpujarrun asettuminen. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen seisontajarru (rumpujarru) pitää säätää uudelleen. Lisäksi säätömutterin kiinnitys pitää varmistaa ylimääräisellä vastamutterilla. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 793. Kampanjan aloitus pvm: 04.02.2019, Traficom.
  • Ibiza / Arona: Vikakohde: Takaturvavyön välikappale: SEAT S.A. on havainnut, että tietyn valmistusajanjakson Ibiza- ja Arona-mallien autoissa vasemman takaturvavyön lukko saattaa aueta vahingossa, kun takapenkin tietyt paikat ovat käytössä ja kun ajetaan tietyllä tavalla. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin kiinnitetään turvavöiden lukkojen välikappale työohjeiden mukaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1690 Kampanjan aloitus pvm: 26.11.2018, Traficom. Kampanjakoodi 69X7.
  • TM-jatkotesti kuitenkin osoittaa, ettei korjausmenetelmä toimi. Nippuside hajoaa ensimmäisessä kovemmassa jarrutuksessa. Todennäköisesti joudutaan keksimään parempi korjaustoimenpide, ja jo korjatut autot pitää kutsua takaisin uudelleen. Toivottavasti seuraava korjaustoimenpide on jotain kehittyneempää kuin yhden nippusiteen sijasta kaksi nippusidettä.” Lähde: TM 20.6.2018. https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-uudelleen-volkswagen-konsernin-turvavyokorjaus-on-kelvoton-korjaus-hajoaa-ensimmaisessa-jarrutuksessa/
  • Tekniikan Maailman testi takaisinkutsukorjauksesta: ”TM testasi uudelleen: Volkswagen-konsernin turvavyökorjaus on kelvoton – ”korjaus” hajoaa ensimmäisessä jarrutuksessa! Volkswagen-konsernin autojen väärin suunnitellut turvavyöt oli tarkoitus korjata nippusiteillä.
  • Ibiza (KJ), Arona (KJ): Takaturvavyön lukko. Kyseisessä ajoneuvoissa on mahdollista, että vasemman takaturvavyön lukko tietyissä takaistuintilanteissa yhdessä ajotilanteen kanssa saattaa tahattomasti aueta ja jonka johdosta onnettomuustilanteissa tai voimakkaissa jarrutuksissa matkustaja ei ole sidottu riittävästi paikkaansa. Kyseissä ajoneuvoissa sidotaan rinnakkain olevien turvavöiden lukot nippusiteellä toisiinsa siten, että keskimmäisen vyön lukko ei voi avata painamalla vasemman puoleista lukkoa. Työ kestää n. 30 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”69W1”. ADAC 08/2018.
  • Takaturvavyön lukko. On mahdollisuus, että takaturvavyön lukko aukeaa kun takaistuimella on kolme ihmistä. (valm. aika 2016-2018) KBA 5/2018.
  • Kaikki ajoneuvot siirretty korvaavan kampanjan 69X7 piiriin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1117 Kampanjan aloitus pvm:21.05.18. Kampanjan valmistumis pvm: 26.11.18, Traficom.
  • Ibiza, Arona: Vikakohde: Takaturvavyön kaksoislukko. Kampanja 69W1 ”Vasemman takaturvavyön lukko saattaa aueta vahingossa tietyssä ajotilanteessa, kun takapenkin tietyt paikat ovat käytössä. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa turvavöiden kaksoislukon kiinnitystapaa muutetaan. ”
  • Ibiza (6P), (6P) Cupra, valm.aika: 2016 – 2017 On mahdollista, että onnettomuustilanteessa akun miinusjohtimen kiinnityspisteen pultti irtoaa aluspellistään ja katkaisee miinusjohtimen virransyötön oven lukkojen toimintaa häiriten. Kyseisten ajoneuvojen korin maadoituspiste vahvistetaan aluslevyllä. Lisäksi tarkastetaan lisäksi akun kunto ja tarvittaessa uusitaan. Työ kestää 1,5 – 2 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”27G7” sekä huoltovihkoon. ADAC 11/2018.
  • Ibiza: Akun maadoitus. Tietyissä SEAT Ibiza 1,4 l TDI -mallin autoissa akun suoramaadoituspultti voi törmäyksessä murtua irti pellistä ja akun miinusnapa voi irrota akun sisäisistä levyistä mikä johtaa siihen, että törmäyksen jälkeen ovien lukituksen avaamiseen tarvittavaa energiaa ei ole. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 3 Kampanjan aloitus pvm: 01.10.2018, Traficom.
  • Ibiza: Akun maadoitus. Tietyissä SEAT Ibiza (6J) -mallin autoissa akun suoramaadoituspultti voi törmäyksessä murtua irti pellistä, mikä johtaa siihen, että törmäyksen jälkeen ovien lukituksen avaamiseen tarvittavaa energiaa ei ole. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 500. Kampanjan aloitus pvm: 01.10.2018 Traficom.
  • Ibiza (KJ) TGI, valm.aika: alkanut 21.05.2018. Kyseisten ajoneuvojen määrätyissä valmistenumeroissa saattaa esiintyä kaasujohtimen kiinnitysmuhvissa puutteellinen kiristysmomentti. Jos kiristys ei ole ohjeen mukainen, on kaasuvuoto mahdollista. Kaikissa kyseisissä ajoneuvoissa tarkistetaan kiinnitysmuhvin kireys ja tarvittaessa korjataan tämä. Työ kestää n. 1 h ja on asiaakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”24DQ”. ADAC 09/2018.
