Volkswagen Golf -tyyppiviat

Volkswagen Golfin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Volkswagen Golfin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Passat, Golf, Arteon: Elektronisen jarrutehostimen paineentulotangon ruuviliitoksen jälkikiristys ja tarkastus.
    47R3: Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa jarrupolkimen ja elektronisen jarrutehostimen välistä ruuviliitosta ei ole välttämättä kiristetty ohjetiukkuuteen, jolloin se voi hellitä. Liitos tarkastetaan ja tarvittaessa jälkikiristetään, aloituspäivä 9.9.2021, Traficom.
  • Golf Variant, Arteon shooting brake, ID.4: Väliverkon peitelevy/kannatin 68H5:
    Tietyn rajallisen valmistusajanjakson Golf Variant (CG*)-, Arteon Shooting Brake (3H*)- ja ID.4 (E2*) -malleissa yksi tai useampia väliverkon kannattimen peitelevyistä on saatettu asentaa väärin sisäkattoa asennettaessa. Kaikki kampanjaan piiriin kuuluvat autot tarkastetaan, ja tarvittaessa peitelevy lukitaan tai vaihdetaan, aloituspäivä 15.7.2021, Traficom.
  • Volkswagen Golf 8: Törmäystunnistimen tarkastus 69BU:
    Volkswagen AG on havainnut, että rajallisen valmistusajanjakson Golf 8 -mallin autoissa on mahdollista, että viallisia turvatyyny- ja turvalaitejärjestelmän törmäystunnistimia on saatettu asentaa molempiin etuoviin. Jos näin on, epäsuotuisissa olosuhteissa autoa käytettäessä tai mahdollisessa onnettomuudessa pistoliitin voi irrota törmäystunnistimesta ja mahdollinen viive toiminnassa voi heikentää sivuturvatyynyn, ikkunaturvatyynyn ja/tai turvavyönkiristimen suojausvaikutusta. Turvallisuussyistä kummankin etuoven törmäystunnistimet täytyy tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa, aloituspäivä 19.2.2021, ajoneuvojen lukumäärä 7, Traficom.
  • T-ROC, Golf, Touran, Tiguan Jarrupoljin 46I6: Jarrupolkimessa voi olla puutteellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Kun jarrupoljinta painetaan voimakkaasti, kuten esimerkiksi hätäjarrutuksessa voi olla tarpeen, jarrupoljinlevyn taipumista tai jopa irtoamista ei voida sulkea pois. Jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välinen hitsiliitos on tarkistettava. Jos hitsiliitos on puutteellinen, koko jarrupoljin täytyy vaihtaa, aloituspäivä 16.12.2020, Traficom.
  • Golf: Löystyvä jarrupoljinlevy aiheuttaa onnettomuusvaaran. Virheellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Lisäksi liittyen kiihtyvyysanturin toimintaan tämä saattaa antaa heikentää auton turvajärjestelmien toimintaa. Valm. aika 12/2019 – 12/2020, ADAC 2/2021.
  • Golf VIII: Kosketusnäytön toiminta takkuaa: Toimintahäiriö hipaisutoiminnoissa sekä avustustoiminnoissa, kuten peruutuskamera ja pysäköintiavustin. Huolto päivittää ohjelman ja vaihtaa osia, huollon kesto yksi päivä. Valm.aika 09/2019 – 07/2020, ADAC 1/2021.
  • Golf, Polo, T-Roc, T-Cross, Passat: Suihkutussuutin 24FO:
    Alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet, aloituspäivä 6.7.2020, Traficom.
  • Golf: eCall –hätäsoittopalvelu 91AF: Kun auto soittaa automaattista hätäpuhelua, tiedonsiirto ja ääniyhteys eivät toimi, jolloin Call Center tai pelastusviranomaiset eivät voi ryhtyä toimiin. Autoihin tehdään OCU-ohjainlaitteen ohjelmistopäivitys, aloituspäivä 5.6.2020. Golf VIII: Hätäsoittopalvelun vika, valm.aika 12.2019 ->, ADAC 6/2020.
