Toyota Auris -tyyppiviat

Toyota Aurisin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Toyota Aurisin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • C-HR, Auris, Corolla: Polttoaineen korkepainepumppu: WGG27:
    Mahdollisessa ongelmatilanteessa polttoaine pumpun liitoksesta saattaa vuotaa polttoainetta aiheuttaen tulipalovaaran. Pumppu vaihdetaan uuteen tarkastuksen jälkeen, aloituspäivä 9.7.2021, Traficom.
  • Auris (E18): Dieselmoottorit, koodi ”WW”: Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) vuoto saattaa aiheuttaa palovaaran. Moottorin teho heikkenee ja moottorihäiriön varoitusvalo syttyy. Huolto vaihtaa EGR –järjestelmän jäähdyttimen. Valm. aika 04/2015 – 05/2018, ADAC 4/2021.
  • Auris (E15), mallivuodet 2006 – 2013 Virheellisesti valmistettu vaihto turvatyynyjen kaasutäyttö aiheutti 2019 Corolla (E12) taa kyseisten ajoneuvojen takaisinkutsun. Valmistaja kyselyistä huolimatta ei anna tietoja jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Auris (E18), Prius (XW5) valm.aika: 01.10.2008 – 01.11.2014. Moottorin valvontaohjelman virhe saattaa johtaa ongelmiin moottorin toiminnassa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin antamatta kuitenkaan kyselyistä huolimatta lisätietoja jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Auris (E15), valm.aika: 12.10.2006 – 10.03.2015 Aktiivihiilisuotimessa saattaa esiintyä hiushalkeamia, joiden kautta saattaa tunkeutua pieniä määriä polttoainekaasuja ja jotka syttymisherkkinä saattavat aiheuttaa palovaaran. Toimenpiteet eivät ole tiedossa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Korjaustoimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Auris (E15), Auris (E18), 26.05.2010 – 09.05.2014. Hybridisysteemin ohjausohjelmaa kehitetään, jotta tälle saataisiin erityinen vikasieto-ohjelma korvaamaan toimintahäiriöitä erilaisissa tilanteissa. Tietyissä tapauksissa, kuten esim. voimakkaissa kiihdytyksissä välittömästi jonkin komponentin häiriötilanteissa, jolloin hybriditoiminto putoaisi pois päältä, takaisi varalla oleva erityinen vikasieto-ohjelma toiminnan jatkumisen. Käyttövoiman hallinnan ECU päivitetään parannetulla ohjelmalla. Päivitys kestää n. 0,8 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut tavoitteesta. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”18SMD088”. ADAC 10/2018.
  • Corolla, Auris: Vikakohde: Etumatkustajan turvatyyny: Kampanjassa BGG23, etumatkustajan turvatyyny, on ollut mahdollista asentaa mekaanikon toimesta uusi turvatyyny väärinpäin. Kampanjassa asennussuunta tarkastetaan ja tarvittaessa turvatyyny käännetään oikeinpäin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 5989. Kampanjan aloitus pvm: 12.06.2018, Traficom.
  • Auris, Prius, Prius+: Vikakohde: Hybrid -järjestelmän ECU: Hybridi järjestelmän vian esiintyessä ajoneuvot on suunniteltu menemään ns. vikasietotilaan. Toyota on havainnut, että harvinaisissa tilanteissa ajoneuvo ei mene käyttöturvalliseen vikasietoajotilaan. Jos näin tapahtuu, ajoneuvo voi menettää virrat ja pysähtyä. Vaikka ohjaustehostin ja jarru pysyivät toiminnassa, ajoneuvon pysähtyminen ajon aikana suuremmilla nopeuksilla voi lisätä onnettomuusriskiä. ECU päivitetään uudelleen. 18SMD-088. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2865. Kampanjan aloitus pvm: 05.10.2018, Traficom.
