Škoda Fabia -tyyppiviat

Škoda Fabian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Škoda Fabia 2021

Škoda Fabian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Fabia, Fabia Combi, Rapid Spaceback, Scala, Kamiq, Octavia, Octavia Combi, Karoq: Polttonestesuuttimet
    24FQ: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 3-sylinterinen 1.0 TSI-moottori,, on mahdollista, että moottorin polttonestesuodattimissa voi esiintyä sisäistä vuotoa auton moottorin palotilaan. Tämä voi aiheuttaa määrätyissä tilanteissa sen, että auton moottorin sammutusta seuraavan pidemmän seisonta-ajan jälkeisen käynnistyskerran yhteydessä pakokaasupäästöt voivat olla hetkellisesti sallittua suuremmat. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen polttonestesuuttimet vaihdetaan, aloituspäivä 7.9.2020, valmistumispäivä 22.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 41, Traficom.
  • 1.2 TDI- ja 1.6 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 15.06.2017. Suomessa ei ole julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Polttoaineputkiston liike ja värähtely voivat aiheuttaa polttonestesuodattimen kanteen murtuman ja polttonestevuodon, ADAC 2014.
  • Polttonestesuodatin: diesel-polttonestesuodattimen liitoksen tarkastus ja tarvittaessa polttonestesuodattimen vaihto toisen tyyppiseen, Traficom 2014.
  • Polttoaineen siirtopumppu, tarkastus, Traficom 2005, valmistunut 2006, KBA 2008.
  • Väärän puolen turvaverho (ikkunaturvatyyny) voi laueta kolarissa virheellisen johtimien kytkennän vuoksi, VOSA 2007 (RHD, oikean puolen ohjauksella varustetuissa malleissa Englannissa).
  • Polttoainepumppu pumppusuutindieseleissä, nestevuoto voi aiheuttaa tulipalon, ADAC 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2011, 2010, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Ei tilastossa (2014) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2012, 2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2009, 2008), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2011, 2007), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2010, 2007, 2006, 2000), Traficom.
  • Etuakselisto (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2009, 2008, 2003), Traficom.
  • Valovikoja, erityisesti ajovalot/lähivalot, Saksa
  • Jonkin verran kuluneita jarrulevyjä, Saksa
  • Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa
  • Edeltäjään (5J) verrattuna laadukkaampi, Saksa
  • Etuakselisto, poikittaisten tukivarsien kumiset laakeriholkit, katkenneita jousia seitsenvuotiaista alkaen, Saksa.
  • Ruostuneita ja kuluneita jarrulevyjä, heikko jarrutusteho viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Pysäköintijarrun teho heikko seitsenvuotiaista alkaen, Saksa.
  • Runsaasti öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta jo kolmevuotiaista alkaen, Saksa.
  • Fabia II:n pakoputkisto on kestävää laatua, ongelmia vasta yli seitsenvuotiaissa, Saksa.
  • 6Y:
  • Etuakselisto, tukivarsien kumiset laakeriholkit, TÜV, GTÜ.
  • Jarrujen heikko teho, kuluneet tai ruostuneet jarrulevyt ja haperot jarruletkut, TÜV, GTÜ.
  • Pakoputkisto ruostuu, TÜV, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Pysäköintijarru raskaskäyttöinen (2011 asti).
  • Sytytysjohdin vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (2010–2012).
  • Jakopään ketju (2009–2012).
  • Nokka-akselin asennon tunnistin rikki (2009–2010).
  • Jarruvalokatkaisin rikki (2007, 2009).
  • Valonheitin rikki (2009 asti).
  • Akku tyhjä (2007-2008).
  • Sytytyspuola viallinen (2007–2011).
  • Sytytystulpat vialliset (2007–2011).
  • Laturi rikki (2004–2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Fabia III NJ (2014-2021)

  • Varsin luotettava, luja auto, jossa kuitenkin muutamia vikakohteita.
  • Suhisevat ovitiivisteet.
  • Joissakin yksilöissä maalauksen appelsiinipinta, maalaus ohuempi kuin VW Polossa tai Audi A1:ssä.
  • VW –konsernin turboahdettujen 1.2 TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita. Vuosien saatossa jakopään rakennetta on parannettu.
    Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin.
    Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Uudemmissa vuosimalleissa on siirrytty jakoketjusta takaisin jakohihnaan, joka tarkistetaan ja vaihdetaan tietyin välein.
    Lue lisää: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Jakoketju
  • 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin.
    Lue lisää:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) auton takuusta

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Fabia II 5J (2007–2014)

  • Sähkölaitevikoja: Navigointilaitteen, puhelimen tai vetokoukun asennuksen jälkeen databus-tietoväylä voi oikutella, AB.
  • Tuulen suhinat kuuluvat, ongelmia ovitiivisteissä ja ovien rajoittimissa, AB.
  • Pumppusuutindieseleissä suutinongelmia, tukkeutumisia tai vuotoja sekä rispaantuneita jakohihnoja, AB.
  • Turboahdin voi vaurioitua lastuvirityksestä ja liian pitkästä öljynvaihtovälistä, AB.
  • Jakohihna vaihdettava ajoissa, jos moottorissa on jakopään hammashihna, AB.
  • Seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto reistailee myös tavallisissa malleissa, ei ainoastaan vauhdikkaasti ajetuissa RS-tehomalleissa, AB.
  • VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita AB
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Fabia 6Y (1999–2007)

  • Lasinpyyhkimissä häiriöitä, ADAC.
  • Vesivuotoja ovitiivisteistä, ADAC.
  • Vesivuotoja ovitiivisteistä, ADAC.
  • Pyöränlaakerivikoja, ADAC.
  • Akselistot ääntelevät, ADAC.
  • Ohjauslaitteistossa vikaa muun muassa ohjaustehostimessa, ADAC.
  • Sytytyspuola rikki, ADAC.
  • Lukuisia Volkswagen -konsernin valmistamien autojen tyypillisiä vikoja, AB:
  • Ikkunannostimet ja moottorin ilmamassamittari usein rikki.
  • Moottorinohjauksen häiriöt aiheuttavat käynnistysvaikeuksia.
  • Ruostuneita ja löystyneitä letkujen kiristimiä ja kiinnikkeitä: Seurauksena jäähdytysnestevuotoja, palaneita sylinterinkannen tiivisteitä ja kannen halkeamia.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.