  • Vanhempia malleja koskeva uudehko takaisinkutsu, tärkeä: Passat B5, Golf Cabrio: NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella 69AR: Volkswagenin alihankkija Takata on ilmoittanut, että marraskuun 1997 ja joulukuun 1999 välisenä aikana valmistetut kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorit, joita kutsutaan ponneaineensa takia NADI-generaattoreiksi (non-azide driver inflator), on mahdollisesti valmistettu väärin. Sen jälkeen tutkimukset ovat osoittaneet, että onnettomuuden sattuessa Volkswageniin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissakin tapauksissa olla tavallista heikompi. Uusi turvatyynykomponentti on tekeillä, ja tarkoituksena on päästä kunnostamaan kampanjan piiriin kuuluvia autoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä, aloituspäivä 20.6.2020, Traficom.
  • Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.02.2019.
  • Golf, Passat, T-Roc, Arteon: Vikakohde: Takaistuimen selkänojan tarkastus. Volkswagen AG on havainnut, että tietyllä ajanjaksolla valmistetuissa autoissa takapenkin hitsiliitos voi olla puutteellinen. Autonne takaistuimen selkänojan pääntuet eivät onnettomuuden sattuessa mahdollisesti suojaa kunnolla. Turvallisuussyistä takaistuimen selkänoja on tarkastettava ja tarvittaessa vaihdettava. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 262. Kampanjan aloitus pvm: 01.12.2018, Traficom. ADAC 04/2019.
  • Eri mallit, valm.aika: 2006 – 2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006 – 2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008 – 2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676.
  • Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 06.12.2018.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005 – 2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321.
  • Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm:20.09.2018, Traficom.
  • Golf VII: (vain 2.0-litran moottorit). Kyseisissä ajoneuvoissa on valun jäljiltä liian ohuet etujarrujen levyt. Lämpömekaanisen rasituksen seurauksena saattaa niihin voi syntyä säröjä, joka vähentää jarrujen tehoa jarrutusmatkojen kasvaessa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon kyseistenlevyjen vaihtoon. Koodi 46H4. valm.aika: 19.01.–23.01.2018, ADAC 3/2018.
  • Scirocco, Jetta, Eos, Touran, Passat, Golf, Golf Plus, Beetle, Sharan: Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Traficom 2/2018. Golf VI. Valm.aika: 03.–06/2011, ADAC 2/2018.
  • Passat, Touran, Golf ja Caddy: Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen, Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 02–03/2018, ADAC 5/2018.
  • Passat, Arteon, Golf: Takapyörien laakerikotelot. Pyöränlaakerikotelot saattavat vioittua ennenaikaisesti puutteellisesta karkaisusta johtuen. Oikean ja vasemman pyöränlaakerikotelon kovuus tarkastetaan ja vialliset pyöränlaakerikotelot vaihdetaan, Traficom 11/2017.
  • Passat, Touran, Golf: Sähkökeskus: Viallista valonheitintä ei aina tunnisteta tietyn valmistusajanjakson autoissa, jolloin siitä ei myöskään saada ilmoitusta mittaristoon. On myös mahdollista, että kunnossa olevan valonheittimen ilmoitetaan olevan viallinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa päivitetään sähköverkon ohjainlaite, Traficom 1/2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto, Traficom 02/2017.
  • Eos, Golf, Golf Plus, Jetta, Scirocco ja Caddy: ESC-ohjainlaite: ESC-ohjainlaitteen maadoitusliitoksessa saattaa ilmetä häiriö ohjainlaitemoduulien lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi. Ohjainlaite ei siinä tapauksessa enää välttämättä toimi luotettavasti. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen ESC-ohjainlaitteen ohjelmisto on päivitettävä, Traficom 06/2017.
  • Golf: Valmistusvirheen vuoksi ei takaovien lapsilukkojen osalta voida selvästi päätellä ovatko nämä kytkettyinä. Kun lapsilukot kytketään päälle, saattaa ovi olla edelleen avattavissa sisäpuolelta. Ajoneuvon edustaja tarkistaa lapsilukitusten toiminnat ja vaihtaa lukot tarvittaessa. Työ kestää n. 1 h (lukon vaihto). Työ merkitään Koodilla ”58C9” merkityllä tarralla varapyörä- tilaan ja huoltovihkoon. Valmistusaika 11/2015–04/2016. ADAC 08/2016.
  • Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limousine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa, Traficom 2016.
  • Ottakaa yhteyttä merkkikorjaamoon! Edessä pyöränlaakerikotelot voivat murtua, mikä johtaa äkilliseen auton hallinnan (ohjauskyvyn) menettämiseen, KBA 27.5.2015.
  • Pyöränlaakerikotelo voi murtua, koska valmistuksessa on havaittu materiaalin puutteellinen lämpökäsittely, mikä heikentää rakenteen lujuutta. Pyöränlaakerikotelon murtuminen ajon aikana voi johtaa vakaviin auton hallittavuusongelmiin, ADAC 2015.
  • Polttoaineen siirtopumppu: Tarkastus / kunnostus, Traficom 2014.
  • 1.2 TSI: Turbon paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, seurauksena tehon lasku tai kytkeytyminen hätäohjelmalle, ADAC 2012.
  • 2.0 TDI CR: Polttonesteputket, vuoto, Traficom 2011, ADAC 2011, KBA 2012.
  • DSG-automaattivaihteiston ohjelmisto, Traficom 2009.
  • Kaksoismassavauhtipyörä 2.0 TDI. ADAC 2006, KBA 2009.
  • PTC -sähköelementin maajohdin, vian vuoksi tulipalo mahdollinen. ADAC 2008, VOSA 2007, 2008, KBA 2009.
  • Dieselien sähkötoimisen lisälämmittimen PTC -sähköelementin maajohdin. Traficom 2007, 2008.
  • Polttoaineen siirtopumppu, polttonestettä voi vuotaa moottoritilaan ja aiheuttaa tulipalon. ADAC 2004.
  • Polttoaineen siirtopumppu. Traficom 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2016, 2014, 2013, 2011, 2009, 2008, 2007, 2002), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015-2012, 2010, 2007-1997), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2002, 1997), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (2013), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2012, 2008, 2006, 2005, 2004, 2003, 1997), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Etuakselisto (2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), AK.
  • Ohjauslaitteet (1999), AK.
  • Golf VII (2012-2020):
  • Jarrulevyt kuluneet, ruostuneet tai naarmuiset, Saksa
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
  • Jonkin verran valovikoja (käyttäjän huolimattomuus), Saksa
  • Puuttuva heijastinliivi (käyttäjän huolimattomuus), Saksa
  • Golf VI (2008-2012):
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa.
  • Vanhimmissa vetoakselien suojuskumit haperot, Saksa.
  • Vanhimmissa vuotavia iskunvaimentimia ja haperoita kierrejousia, Saksa. Öljyvuotoja, Saksa.
  • Golf V (2003-2008):
  • Valovikoja, pysäköintijarru puoltaa, TÜV.
  • Haperoita vetoakselien suojuskumeja, GTÜ.
  • Alustassa lommoja, GTÜ.
  • Öljyvuotoja, GTÜ.
  • Golf IV (1997-2003):
  • Pakoputkisto voi vuotaa, GTÜ.
  • Haperoita vetoakselien suojuskumeja, GTÜ.
  • Kuluneet jarrulevyt, DEKRA, TÜV.
  • Pyöräntuennan tukivarsien kumiset laakeriholkit kuluneet, GTÜ.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mitään erityistä tielle jättävää vikaryhmää vuosimalleissa 2012 -2020.
  • Sytytyspuola rikki (2011–2012).
  • Polttonestepumppu rikki (2011 asti).
  • Ajonestolaite rikki (2011 asti).
  • Sytytysjohdin viallinen (2010–2012).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (diesel 2009–2012).
  • Jakopään ketju rahisee/vaurio (bensiinimoottorit 2009–2010).
  • Akku tyhjä (2007–2012).
  • Sytytystulpat rikki (2007–2011).
  • Virtalukko rikki (2007–2008).
  • Moottorivaurio (bensiini ja diesel, 2008 asti).
