Toyota Verso -tyyppiviat

Toyota Verson mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Toyota Verson mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Corolla Verso (R1) (E12) valm.aika: 01.07.2002 – 01.06.2015. On mahdollista, että turvatyynyjen toiminta häiriintyy ohjausyksikön virheen vuoksi deaktivoituen tai laueten ajon aikana. Virheen aiheuttamista toimista ei tietoa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Yaris, Avensis, Corolla, Corolla Verso, Avensis Verso: Matkustajan turvatyyny. Mahdollisessa ongelmatilanteessa edellisessä näitä autoja koskevassa tarkastuskampanjassa vaihdettu etuturvatyyny ja tarkemmin turvatyynyn täyttölaitteen pyrotekninen seos voi altistua ilmankosteudelle. Ilmankosteus voi aikaansaada täyttölaitteen virheellisen toiminnan tai turvatyynyn aktivoitumisen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12 641 Kampanjan aloitus pvm: 01.11.2018, Traficom.
  • Corolla, Avensis, Corolla Verso: Vikakohde: Airbag ECU: Mahdollisessa ongelmatilanteessa turvatyynyjärjestelmän ohjainlaite voi olla viallinen. Viallinen ohjainlaite voi johtaa turvatyynyjärjestelmän toimimattomuuteen onnettomuustilanteissa tai aktivoida yksittäisiä turvatyynyjä virheellisesti. Ohjainlaite vaihdetaan uuteen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 39 393. Kampanjan aloitus pvm: 06.11.2018, Traficom
  • Sivuturvatyyny ei laukea. Valm. aika 2016, ADAC 2/2017.
  • Verso, Avensis: Etuistuimessa sijaitseva sivuturvatyyny: Eräiden Toyota Avensis ja Verso -autojen etuistuimeen sijoitetussa sivuturvatyynyn sytyttimessä oleva sytytyskemikaali on saatettu valmistusprosessissa sekoittaa virheellisesti, mikä voi johtaa tilanteeseen, jossa sivuturvatyyny ei sivutörmäyksessä laukea, vaikka sen pitäisi laueta. Osa tähän recalliin kuuluvista autoista on sellaisia, joihin on auton käytönaikaisessa korjauksessa vaihdettu etuistuimeen joko sivuturvatyyny (Avensis) tai selkänoja (Verso). Virheellisiä sivuturvatyynyjä on asennettu myös joihinkin täysin uusiin autoihin autonvalmistusprosessin aikana. Autoyksilökohtaisesti virheellinen turvatyyny on joko vasemmalla, oikealla tai kummallakin puolella, Traficom 06/2017.
  • Kuristinläppäkotelo: Eräiden Toyota Verso -autojen 1WW-moottorin (1,6-litrainen diesel) imuilmasta tiivistynyt vesi saattaa aiheuttaa korroosiota kuristinläppäkotelon neulalaakeripesään. Neulalaakeripesän korroosiosta johtuen imuilman ja kuristinläppäkotelossa olevan sähköisen toimilaitteen virtapiirin välissä oleva tiiviste ei ehkä ole enää vesitiivis. Jos vettä pääsee kuristinläppäkotelon toimilaitteen virtapiiriin, vesi saattaa aiheuttaa kuristinläppäkotelon asennon virhetulkinnan tai oikosulun sähköisessä toimilaitemekanismissa. Tämä voi aiheuttaa moottorin sammumisen ajossa. Tämän vuoksi Toyota autonvalmistajana on päättänyt, että tähän korjauskampanjaan kuuluvan auton kuristinläppäkotelo vaihdetaan. Muitakin osia saattaa olla tarpeen vaihtaa tarkastuksen perusteella, Traficom 2016.
  • Polttoaineensuodatin ja huoltoinformaatio: Korjauskampanjaan kuuluvien autojen dieselpolttoaineensuodattimessa oleva hartsivalu vedenkorkeudentunnistimen O-renkaan ympärillä ei ole riittävä, mistä aiheutuu O-renkaaseen pieni puristus. Tämän seurauksena käynnistettäessä moottoria kylmässä saattaa polttoainetta tihkua tunnistimelle ja vuotaa sen hengitysreiästä. Korjaava toimenpide otettiin käyttöön tuotantolinjalla, mutta joitakin autoja ehdittiin toimittaa ennen korjaavan toimenpiteen käyttöönottamista. Lisäksi säännöllisten huoltotoimenpiteitten kohteet auton Omistajan käsikirjassa ovat epätäydelliset ja vaativat päivittämisen. Osaan autoista on edellä kerrottuja toimenpiteitä tehty ennen autojen käyttöönottamista, joko jompikumpi tai kumpikin, Traficom 2014.
  • Ohjauspyörän kiinnitysmutteri. Virheellinen kiristys, kiristetään oikein, Traficom 2014, vikatapauksessa autosta tulee ohjauskyvytön, ADAC 2014.
  • Panoraamakaton lasi, lasi voi irrota, Traficom, ADAC 2011.
  • Ohjauspyörän kiinnitysmutteri: Eräiden Toyota Corolla ja Verso -autojen ohjauspyörän kiinnitysmutteri saattaa olla virheellisesti kiristetty. Näiden autojen ohjauspyörän kiinnitysmutteri kiristetään oikein, Traficom 2014. Vikatapauksessa autosta tulee ohjauskyvytön, ADAC 2014.
  • Panoraamakaton lasi, Traficom 2011.
  • Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen, ADAC 2010.
  • Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, autojen kaasupoljin korjataan, Traficom 2010.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015-2011), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2012, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2010), Traficom.
  • Taka-akselisto (2011, 2010) Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2011, 2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2009), Traficom.
  • Pintaruostehavaintoja vanhimmissa yksilöissä, Saksa
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Valovikoja, väärin suunnattuja ajovaloja, Saksa.
  • Pakoputkisto 8-9-vuotiaissa, Saksa
  • Pakoputken kiinnitys hutera, Saksa.
  • Pysäköintijarru puoltaa, Saksa.
  • Verso on yksi tila-autojen parhaimpia ja vähävikaisimpia malleja, Saksa.
  • Alusta, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, nivelet, jousitus ja iskunvaimennus ovat lujatekoisia ja vähävikaisia, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Verso ei ole mukana uusimmissa ADAC-tiepalveluraporteissa.
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2013).
  • Laturi rikki (2007–2011).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2009).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (diesel 2007–2009).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (2007–2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Vain vähän vikailmoituksia.
  • Toyota Verso on tila-autojen luokan priimus, AB.
  • Verso 1.8 kulki Autobild-lehden 100 000 kilometrin kestotestin huolettomasti, arvosana kiitettävä 1. Vikoina vain palaneet polttimot, kuluneet jarrulevyt ja rikkinäinen tankin korkki, AB.
  • Muutamia valituksia kytkimen kestoiästä, etenkin tehokkaimman 2.2-dieselin (130 kW) yhteydessä, AB.
  • Takaisinkutsu muun muassa löysästä ohjauspyörän kiinnitysmutterista, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.