Toyota RAV4 -tyyppiviat

Toyota RAV4:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Toyota RAV4 plug-in

Toyota RAV4:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Toyota, Lexus, Corolla, RAV4, Yaris UX: eCall -lähetinyksikkö WGG58: DCM (Data Communication Module) yksikkö voi rikkoontua, jonka jälkeen auton eCall toiminto ei toimi. DCM ohjelmoidaan tai tarvittaessa vaihdetaan uuteen, aloituspäivä 24.9.2021, Traficom
  • RAV4: Dieselmoottorit, koodi ”WW”: Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) vuoto saattaa aiheuttaa palovaaran. Moottorin teho heikkenee ja moottorihäiriön varoitusvalo syttyy. Huolto vaihtaa EGR –järjestelmän jäähdyttimen. Valm. aika 04/2015 – 05/2018, ADAC 4/2021.
  • RAV4: Kuljettajan turvatyyny. Mahdollinen alitäyttö turvatyynyn aktivoituessa kolaritilanteessa. Varaosia saatavissa arviolta loppuvuodesta 2020. Traficom 18.2.2020.
  • Corolla, RAV4: Vikakohde: eCall järjestelmä. Luovutushuollon yhteydessä ei eCall järjestelmän aktivointi ole onnistunut. 19SMD-040. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 984 Kampanjan aloitus pvm:12.04.2019, Traficom.
  • 2.0-turbodiesel, polttoainesuodin: On mahdollista, että erikoisissa olosuhteissa syntyy sähköstaattinen varaus polttoainesuotimessa, joka löysää polttoainealipaineletkun siteen, ja jonka johdosta pitkäaikaisessa käytössä saattaa syntyä polttoainevuoto ja hajua moottoritilassa. Huolto vaihtaa suotimen ja alipainejohtimen siteen. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla 17SMD-115(1). 2.0-turbodiesel, valm.aika: 12.06.2015–05.04.2017, ADAC 5/2018.
  • 2.0-turbodiesel, polttoaineensuodatin. Joissakin olosuhteissa polttoaineensuodattimessa kehittynyt elektrostaattinen lataus pääsee vapautumaan polttoainelinjaston matalapainepuolen liittimessä. Jos tällaista tapahtuu jatkuvasti, polttoainetta voi päästä vuotamaan liittimestä ja polttoaineen hajua voidaan havaita moottoritilassa. Polttoainelinjaston liitin vaihdetaan ja parannettu polttoaineensuodatin asennetaan autoon, Traficom 12.2017.
  • 2.0 Turbodiesel: Turboahtimen kiinnitysruuvit voivat irrota. Kiinnitys tarkistetaan tai turbo vaihdetaan. Valm.aika 12.06.2015–05.04.2017, ADAC 12/2017.
  • 2.0-turbodiesel: Turboahdin: Tähän korjauskampanjaan kuuluvien autojen 2,0-litraisen turboahdetun dieselmoottorin turboahtimen pakopuolen pultit saattavat olla virheellisesti kiristettyjä johtuen viallisesta kiristyslaitteistosta. Ajan kuluessa pultit voivat löystyä aiheuttaen turboahtimen riittämättömän tiivistyksen, mistä johtuen pakokaasua voi vuotaa ahtimesta. Turboahtimen pultit tarkastetaan ja tarpeen mukaan turboahdin korjataan tai vaihdetaan, Traficom 12/2017.
  • Takaistuimen runko: Tähän korjauskampanjaan kuuluvat autot on varustettu 3-pisteturvavöin takaistuimen kummallakin uloimmalla istumapaikalla. Takaistuimen metallisen rungon muodon vuoksi 3-pisteturvavyön lantio-osan punonta saattaa osua takaistuimen rungon osaan suurella nopeudella tapahtuvassa etutörmäyksessä ja leikkautua irti muusta turvavyön osasta. Jos tällaista tapahtuu, ei turvavyö anna riittävää turvaa ao. istuimella istuvalle matkustajalle. Tällöin matkustajalla on kasvanut riski vammautua kolarissa ja/tai aiheuttaa edessään istuvalle kuljettajalle tai matkustajalle suuri vammautumisen vaara sinkoutuessaan etuistuimen selkänojaa vasten. Tämän estämiseksi takaistuimen runkoon asennetaan korjauksessa vasemmalle ja oikealle suojus, Traficom 2016. Valmistusaika 11/2006–11/2012, ADAC 03/2016.
  • Kuljettajan turvatyyny voi laueta virheellisesti: Tyyny voi onnettomuustilanteessa laueta liian kovalla voimalla ja aiheuttaa vammautumisen. Alihankkija Takatan valmistamissa turvatyynyissä on kosteutta päässyt valmistuksen aikana turvatyynyyn, mikä voi johtaa sen laukeamiseen liian suurella voimalla, ADAC 2015.
  • Spiraalikaapeli: Eräiden RAV4-autojen ohjauspylväässä sijaitseva spiraalikaapeli saattaa joutua kosketuksiin pidikkeensä kanssa ja vaurioitua ohjauspyörää käännettäessä. Tällöin ohjauspyörässä sijaitsevan turvatyynyn kanssa yhteydessä oleva spiraalikaapelin johdin voi vaurioitua. Tämän johtimen vaurioiduttua varoitusvalo syttyy ja kuljettajan etuturvatyyny saattaa olla toimimaton, eikä laukea ja täyty mahdollisessa keulakolarissa, Traficom 08 2014.
  • Ohjauspyörän spiraalikaapeli, vian ilmetessä voi haitata turvatyynyn toimintaa, turvatyynyn merkkivalo syttyy, ADAC 2014.
  • Taka-akseliston tukivarsi, lukitusmutterien kiristys voi olla väärä, vikatapauksessa auton hallittavuus heikkenee, Traficom 2012, auton hallittavuus voidaan menettää, VOSA 2012.
  • Kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimien pääkatkaisin, Traficom 2012, vian seurauksena oikosulku ja ikkunoiden juuttuminen, ADAC 2012, tulipalovaara, VOSA 2012.
  • Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, ADAC 2010.
  • Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, autojen kaasupoljin korjataan, Traficom 2010.
  • Diesel-mallien alkuperäisissä peltivanteissa saattaa esiintyä halkeamia. Vaihdetaan vanteet (5kpl), Traficom, ADAC 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • RAV4 tilastossa vuosimallista 2001 alkaen
  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2010), Traficom.
  • Taka-akselisto (2015, 2007, 2006), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2003), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2010), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti, Traficom.
  • XA4 (2013-2018):
  • Pysäköintijarru, Saksa
  • Valovikoja, Saksa
  • Yksittäistapauksissa katkenneita jousia, Saksa.
  • Yksittäistapauksissa rengaspaineiden valvontajärjestelmä, Saksa.
  • Luotettava auto, vähän vikoja, Saksa.
  • Alusta, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, nivelet, jousitus ja iskunvaimennus ovat lujatekoisia ja vähävikaisia, Saksa.
  • XA3 (2006–2013):
  • Pyöräntuennassa enemmän ongelmia kuin edellisessä mallissa (A2): Jouset voivat katketa, iskunvaimentimet voivat vuotaa, Saksa.
  • Ruosteongelmia odotettavissa, Saksa.
  • XA2 (2000–2006):
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti kuten useimmissa muissakin Toyota-malleissa, Saksa.
  • Pysäköintijarru on tehoton 6-7-vuotiaissa, Saksa.
  • Joitakin valovikoja, Saksa.
  • Joitakin moottorinohjauksen vikoja, jotka vaikuttavat päästöihin, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei uusimmissa tiepalveluraporteissa. Tiedot aiemmista raporteista.
  • Vain vuosimallit 2007 asti, uudemmista ei saatu tilastollisesti merkitsevää otosta, ADAC.
  • Akku tyhjä (2012 asti).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä häiriö (diesel 2009 asti).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (diesel 2008 asti).
  • Polttonestepumppu rikki (2004–2005).
  • Ajonestolaite rikki (2004–2006).
  • Laturi rikki (2004–2005).
  • Valonheittimet rikki (2004–2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • RAV4 on toimintavarma.

