Škoda Yeti/Karoq -tyyppiviat

Škoda Yeti/Karoqin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Skoda Karoq

Škoda Yeti/Karoqin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Karoq, Kodiaq jarrupoljin 46I5: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, voi olla mahdollista, että jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välisessä hitsauksessa voi esiintyä puutteita. Määrätyissä jarrutustilanteissa (esim. hätäjarrutus), jarrupoljin voi vaurioitua. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen jarrupolkimet tulee tarkastaa em. hitsauksen osalta. Mikäli hitsauksessa todetaan puutteita, jarrupoljin vaihdetaan uuteen. aloituspäivä 11.1.2021, valmistumispäivä 12.8.2021, ajoneuvojen lukumäärä 201, Traficom.
  • Fabia, Fabia Combi, Rapid Spaceback, Scala, Kamiq, Octavia, Octavia Combi, Karoq: Polttonestesuuttimet
    24FQ: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 3-sylinterinen 1.0 TSI-moottori,, on mahdollista, että moottorin polttonestesuodattimissa voi esiintyä sisäistä vuotoa auton moottorin palotilaan. Tämä voi aiheuttaa määrätyissä tilanteissa sen, että auton moottorin sammutusta seuraavan pidemmän seisonta-ajan jälkeisen käynnistyskerran yhteydessä pakokaasupäästöt voivat olla hetkellisesti sallittua suuremmat. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen polttonestesuuttimet vaihdetaan, aloituspäivä 7.9.2020, valmistumispäivä 22.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 41, Traficom
  • Octavia, Karoq: Vikakohde: Takapenkin selkänoja: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että takapenkin selkänojan runkoon hitsattujen takaniskatukien hitsaussaumoissa on puutteita. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen takapenkkien selkänojat on tarkastettava kyseisten hitsaussaumojen osalta. Tarvittaessa takapenkin selkänojat vaihdetaan uusiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 104. Kampanjan aloitus pvm: 01.02.2019, Traficom.
  • Karoq: Vikakohde: Takaistuimen keskiniskatuki: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että takapenkin keskiniskatuen rakenteissa on puutteita. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen takapenkkien keskiniskatuki on tarkastettava. Tarvittaessa takapenkin keskiniskatuki vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 54. Kampanjan aloitus pvm: 12.03.2019, Traficom.
  • Karoq: 1,0 TSI, käsivaihteinen, valm.aika: 07/2017 – 08/2018. Sähköinen käsijarru. Vaihteiston vapaa-asentosignaali saattaa tietyissä olosuhteissa (ennen kaikkea alle +5 asteen lämpötiloissa) tulla väärin tunnistetuksi moottorinohjauksessa. Moottorin ollessa joutokäynnillä saattaa ja vaihteen ollessa kytkettynä moottorin ohjaukselle tulla virheellinen signaali. Kytkinpolkimen nostaminen aikaansaa normaalisti sähköisen pysäköintijarrun EPB avautumisen mukavan liikkeellelähdön mahdollistamiseksi. Virheellinen signaali aikaansaa puolestaan hallitsemattoman jarrun avautumisen jolloin ajoneuvon liikkuminen on mahdollista. Elektronisen luistonrajoittimen ohjelma päivitetään. Työ kestää n. 30 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”45H5”. ADAC 12/2018.
  • Karoq: Vikakohde: Sähköinen käsijarru: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että määrätyissä tilanteissa sähköinen käsijarru voi vapautua itsestään auton seistessä virrat päällä. Turvallisuussyistä ESC-ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 44. Kampanjan aloitus pvm: 14.12.2018, Traficom.
  • Karoq, valm.aika: 19.11.2017 asti: A-Pilarin verhous: A-pilarin verhouksen alla on liimattuna fleece-tekstiili, joka saattaa irrota alle nollan lämpötiloissa. Tämä tekstiili toimii yhdessä A-pilarin turvatyynyn kanssa siten, että verhousosat eivät tyynyn lauetessa murru kokonaan. Jos tekstiili irtoaa, saattaa tämä aiheuttaa verhousosien tunkeutumista sisätiloihin. Huolto vaihtaa A-pilarien verhoukset vasemmalla ja oikealla. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon koodilla ”70G7 A-pilarin verhous”. ADAC 02/2018.
  • Karoq: Vikakohde: A-pilarien verhous: A-pilarien verhouksen rakenteen vuoksi on mahdollista, että mahdollisessa kolaritilanteessa pilarin verhous vaikuttaa sivuturvatyynyjen toimintaan ja voi aiheuttaa lisävahinkoja auton sisällä. Molempien puolien A-pilarien verhoukset vaihdetaan uusiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 45. Kampanjan aloitus pvm: 05.02.2018. Kampanjan valmistumis pvm: 23.05.2018, Traficom.
  • Vyön kiristimen mikrokaasugeneraattorin toimintareiän liitos saattaa olla virheellisesti puristettu ja vaikuttaa pyromekaanisen systeemin vuotamiseen ja kaasun purkautumiseen sisätiloihin, kiristimen toimintahäiriöön ja vammatumisriskin kasvuun kolaritilanteessa. Kyseisissä ajoneuvoissa vaihdetaan etuturvavyöt ja näiden kiristimet, vasen, oikea tai molemmat osien käytön mukaan. Koodi 69R1. valm.aika: 23.09.–10.11.2016, ADAC 7/2017.
  • Etuistuimien turvavöiden vaihto. Kuljettajan ja/tai etumatkustajan istuimen turvayön uusinta, Traficom 7/2017. Kampanja valmistunut 30.11.2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 10.10.2016. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Etuistuimien sivuturvatyynyt: Kuljettajan ja tarvittaessa etumatkustajan istuimen sivuturvatyynyn uusinta, Traficom 2016.
  • 2.0 TDI CR: Polttonestesuuttimien korkeapaineputket. Värähtelymurtuma aiheuttaa käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • Polttonestesuuttimien korkeapaineputket. Putket voivat murtua värähtelyn vaikutuksesta. Asennetaan kumiset värinänvaimentimet, Traficom 2012.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä vikakohteita (2017-2013, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Etuakselisto (2012, 2011, 2010) Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2010), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (2010), Traficom.
  • Kokonaisuutena hyvin kestävät akselistot ja ohjauslaitteet, Saksa
  • Vanhimpien jousissa ja iskunvaimennuksessa voi olla huomauttamista, Saksa.
  • Vetoakselien suojuskumit (runsaasti maastossa ajetuissa autoissa), Saksa.
  • Jarrulevyjen kuluminen, naarmuuntuminen ja ruostuminen hiukan keskimääräistä suurempaa, Saksa.
  • Jumittavat jarrusatulat lisäävät jarrulevyjen ja –palojen kulumista, Saksa
  • Jarrutustehossa huomauttamista kuluneiden jarrulevyjen vuoksi, Saksa.
  • Katkenneita jousia vanhimmissa, Saksa
  • Runsaasti öljyvuotoja viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Kunto riippuu auton käyttäjästä: Alustassa ja kynnyskoteloissa voi kolhuja maastoajon jäljiltä, ruosteenestokäsittely tarkistettava, Saksa
  • Jousitusta voitu muuttaa kepulikonstein (käyttäjän virhe), Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku tyhjä (2011–2013).
  • Sytytyspuola rikki (2012).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä karstoittunut (2010–2011).
  • Sytytystulpan johdon pistoke (kiinnike) murtunut (2010–2011).
  • Sytytysjohdin vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (2010–2011).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Yeti (2009-2017)

