Seat Leon -tyyppiviat

Seat Leonin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Seat Leon TGI

Seat Leonin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Leon Formentor, Etuturvavyöt 69CU: SEAT S.A. on havainnut, että autossanne saattaa olla etuturvavyöt, joita ei alihankkijan valmistusvirheestä johtuen ole kiinnitetty ohjeenmukaisesti. Matkustajan suojaus ei riitä mahdollisessa törmäyksessä tai voimakkaassa jarrutuksessa, jos turvavyötä ei ole kiinnitetty oikein. Etuturvavyöt tarkastetaan ja uusitaan tarvittaessa.
    aloituspäivä 31.8.2021, Traficom.
  • Toledo Leon Ateca Ibiza Arona Suihkutussuuttimien uusinta 24FP:
    SEAT S.A. on havainnut, että alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet. Aloituspäivä 6.7.2020, Traficom.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Seat Leon (5F), mallivuosi 2015, valm. aika valm.aika: 19.09. – 06.10.2014. Ei ole pois laskuista, että takaisinkutsuja koskevissa autoissa etumatkustajan turvatyynyissä on virheellinen hitsiliitos, minkä johdosta saattaa syntyä tyynyn aktivoituessa irtoavia osia. Kyseisten ajoneuvojen etumatkustajan turvatyyny vaihdetaan. Vaihto kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon ja huoltovihkoon koodilla ”69U8. ADAC 03/2018.
  • Etumatkustajan turvatyyny. Etumatkustajan turvatyynyssä saattaa olla virheellinen hitsiliitos, minkä johdosta saattaa syntyä tyynyn aktivoituessa irtoavia osia. Kyseisten ajoneuvojen etumatkustajan turvatyyny vaihdetaan.
  • Leon (1P) dieselmoottorit. valm.aika: mallivuosi 2011. Start/Stop- yksikön magneettikytkimen palautusjousen takertetelu/liikahtaminen saattaa johtaa yksikön syöttövirran jatkuvaan päällä oloon, joka johtaa yksikön ylikuumenemiseen ja mahdolliseen palovaaraan. Kytkin vaihdetaan, vaihto kestää 0,5 – 1,5 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”27F7” ADAC 04/2018.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus. Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 46 Kampanjan aloitus-pvm: 26.02.2018. Traficom 2/2018.
  • ABS-/ESP-ohjainlaite (MK-60): Muutamissa ajoneuvoissa saattaa ABS/ESP-ohjausyksikön merkityillä valmistusnumeroväleillä maadoitusliitos katketa lämpömekaanisen rasituksen johdosta. Katkenneen liitoksen johdosta yksikkö ei anna tarpeellista ohjausta aiheuttaen onnettomuusriskin. Virheen korjauksen yhteydessä ohjausyksikköön asennetaan uusi ohjelma. Koodi 45G5. Leon (1P) vuosimalli 2009, valm. numerot 000001–513649, ADAC 11/2017.
  • ABS-/ESP-ohjainlaite (MK-60): Lämpömekaaninen ylikuormitus saattaa aiheuttaa maadoitusliitoksen katkoksen. Tämä johtaa ABS-/ESP-järjestelmän häiriöön. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen ABS-/ESP-ohjainlaite on ohjelmoitava uudelleen. Valmistenumeroväli: Seat Leon 2009 00001–513649 kohde ajoneuvojen määritys: Vuosimalli 2009 Seat Leon (1P), Traficom 10/2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2009–2015, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 18.10.2016. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Leon: valm. aika 12/2015–01/2016: Takaovien lapsilukkojen vivuissa saattaa ilmetä tärinän aiheuttamana deaktivoitumista. Tällöin saattaa lapsi käyttämällä oven avausvipua ajon aikana avata oven. Ajoneuvon edustaja tarkistaa, koskeeko kyseinen virhe tarkastettavaa ajoneuvoa ja vaihtaa lukot tarvittaessa. Vaihtotyö kestää n. 1 h. Kampanjatunnus ”58D1”, ADAC 09/2016.
  • Takaoven lukkolaite: Mekaanisen lapsilukon lukitusvipu saattaa murtua ja lapsilukko ei toimi. Lukko tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan, Traficom 08/2016.
  • Leon 2.0 TDI CR -diesel: Polttoaineputken värähtelymurtuma, käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • Led-jarruvalojen häiriö, ADAC 2011.
  • DSG-vaihteiston ohjelmisto, päivitys Traficom 2009. Vikatapauksessa kytkin jää auki eikä auto kulje, ADAC, VOSA 2009.
  • Kaksoismassavauhtipyörä, tarkistus ja tarvittaessa vaihto Traficom 2006, vikatapauksessa tulipalovaara (2.0 TDI 6-vaihteinen), VOSA 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2008, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2008), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2007, 2006), Traficom.
  • Etuakselisto (2006), Traficom.
  • Ajovalot, sumuvalot, säätö, Saksa
  • Jousitus, iskunvaimennus vanhimmissa, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys, Saksa
  • Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa
  • Katkenneita jousia ja heikkotehoisia iskunvaimentimia seitsenvuotiaissa ja sitä vanhemmissa, Saksa.
  • Jarruletkut vanhimmissa haperot, Saksa.
  • Vetoakseleissa vikoja, kumisuojukset haperot yli kuusivuotiaissa, Saksa.
  • Jarrulevyjen kulutuspinta epätasainen, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa 6–7-vuotiaista alkaen, Saksa.
  • Runsaasti valovikoja, Saksa.
  • Joitakin sähkölaitevikoja, esim. turvatyynyn ohjainlaitteen häiriö (merkkivalo), Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2011).
  • Turboahtimen paineensäätöjärjestelmä (2011–2012).
  • Sytytysjohdin (2011–2012).
  • Suutin (2011).
  • Sytytystulpan pistoke (2011–2012).
  • Akkuongelmia, akku purkautunut tyhjäksi (2007- 2010, 2013-2014).
  • Sytytyspuola rikki (2010–2011).
  • Tavaratilan kannen lukko (2010–2011).
  • Jakopään ketju ääntelee/vaurioitunut (2009–2012).
  • Moottori (2008–2011).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Täysi kokoelma VW-konsernin tuotteiden tyyppivikoja, AB.
  • Vika-altis DSG –kaksoiskytkinvaihteisto (automaatti), erityisesti 7-vaihteinen kuivakytkinvaihteisto, AB.
  • 1.2- ja 1.4 TSI-bensiinimoottoreissa jonkin verran jakoketjuongelmia. Vuosien saatossa siirrytty takaisin jakohihnaan.
  • Leon IV: Yksittäistapauksina edelleen nykiviä DSG-vaihteistoja ja turboahtimen vikoja, AB.
  • Seat Leon IV 1.6 TDI -kestotestissä (AutoBild 23/2016) arvosanaksi tuli 3- vaihteistovaurion vuoksi (asteikko 1 erinomainen, 5 heikko), AB.
  • TDI-dieseleissä jakohihnaongelmia AB.
  • Yksittäistapauksina oikuttelevia ikkunannostimia ja navigointilaitteita sekä muutama moottorivaurio AB.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa:Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Vauhtipyörä
  • 1.2 TSI- ja 1.4 TSI –moottorien jakoketjuongelmia, mutta vähäisemmässä määrin kuin Volkswageneissa:
  • VW –konsernin turboahdettujen 1.2TSI – ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit.
  • VW –konserni on nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin.
  • Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
  • Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Pienempien moottoreiden yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. 6-vaihteinen DSG märkäkytkimellä on kestävämpi.
  • Tyyppivioista ja niiden hyvityksistä lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”. Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.