  • Kaasuputkien muttereiden kiristysmomentti. Tietyn valmistusajanjakson autoissa kaasuputkien muttereita ei ehkä ole kiristetty ohjetiukkuuteen. Turvallisuussyistä haluaisimme tarkastaa kyseisen valmistusajanjakson autot, Traficom 6/2018.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus. Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Traficom 2/2018. Valmistusvuosi 2011. (Ibiza 6J). Koodi 27F7, ADAC 4/2018.
  • Ohjausakselin pultti. Tietyissä vuosimallin 2018 Seat Ibiza -malleissa (KJ) on mahdollista, että yksi ohjausakselin kiinnityspulteista ei ole kiristetty oikeaan momenttiin. Kaikkien kampanjan 48N7 piiriin kuuluvissa autoissa pultin kireys tarkastetaan ja kiristetään oikeaan momenttiin tarvittaessa, Traficom 8/2017. Valm. aika 31.01.2017–13.07.2017, ADAC 9/2017.
  • Ilmastointilaite. Mallivuoden 2018 Ibiza (KJ) Ilmastointilaitteessa on mahdollisesti käytetty heikkeneviä johtimia. Onnettomuustilanteissa saattaa johdin murtua ja aiheuttaa vahingollisen ja paloherkän kaasun purkautumisen. Ajoneuvoja voidaan käyttää normaalisti ennen tarkastusta. Korkeapainejohtimet tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. valm.aika: 31.10.2016–01.06.2017. Koodi 87F3, ADAC 7/2018.
  • Ilmastointilaitteen korkeapaineputki. Joissakin vuosimallin 2018 Seat Ibiza (KJ) -autoissa saattaa olla viallinen ilmastointilaitteen korkeapaineputki. Ilmastointilaitteen korkeapaineputki täytyy tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa kaikissa kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa, Traficom 6/2017.
  • Tärkeä takaisinkutsu vuonna 2016: 1.2 TDI- ja 1.6 TDI- dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2009–2015.(?) KBA (Kraftfahrt–Bundesamt) Saksa 18.10.2016. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Polttoainesuodattimen vaihto: Polttonesteputkissa esiintyvien impulssien sekä ajon aikana syntyvän moottorin tärinän vaikutuksesta saattaa välittyä värinää dieselpolttonestesuodattimen kanteen. Värinän vuoksi saattaa syntyä halkeama suodattimen kanteen tuloputken alueelle. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen dieselpolttonestesuodatin vaihdetaan. Traficom 2014, ADAC 2014.
  • Konepellin avauskahva: Konepellin avausvipu saattaa juuttua. Mikäli avausvipu jumiutuu, konepeltiä ei välttämättä saa suljettua kunnolla ja konepelti saattaa aueta ajon aikana ja aiheuttaa onnettomuusvaaran. Kampanjan piiriin kuuluviin autoihin tehdään korjaus konepellin avauskahvan kiinnitykseen A-pilarissa. Traficom, ADAC 2012.
  • DSG-automaattivaihteiston valitsinvivun vaijeri voi irrota. Auto voi lähteä tahattomasti liikkeelle mäessä vaikka valitsinvipu on P-asennossa, mikäli pysäköintijarru ei ole kytkettynä, ADAC 2009.
  • Automaattivaihteisto valitsinvipuvaijeri, tarkastus/kunnostus, Traficom 2009, valmistunut 2009.
  • Päiväajovaloautomatiikan johtosarja, johto voi kuumentua, Traficom 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2012, 2010, 2009), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2014) Traficom
  • Käyttöjarru (2012, 2011, 2010, 2008), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2012, 2010) Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2012, 2011, 2010, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2010, 2008), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2012), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, kuluneet jarrulevyt 4–5-vuotiaissa, Saksa.
  • Heikko jarrutusteho toisesta katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Öljyvuotoja jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Vetoakselit vanhimmissa, Saksa.
  • Pakoputkisto ruosteessa viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Kuusivuotiaista alkaen pyöräntuennan kumilaakeroinnit kuluneet tai osittain irronneet, Saksa
  • Laatu ja yksityiskohtien viimeistely ovat kohentuneet merkittävästi edeltäjämalliin verrattua, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Turbon ahtopaineen säätöjärjestelmä rikki (diesel 2011–2014).
  • Sytytysjohdin vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (2011–2012).
  • Pysäköintijarru, takana jumiin ruostuneet jarrut (2010–2012).
  • Jakopään ketju ääntelee, vaurioitunut (2010-2012).
  • Sytytyspuola rikki (2007–2008, 2011–2012).
  • Sytytystulpat (2007–2013).
  • Akku (2007–2009, 2013-2014).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Kokonaisuutena Ibiza IV (tyyppi 6J) on muutoin erittäin laadukas auto, paitsi VW-konsernin TSI-moottorien jakoketjuviat, jotka heikentävät Ibizan muutoin hyvää laatuvaikutelmaa. ). Jakoketju saattaa venyä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa moottorivaurion.
  • 1.6-bensiinimoottori nykii kylmänä, ontuu ja vastaa huonosti kaasuun, kymmeniä ilmoituksia, ADAC (1.6-moottori korvattu 1.2 TSI -turbomoottorilla, ADAC).
  • Sisustuksen hälyääniä, kitinää, AB.
  • Sähkölaitevikoja, oikutteleva turboahtimen säätö AB.
  • Takaisinkutsu 2017-2018 valmistetuissa, pysäköintijarru.
  • Takaisinkutsu 2017-2018 valmistetuissa, turvavyön solki.
  • Takaisinkutsu 2017 valmistetuissa, palovaara ilmastointilaitteen vian vuoksi.
  • 1.2 TDI -moottorissa polttoainevuoto, takaisinkutsu, AB.
  • Konepellin lukituksessa vika, takaisinkutsu, AB.
  • 1.4 TSI -moottori nykii ja DSG-vaihteiston kaapeli jumittaa, AB.
  • Tyyppivika: VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.