  • 1.2 TSI- ja 1.4 TSI-moottorien jakoketjuvikoja: Jos moottori rahisee, sammuta se, äläkä käynnistä uudelleen! Jos rahiseva moottori jää käyntiin, venttiilit ja männät osuvat yhteen, seurauksena moottorivaurio. Katso lisätietoja tämän osion lopusta!
  • Lisäksi bensiinikäyttöisten moottorien sytytystulpat tai sytytysjohtimien pistokkeet voivat olla vikaantuneita. Syynä on todennäköisesti näätä, joka on järsinyt johtimia tai pistokkeita.
  • TDI-dieselit ovat nykyisin sangen käyttövarmoja, poikkeuksena yksi takaisinkutsu ja takaisinkierrätysventtiili:
    -2.0 TDI -moottorin polttonesteputket voivat murtua värähtelyn seurauksena, AB.
    -2.0 TDI -moottorin pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili karstoittunut, ADAC.
  • Muutoin vain viimeistelyongelmia, AB: Takaoven tiivisteet irtoilevat, ruostuvat mustat peitelevyt, yksittäistapauksissa maalauksen laadussa huomautettavaa, leveät matalaprofiilirenkaat täristävät.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Vauhtipyörä
  • Suurimmat vikamahdollisuudet piilevät edelleen bensiinikäyttöisten TSI-bensiinimoottorien ensimmäisissä tuotantoerissä ennen vuotta 2013. Turboahdetun 1.2 TSI –moottorin jakoketjun kiristimessä ongelma ensimmäisissä tuotantoerissä. Vinkki: Mikäli jakopää rahisee, sammuta moottori äläkä käynnistä uudelleen. Vian ilmetessä venttiilit ja männät voivat osua yhteen. Edellä mainittu ongelma koskee myös 1.4 TSI –moottoria, mutta vähemmässä määrin. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.

    Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin

  • Käytettyä automaattia ostettaessa tarkista vaihteiston tyyppi! 1.2 TSI-, 1.4 TSI ja 1.6 TDI-malleissa oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin) DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Sen sijaan esimerkiksi 2.0 TDI-malleissa oleva 6-vaihteinen (märkäkytkin) DSG-vaihteisto on osoittautunut kestävämmäksi.
  • Tyyppivioista ja niiden korvauksista lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”.
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.