Subaru Legacy/Outback -tyyppiviat

Subaru Legacy/Outbackin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Subaru Outback

Subaru Legacy/Outbackin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Jarruputket takana voivat ruostua lähellä tankkia, koska tankin suojuksen rako kerää roiskevettä. Vika saa aikaan takajarrupiirin nestevajausta, jarrupolkimen liikkeen kasvun ja takajarrujen toimimattomuuden, ADAC 2013.
  • Lasinpyyhkimien moottori voi ylikuumentua ja simahtaa, ADAC 2011.
  • Ohjauspyörän viallinen ”liukurengas”, mahdollisuus kuljettajan turvatyynyn ja äänimerkin toimimattomuuteen, ADAC 2010.
  • Kuljettajan turvatyyny ja äänimerkinantolaite voivat lakata toiminnasta (vm. 2010), ADAC, KBA 2010.
  • Portaaton CVT-vaihteisto saattaa vuotaa, veto voi hyytyä ja vuoto voi aiheuttaa vaaraa muille tielläliikkujille, VOSA 2010.
  • Legacy Outback: Vakionopeudensäätimillä varustetuissa malleissa kaasuvaijeri voi juuttua valmistusvirheen vuoksi ja kaasu jäädä päälle, jolloin moottori ryntää, KBA 2008.
  • Takapyörien jarrusatuloiden liitospultti voi vuotaa, VOSA 2005.
  • Takaovi ei sulkeudu kunnolla, VOSA 2005.
  • Suomessa Subarun takaisinkutsuja ei ole ilmoitettu lainkaan Traficomille.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei vuoden 2012 eikä 2010 raporteissa, Traficom.
  • Ei erityisiä vikakohteita (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2000), Traficom.
  • Etuakselisto (2008), Traficom.
  • Taka-akselisto (2008), Traficom.
  • Käyttöjarru (2008, 1999), Traficom.
  • 4. sukupolvi:
  • Pyöräntuennan poikittaisten tukivarsien ja vakaajatangon laakerointi kulunut, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakoputkisto vaurioitunut, vuotaa, Saksa.
  • Korin ja alustan ruostevaurioita, Saksa.
  • 3. sukupolvi:
  • Pakoputkisto ruostuu, GTÜ.
  • Jarrut kuluneet, GTÜ, DEKRA.
  • Jarrulevyt urautuvat ja naarmuuntuvat, DEKRA.
  • Ohjausvaihteen ja vetoakselien suojuskumit vaurioituneet, GTÜ.
  • Poikittaisten tukivarsien laakeriholkit ja kallistuksenvaimentimen laakerit kuluneet paljon ajetuissa, DEKRA, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei uusimmassa raportissa, aikaisemmissa raporteissa mainittu:
  • Yksittäistapauksina tyhjäksi purkautuneita akkuja.
  • Joitakin kuluneita kytkimiä.
  • Sisävalon katkaisin oikuttelee.
  • Muutamia moottorivaurioita vanhimmissa yksilöissä.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • 4. sukupolven Legacy/Outback -mallista ei yhtään vikailmoitusta ADAC:lle.
  • Vanhemmista malleistakin vain 10 vikailmoitusta, joista puolet erilaisia moottoriin, voimansiirtoon tai apulaitteisiin liittyviä vikoja, ADAC.
  • Ei Autobild TÜV -raportissa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.