XA4 (2013-2018)

  • Aikaisemmasta mallista valitukset kohdistuivat pääosin kalliisiin varaosahintoihin, Saksa.
  • Yksittäistapauksina vuotoja tasauspyörästöstä.
  • Yksittäistapauksina automaattivaihteiston monentinmuuntimen vikoja.
  • Muutamia kytkinvikoja, ADAC.
  • ADAC ilmoittaa pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän EGR-venttiilin tukoksista, ADAC.
  • Turvallisuuteen liittyviä takaisinkutsuja, esimerkiksi turvatyynyn virheellinen spiraalikaapeli ja taka-akseliston tukivarsien löysä kiinnitys, AB.

XA3 (2006–2013)

  • Lukijoiden valitukset kohdistuvat ainoastaan kalliisiin varaosahintoihin, AB.
  • esimerkillisen toimintavarma, AB.

XA2 (2000–2006)

  • Dieselmallien kytkin on alimitoitettu perävaunukäyttöön, AB.
  • Dieselien korkeapainepumpussa vikoja, AB.
  • Bensiinimalleissa ei ongelmia, AB.

XA1 (1994–2000)

  • Vaihteistovikoja vanhimmissa yksilöissä, AB.
  • Vauhtipyörä- ja kytkinvikoja paljon ajetuissa malleissa, kytkin ravistaa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.