Škoda Roomster -tyyppiviat

Škoda Roomsterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Škoda Roomsterin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • 1.2 TDI- ja 1.6 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2009–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 15.06.2017. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Polttoaineputkiston liike ja värähtely voivat aiheuttaa polttonestesuodattimen kanteen murtuman ja polttonestevuodon, ADAC 2014.
  • Polttonestesuodatin: Diesel-polttonestesuodattimen liitoksen tarkastus ja tarvittaessa polttonestesuodattimen vaihto toisen tyyppiseen, Traficom 2014.
  • Takaistuimen keskipaikan turvavyön lukon kieli voi murtua, jolloin turvavyön suojavaikutus kolarissa jää olemattomaksi, KBA, ADAC 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2013, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008), Traficom.
  • Etuakselisto (2008, 2007), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2006), Traficom.
  • Uudempien facelift-mallien alustassa (vm. 2010 alkaen) vähän huomauttamista, sitä vanhemmissa enemmän, Saksa.
  • Akselistoissa ja pyöräntuennassa huomauttamista: Etenkin etupyörien kolmiotukivarsien kumiset laakeriholkit kuluneet tai osin irronneet jo viisivuotiaasta alkaen. Se aiheuttaa melua ja heikentää ajettavuutta, Saksa.
  • Etupyörien jarrulevyt kuluvat, ruostuvat ja naarmuuntuvat, Saksa.
  • Jarrutusteho voi olla heikko etupyörien jarrulevyjen kuluneisuudesta johtuen, Saksa.
  • Pysäköintijarru voi olla heikkotehoinen, Saksa.
  • Jarruletkut hapertuvat yli seitsenvuotiaissa, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Usein öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu ja kiinnikkeet löystyvät ja voivat vuotaa, Saksa.
  • Vikojen määrä kasvaa jyrkästi seitsenvuotiaasta alkaen, Saksa
  • Suuria huolellisuuseroja eri käyttäjäryhmien välillä. Hyvin huolletuissa vähän vikoja, mutta kovassa työkäytössä olleissa yksilöissä voi olla merkittäviä vikoja, joiden korjaaminen tulee kalliiksi, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku tyhjä (2007–2009, 2013–2014).
  • Sytytystulppien pistoke (2010–2012).
  • Sytytysjohdin viallinen (2010–2012).
  • Kosteat sytytystulpat (2007–2011).
  • Sytytyspuola viallinen (2007, 2009–2010).
  • Jarruvalokatkaisin rikki (2007–2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ruostetta takaovessa tiivisteen alla, AB.
  • Radion vastaanottoherkkyys kehno, AB.
  • Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, AB.
  • Nykivät moottorit (moottorinohjauksen päivitys tarpeen), AB.
  • Sytytyspuola viallinen, AB.
  • TSI-moottorin turboahdin kolisee, AB.
  • Kuluneet tai nykivät kytkimet DSG-kaksoiskytkinvaihteistossa, AB.
  • Muunneltavat istuimet kolisevat, AB.
  • VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”. Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.