Škoda Rapid -tyyppiviat

Škoda Rapidin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Skoda Rapid Spaceback

Škoda Rapidin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Fabia, Fabia Combi, Rapid Spaceback, Scala, Kamiq, Octavia, Octavia Combi, Karoq: Polttonestesuuttimet
    24FQ: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 3-sylinterinen 1.0 TSI-moottori, on mahdollista, että moottorin polttonestesuodattimissa voi esiintyä sisäistä vuotoa auton moottorin palotilaan. Tämä voi aiheuttaa määrätyissä tilanteissa sen, että auton moottorin sammutusta seuraavan pidemmän seisonta-ajan jälkeisen käynnistyskerran yhteydessä pakokaasupäästöt voivat olla hetkellisesti sallittua suuremmat. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen polttonestesuuttimet vaihdetaan, aloituspäivä 7.9.2020, valmistumispäivä 22.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 41, Traficom.
  • Vetosilmukka: Rapid, valm.aika: 01.10.2015 – 29.05.2017: Kyseisen ajoneuvon työkalusarjassa oleva vetosilmukka ei mahdollisesti ole oikein hitsattu ja on mahdollista, että esiintyvillä vetovoimilla silmukka murtuu ja on tapaturmavaarana käyttäjälle. Silmukka vaihdetaan. Osien saatavuuden vuoksi on asiakkaalle ilmoitettava, että osaa ei tule käyttää ennen tämän vaihtoa. Vaihto kestää 10 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimi merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”50D8”. ADAC 06/2018.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2017-2014) Traficom
  • Käyttöjarru (2015, 2013) Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus toisesta katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Valovikoja, ajovalojen säätö, Saksa
  • Valovikoja, pysäköintivalot ja rekisterikilven valo, Saksa
  • Naarmuiset ja ruostuneet jarrulevyt, erityisesti takana (johtuen usein varovaisesta, ennakoivasta ja rauhallisesta ajotavasta), Saksa
  • Öljyvuotoja ja 2-3-vuotiaista alkaen, Saksa
  • Akun suojus puuttuu, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys hutera, Saksa
  • Pakoputkistossa voi olla vikaa toisesta katsastuksesta alkaen, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2013)

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

NH (2013-2019)

  • Rapidin laatu ei ole vastannut merkin muiden mallien laatutasoa.
  • Esimerkiksi maalauksen laatu ja pakoputkiston kestoikä eivät vastaa muiden Škoda –mallien laatutasoa.
  • Ajoissa tehdyt ohjelmistopäivitykset korjaavat monia, ärsyttäviä sähkölaitteiden häiriöitä, kuten ohjaustehostimen lakkoilun, yhdistävät lakkoilleen puhelinyhteyden jälleen autoon ja sujuvoittavat nykivän DSG-vaihteiston toimintaa.
  • Mikäli päivityksiä ei tehdä, sähköjärjestelmän viat voivat polttaa sulakkeen, auto pysähtyy ja tarvitsee öljynvaihdon.
  • Vuosimallissa 2015 oli ongelmia huonolaatuisen jäähdytysnesteen kanssa.
  • Yksi päivitys pienensi dieselin päästöjä, mutta se laittanut moottorin suuttimet ja EGR -pakokaasujen kierrätysventtiilin lujille.
  • Kolisevan takaluukun korjaamiseen auttaa luukun uudelleensäätö.
  • Jos viisivaihteinen käsivaihteisto (koodi 02R) kolisee ja ääntelee, on se rikki.
  • Kaasupoljin antaa käskyt moottorille sähkötoimisesti, mutta yhdeydessä voi olla vikaa.
  • Takaoviin voi kertyä runsaasti vettä vedenpoistoreikien virheellisen tiivistyksen vuoksi.
  • TSI-moottorien jakoketjuissa voi olla vielä ongelmia, mutta ei enää siinä määrin kuin vuoteen 2011 asti.
  • VW –konsernin turboahdettujen 1.2TSI – ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin.

    Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.

  • 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin.
  • Käsivalintaisen vaihteiston käyttöiästä esimerkkejä Kilpailu- ja kuluttaviraston (KKV) verkkosivulla:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Tyyppivioista ja niiden korvauksista lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”.
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.