Toyota Aygo -tyyppiviat

Toyota Aygon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Toyota Aygo 1.0 x-play

Toyota Aygon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • (Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja)
  • Aygo (AB1). Takaistuimen turvavöiden lukot. Takaturvavöiden lukkojen kiinnitys voi olla virheellisesti valmistettu. Takaturvavöiden lukot vaihdetaan. Valm. aika 27.08.2020 – 05.10.2020. ADAC 1/2021.
  • Aygo (AB1) valm.aika: 2005 – 2014. On vaarana, että takasivulasin liimaus irtoaa etureunastaan, Ensimmäiset merkit tästä ovat tuuliäänet, kolina kuin myös epätiiveys. Pahimmassa tapauksessa saattaa lasi irrota kokonaan ja pudota tielle. Lasin liimaus korjataan tai vaihdetaan lasi. Työ kestää 0,4 – 3,2 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Mahdollisessa ongelmatilanteessa takaovien ikkunoiden liimaus saattaa rakoilla. Tällöin ikkunalasi on kiinni yhden kiinnityspisteen varassa, ja tällöin voidaan havaita esim. kasvanut melutaso tai veden pääsy sisään matkustamoon. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2876. Kampanjan aloitus pvm:13.11.18.
  • Aygo: Takaoven ikkuna
  • Etuiskunvaimentimet: Eräiden Toyota Aygo -autojen etuiskunvaimentimien varsien sisäinen virheellisyys saattaa johtaa varren katkeamiseen. Jos näin tapahtuu, voi kuljettajalla olla vaikeuksia hallita autoa, Traficom 2015.
  • Taka-akselipalkki, puutteellinen hitsaussauma, saattaa johtaa korin ja taka-akselipalkin välisen tukivarren murtumiseen, mikä voi johtaa auton hallinnan menetykseen. Koskee Suomessa yhtä autoa, Traficom 2014.
  • Käynnistysmoottori ei mahdollisesti pysähdy moottorin käynnistyttyä vaan jatkaa pyörimistään, ylikuormittuu ja simahtaa, ADAC 2011.
  • Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, 2010 ADAC.
  • Kaasupolkimen mekanismi. Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon. Kaasupoljin korjataan, 2010 Traficom.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja)
  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarru (2010, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2008, 2007), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2008, 2006).
  • Etuakselisto (2007, 2006), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2007), Traficom.
  • Aygo II AB40 (2014–2021):
  • Pyöräntuenta, ohjauslaitteisto, jouset ja iskunvaimentimet ovat poikkeuksellisen kestäviä, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt ensimmäisestä katsastuksesta alkaen, Saksa
  • Vanhemmiten jarruputket voiva ruostua, Saksa
  • Valovikoja, väärin säädettyjä ajovaloja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa
  • Toyota Aygo on osoittautunut laadukkaammaksi kuin samassa tehtaassa valmistetut sisarmallit, Citroën C1 ja Peugeot 107/108.
  • Aygo I AB10/AB20/AB30 (2005–2014):
  • Kokonaisuutena varsin kestävä auto, paitsi jarrujen nopea kuluminen, jarruputkien ruostuminen ja korirakenteen heikohko ruosteenesto, Saksa.
  • Käyttöjarru: Etujarrujen heikko teho, jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Alustan ruostevaurioita kuusivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Täydentävä ruoste-estokäsittely on suositeltava, Saksa.
  • Jarruputket ruostuvat viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Valovikoja huolimattomien käyttäjien vuoksi, Saksa.
  • Ajovalojen muovit himmenevät seitsenvuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Uudemmissa yksilöissä jonkin verran vetoakselivikoja, Saksa.
  • Joitakin sähkölaitevikoja, Saksa.
  • Toyota Aygo on osoittautunut laadukkaammaksi kuin samassa tehtaassa valmistetut sisarmallit, Citroën C1 ja Peugeot 107.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja)
  • Aygo II AB40 (2014–2021) on erittäin luotettava auto, vähän vikoja.
  • Kytkin (2007, 2009, 2014).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2008–2014).
  • Valonheitin rikki (2009).
  • Laturi rikki (2009).
  • Pakoputkisto murtunut (2007–2010).
  • Vesipumppu rikki (2007–2009).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007).
  • Vaihteensiirron vivusto irronnut (2007).
  • Tiepalvelutilastossa Toyota Aygo on ollut erittäin luotettava, hiukan parempi kuin sen sisarmallit, Citroën C1 ja Peugeot 107.
  • Etenkin vuosimalleissa 2007 ja 2010–2013 Toyota Aygon tulokset tiepalveluraportissa ovat erinomaiset, merkittävästi vähemmän vikoja kuin keskiarvoautossa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • (Citroën C1 ja Peugeot 107 ovat samassa tehtaassa valmistettuja sisarmalleja)

Aygo II AB40 (2014–2021)

  • Vähän kommentteja, pikkuvikoja.
  • Jonkin verran valituksia hälyäänistä, kolinoista ja natinoista.
  • Takaluukun lukon mekanismi saattaa irrota – pääsy tavaratilaan vaikeutuu. Helppo korjata.
  • Muutamat ovat valittaneet iskunvaimentimien kolinasta vuosimalleissa 2014 – 2015.

Aygo I AB10/AB20/AB30 (2005–2014)

  • Kytkin on alimitoitettu ruuhkaiseen kaupunkiajoon, AB.
  • Joitakin vaihteistovikoja, vaihteensiirron vivusto voi irrota, AB.
  • Automatisoitu mekaaninen MMT-robottivaihteisto jää jumiin jollekin vaihteelle, AB.
  • Vesipumppuvikoja, osaa on jouduttu muuttamaan useampaan kertaan, AB.
  • Rikkoutuneita istuimia, AB.
  • Heikot ovien kumitiivisteet ja ovien rajoittimet (erityisesti 2005–2007), AB.
  • Maalauksen laatu ei paras mahdollinen, ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa, AB.
  • Lukuisat sivuäänet, kolinat, nitinät ja narinat ärsyttävät, AB.
  • Huonokuntoiset renkaat ja rengasvauriot menevät huolimattomien omistajien piikkiin, ADAC, AB.
  • Takaisinkutsuja jatkuvasti pyörimään jäävän käynnistysmoottorin (2011) ja juuttuvan kaasupolkimen vuoksi (2010), AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.