  • Auris, Corolla, Avensis: Vikakohde: Aktiivihiilisäiliö: Mahdollisessa ongelmatilanteessa polttoainejärjestelmään kuuluva, haihtuvien päästöjen talteenottoon tarkoitettu komponentti voi materiaaliteknisistä syistä kehittää hiusmurtuman komponentin kuoreen. Tässä tapauksessa haihtuvia päästöjä ja siten polttoaineen hajua saattaa päästä ulkoilmaan. Komponentti vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 40736. Kampanjan aloitus pvm: 29.11.2018 Traficom.
  • Auris E15: Turvatyynyjen kaasugeneraattori: Kyseiset ajoneuvot kutsutaan ennakoivasti turvatyynyjen kaasugeneraattorien (Takata) vaihtoon, valmistajan kuitenkaan antamatta lisätietoja jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on informoinut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. valm.aika: 2006–2009, ADAC 11/2017.
  • Prius, Auris, Corolla, Prius PHV, Auris Hybrid, Prius+: Aktiivihiilisäiliö: On havaittu, että eräiden Toyota-automallien autoyksilöiden polttoainesäiliöön asennetun aktiivihiilisäiliön muovisen kanavan reunaan saattaa kehittyä halkeama johtuen kanavan reunan muotoilusta. Mahdollisesti kehittynyt halkeama voi ajan kuluessa laajentua ja lopulta polttoainetta saattaa vuotaa polttoainesäiliön ollessa täysi. Mahdollisesti vuotanut polttoaine tai polttoainehöyry sytytyslähteen luona voi lisätä auton palamisriskiä. Tähän korjauskampanjaan kuuluvien autojen polttoainesäiliöissä olevat imulevyt vaihdetaan, Traficom 08/2016, valm.aika 04/2006–08/2015, ADAC 08/2016.
  • 1.4-dieselmoottori: 1ND-TV-moottorin imujärjestelmä ja ohjainyksikkö: Eräiden 1,4-litraisella dieselmoottorilla varustettujen autojen imujärjestelmän riittämättömästä ilmavirtaustehokkuudesta johtuen turboahtimen tiivisterenkaasta ja/tai moottorin huohotusjärjestelmästä peräisin oleva moottoriöljy saattaa tiivistyä välijäähdyttimeen. Joissakin ajo-olosuhteissa välijäähdyttimeen tiivistynyt öljy saattaa virrata palotilaan aiheuttaen epänormaalin palotapahtuman tai hydraulisen puristuksen. Tällaisessa tilanteessa mäntään ja kiertokankeen kohdistuva liiallinen voima voi aiheuttaa moottorivaurion sekä kohonneen palovaaran moottoritilassa. Tämän vuoksi tähän korjauskampanjaan kuuluville autoille tehdään autoyksilökohtaisesti määräytyen (ei välttämättä kaikkia seuraavista toimenpiteistä): moottorin ohjainyksikön tarkastus ja tarvittaessa ohjelmistopäivitys; välijäähdyttimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto; alipainepumpun tarkastus ja tarvittaessa vaihto; turboahtimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2015.
  • Ikkunannostimen pääkatkaisin: Toyota Auris, Corolla, RAV4, Urban Cruiser ja Yaris -autojen kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimen pääkatkaisin sisältää liukuvia sähköisiä kontaktimoduuleita. Nämä moduulit on voideltu päälle ruiskutettavalla rasvalla. On havaittu, että rasvaa on saatettu ruiskuttaa valmistusprosessissa siten, että se ei voitele riittävästi. Käytössä syntyvää kontaktipintojen kulumis jätettä saattaa kertyä napojen väliin, minne rasvaa on levitetty riittämättömästi. Tämän vuoksi kontaktipintojen väliin voi kulumisjätteen ja moduulin sisälle pääsevän sähköä johtavan kosteuden seurauksena muodostua oikosulku. Jos oikosulku syntyy, voi pääkatkaisin kuumeta liikaa ja sulaa. Sulava katkaisin saattaa muodostaa savua ja mahdollisesti johtaa tulipaloon. Edellä kuvatun vuoksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että tällaiset ikkunannostimen pääkatkaisimet tarkastetaan ja voidellaan kuumuutta kestävällä rasvalla ja jos katkaisimessa on jo havaittavissa toimintahäiriöitä, katkaisimen piirilevy vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Ikkunannostimen