Suzuki Swift -tyyppiviat

Suzuki Swiftin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Suzuki Swift 4x4 Hybrid

Suzuki Swiftin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Swift (V), Swift (VI): Vesipumppu: Vesipumpun vaurioitumisen johdosta valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin, esittämättä kyselyistä huolimatta lisätietoja virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Valm.aika: Swift mallivuode. 2016 – 2017, ADAC 3/2019.
  • Swift hybridimalli: Moottori voi sammua kesken ajon. Mahdollisen ohjelmistovirheen vuoksi virhetilanteessa akun lataus keskeytyy ja start&stop-järjestelmän merkkivalo syttyy. Ohjelmiston päivitys tarpeen. Mallivuosi 2016-2017, vain hybridimalli. Koodi 97CM. ADAC 4/2018.
  • Taka-akseliston kiinnitysruuvit saattavat olla löysällä, mikä akseliston irrotessa vaikeuttaa auton hallittavuutta. Tuotannossa 2015–2016, KBA 29.02.2016.
  • Jarruputki: Reititysmuutos, putken vaihto, Traficom 01.05.2014, valmistunut 31.12.2015.
  • Moottorin vesipumpun hihnapyörän kiinnitysruuvit saattavat löystyä ja aiheuttaa hihnapyörän irtoamisen, moottorin ylikuumenemisen ja moottorivaurion. Hihnapyörän kiinnityksen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, ADAC 2014.
  • ESP-ohjausyksikön virhe saattaa aiheuttaa toiminnan myöhästelyn kriittisissä ajotilanteissa, ADAC, KBA 2012.
  • Ohjaus voi pettää: Ohjausakselin ja ohjausvaihteen välinen ruuviliitos (nivelristikko) saattaa löystyä ja ajoneuvo muuttua ohjauskelvottomaksi, ADAC 2012, KBA 2012, Dekra.
  • Ulkopeilien kiinnitysruuvit voivat löystyä, peili värähtelee, ADAC 2011.
  • Turvavyön lukon kiinnikkeet saattavat ruostua, ADAC 2009.
  • Oikosulun mahdollisuus edessä matkustavan turvatyynyn johtimissa, ADAC 2008.
  • Oikosulun mahdollisuus matkustajan puoleisen sivuturvatyynyn johtimissa, turvatyyny saattaa laueta tarkoituksettomasti kun kytketään sytytysvirta päälle, VOSA 2008.
  • Oikosulun mahdollisuus matkustajan puoleisen sivuturvatyynyn johtimissa, KBA 2008.
  • Pysäköintijarru saattaa lakata toimimasta mahdollisen vian vuoksi KBA, VOSA 2008.
  • Jarrut voivat hävitä jarrupääsylinterin mahdollisen vian vuoksi, VOSA 2007.
  • Jarrupääsylinterin mahdollinen vika likaisen jarrunesteen vuoksi, ADAC 2007, KBA 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana Traficom tilastossa (2016, 2015, 2014).
  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2013-2006), Traficom.
  • Ei vikoja, ei hylkäyksiä, hylkäysprosentti 0,00 (2011), Traficom.
  • Ei erityisiä vikakohteita, hylkäysprosentti vain 0,98 (2009), Traficom.
  • Ei erityisiä vikakohteita, hylkäysprosentti vain 1,75 (2008), Traficom.
  • Etuakselisto (2005), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2005), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2005), Traficom.
  • Erittäin luotettava auto, Saksa.
  • Joissakin yksilöissä öljyvuotoja, Saksa.
  • Runsaasti valovikoja, valojen suuntaus, Saksa
  • Jarrulevyt kuluneet, jarrujen teho heikonpuoleinen, Saksa.
  • ESC-ajonvakautus yksittäistapauksina, Saksa.
  • Ohjauslaitteiden nivelet kolmannessa ja neljännessä katsastuksessa, Saksa
  • Raidetangonpäät ja pallonivelet kuluneet yksittäistapauksina, Saksa
  • Akselistovikoja nelivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Etuakseliston poikittaisten tukivarsien laakeriholkit kuluneet, Saksa.
  • Joustintukien tukilaakeri väljistynyt, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2007–2016).
  • Sytytystulpat (2007–2014).
  • Vaihteensiirtovivusto (2011).
  • Sisävalon katkaisin oikuttelee (2010 asti).
  • Käsivalintainen vaihteisto rikki (2009 asti).
  • Valonheittimet rikki (2009).
  • Kytkin rikki (2009 asti).
  • Pysäköintijarru/takapyörien jarrut jumittavat (2008–2009).
  • Ajonestolaite rikki (2008 asti).
  • Nopeusmittarin käyttöjärjestelmä rikki (2007).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

FZ (2010-2017)

  • Edeltävää mallisarjaa (Swift MZ vuosimallit 2005 – 2010) piinanneet vaihteistoviat ovat loppuneet.
  • Yksittäisiä kommentteja etuakseliston kolinasta.
  • ADAC:n mukaan lukuisia akkuongelmia.
  • Sisustuksen oviverhous naarmuuntuu helposti.
  • Käyttäjiä ovat piinanneet lukuisat takaisinkutsut ja korjauskehotukset vuosien varrella, muun muassa nämä:
    –Vuosimallissa 2011 ongelmia ESC-ajonhallinnassa
    – Vuosimalleissa 2011-2012 ohjauksessa suuri vikamahdollisuus, ohjauspylvään yhteys ohjausvaihteeseen saattoi irrota ja auto muuttua ohjauskyvyttömäksi.
    – 1.2 –moottorin (2013 – 2014) vesipumpun kiinnityspultteja parannettiin.
    – Vuosimalleissa 2015 oli tulipalovaara istuinlämmittimien vian vuoksi.
    – Vuonna 2016 ilmoitettiin, että tiettyjen autoyksilöiden takapyörien jarrut saattavat lakata toimimasta ja taka-akseliston kiinnitysruuvit saattavat irrota.

    Tyyppivioista ja niiden hyvityksistä lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

MZ (2005-2010)

  • Poikittaisen tukivarren laakeriholkit kuluneet, AB.
  • Lukuisia vaihteistovaurioita 1.3-mallissa (2006–2009), AB.
  • Automaattivaihteiston ohjainlaite 1.3-moottorin yhteydessä reistailee, AB.
  • 1.3-moottorin epätasainen käynti juuttuneen säätöventtiilin vuoksi, AB.
  • 1.6-moottorin pakosarjoissa halkeamia, AB.
  • Yhdeksän (!) takaisinkutsua, muutamat useaan kertaan: Seisontajarru, kytkimen hydraulinen käyttöjärjestelmä, jarruneste, polttonesteletku, sivuturvatyynyt, paloherkkä sähköjohdinnippu sekä ruostuvat turvavyön lukot, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.