pääkatkaisin: Toyota Auris, Corolla, RAV4, Urban Cruiser ja Yaris -autojen kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimen pääkatkaisin sisältää liukuvia sähköisiä kontaktimoduuleita. Nämä moduulit on voideltu päälle ruiskutettavalla rasvalla. On havaittu, että rasvaa on saatettu ruiskuttaa valmistusprosessissa siten, että se ei voitele riittävästi. Käytössä syntyvää kontaktipintojen kulumisjätettä saattaa kertyä napojen väliin, minne rasvaa on levitetty riittämättömästi. Tämän vuoksi kontaktipintojen väliin voi kulumisjätteen ja moduulin sisälle pääsevän sähköä johtavan kosteuden seurauksena muodostua oikosulku. Jos oikosulku syntyy, voi pääkatkaisin kuumeta liikaa ja sulaa. Sulava katkaisin saattaa muodostaa savua ja mahdollisesti johtaa tulipaloon. Edellä kuvatun vuoksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että tällaiset ikkunannostimen pääkatkaisimet tarkastetaan ja voidellaan kuumuutta kestävällä rasvalla ja jos katkaisimessa on jo havaittavissa toimintahäiriöitä, katkaisimen piirilevy vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimen pääkatkaisin, Traficom 2012, vika voi aiheuttaa oikosulun ja ikkunannostimet lakkaavat toimimasta, ADAC 2012.
  • Taka-akseliston tukivarsi, kiinnitys tarkistettava, vikatapauksessa epävakaa ajokäytös, Traficom, ADAC 2012.
  • Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, ADAC 2010.
  • Kaasupolkimen mekanismi: Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, kaasupoljin korjataan, Traficom 2010, VOSA.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä vikakohteita (2017-2013, 2011, 2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2014) Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2012, 2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2008, 2007), Traficom.
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, huomauttamista jo neljä- ja viisivuotiaissa, Saksa.
  • Auris E180 (2012-2018):
  • Yleensä vain käyttäjän huolimattomuudesta johtuneita vikoja; kuluneet renkaat, kolhiintuneet kynnyskotelot, palaneet polttimot tai väärin suunnatut ajo- ja sumuvalot, Saksa.
  • Hyvin hoidetut yksilöt todella huolettomia käyttöautoja, Saksa.
  • Säilyy vähävikaisena suurillakin ajomäärillä, Saksa.
  • Alusta, pyöräntuenta, iskunvaimentimet, jousitus, vetoakselit ja ohjauslaitteet ovat lujatekoisia ja vähävikaisia, Saksa.
  • Auris E150 (2006–2012):
  • Pakoputkisto 6-7-vuotiaista alkaen, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Auris E180 (2012-2018) on luotettava auto. Vähän tielle jättäviä vikoja.
  • Erittäin vähän tielle pysäyttäneitä vikoja, Auris E150 (2006–2012) on yksi varmimpia, erityisesti vuosimallit 2007–2010.
  • Tyhjä akku (2007–2015, 2018, 2019).
  • Sytytystulpat (2007–2010, 2012).
  • Laturi rikki (2007–2009).
  • Laturi rikki (2007–2009).
  • Dieselinmoottorin hiukkassuodatin tukkeutunut (2007–2009).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä karstaa (2007–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Auris E180 (2012-2018)

  • Vain vähän vikailmoituksia.
  • Vuonna 2015 hybridimallin takaisinkutsu, hybridin moottorinohjausjärjestelmä saattaa ylikuormittua, ohjelmistopäivitys korjaa ongelman
  • Akkuongelmia vuosimalleissa 2013 – 2014, mutta akku on kulutusosa, joka on vaihdettava muutaman vuoden käytön jälkeen.

Auris E150 (2006–2012)

  • Kirskuvat jarrut, AB, ADAC.
  • Jumittavat jarrusatulat, AB.
  • Puutteellinen maalauksen laatu, AB.
  • Valonheittimet vapisevat tai lakkaavat toimimasta sähkövian vuoksi, AB.
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä karstaa, ADAC.
  • Laturivikoja, ADAC.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.