  • Suuttimet (->2007, 2010)

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Golf VII (2012-2020)

  • Hyvä uutinen on se, että TSI – moottorien jakoketjuvioista on päästy eroon, mutta huono uutinen on se, että lukuisia muita vikoja riittää:
  • Panoraamakatto saa runsaasti kritiikkiä, koska se vuotaa. Pahimmassa tapauksessa koko panoraamakatto on irroitettava ja korvattava uudella.
  • AutoBild –kestotestissä ilmastointilaitteen kondenssivesiputken kautta vettä lorisi sisätiloihin – ei mikään yksittäistapaus!
  • AutoBild –kestotestissä Golf 1.4 TSI:n moottori vaurioitui 286 000 kilometrin ajon jälkeen, männät olivat murtuneet kahdessa sylinterissä.
  • TDI –dieselmoottoreihin täytyi tehdä muutoksia ja moottorinohjauksen päivityksiä pakokaasupäästöjen vähentämiseksi.
  • Kulmikkaasti toimiva ja nykivä DSG-vaihteisto saa aikaan moottorin sammumista liikkeellelähdössä ja antaa vaikutelman kokemattomasta ajajasta, joka ajaa autokoulussa ensimmäistä ajotuntiaan. Etenkin ylämäkeen pysähdyttäessä ja uudelleen liikkeelle lähdössä äkkitoiminen ja nykivä DSG-vaihteisto on huomattavasti hankalampi kuin pehmeästi toimiva, momentinmuuntimella varustettu tavallinen automaattivaihteisto.
  • Takajousitus (monitukivarsijousitus tehokkaammissa malleissa) natisee.
  • Ksenonvalojen linssit harmaantuvat ja kostuvat sisältä.
  • Takaisinkutsuja, mm. pyöränlaakerikotelon murtuminen ja polttoaineputket.
  • Takaisinkutsu: Panoraamakatto vuotaa, panoraamakaton kiinnityksen tarkastus.
  • Lukuisia muitakin takaisinkutsuja vuosien varrella:
    -Polttonesteputken liitos voi vuotaa.
    -Etupyörien laakeripesät voivat murtua.
    -Ajovalot voivat oikutella ohjainlaitteen häiriön vuoksi.
    -Turvatyynyissä ja turvavöiden kiristimissä voi olla toimintahäiriöitä vääränlaisen täyteaineen vuoksi.
    -Alltrack-mallissa voivat takapyörien laakeripesät murtua.

Golf VI (2008-2012)

  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajo painotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa:
    KKV
  • Koskee pääasiassa edellistä mallia: Uudessa mallissa kyseiset moottorivauriot ovat poistuneet: Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI –moottorien jakoketjun hajoamisen myötä.
  • Golf VI: Tyyppivika: VW –konsernin turboahdettujen 1.2TSI – ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni on ollut kitsas ja nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita AB
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Käyttäjä vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Pienempien moottoreiden yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Isompien moottorien yhteydessä oleva DSG-automaatti märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”.Lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta
  • Kulmikkaasti toimiva ja nykivä DSG-vaihteisto saa aikaan moottorin sammumista liikkeellelähdössä ja antaa vaikutelman kokemattomasta ajajasta, joka ajaa autokoulussa ensimmäistä ajotuntiaan, AB.
  • Istuinverhous kuluu nopeasti, useita valituksia, AB.
  • Ovien ikkunatiivisteet irtoilevat, AB.
  • Nopeasti kuluva istuinverhoilu, AB.
  • Virtalukko voi oikutella, AB.
  • 2.0 TDI -moottorin korkeapaineputkiston halkeamasta takaisinkutsu, AB.
  • 2009 vääriä varoitusvaloissa vikailmoituksia jarruista ja oikuttelevia ikkunannostajia, AB.
  • 1.6 TDI -moottoriin uusittiin moottorinohjauslaite, koska moottori ei käynnistynyt kylmässä AB.
  • 1.2 TSI -moottorin turbon paineensäädön häiriö aiheutti tehon puutetta, takaisinkutsu, AB.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa: KKV
  • Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottorien jakoketjun hajoamisen myötä, AB.
  • Golf VI: Tyyppivika: VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut kitsas ja nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Käyttäjä vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”: KKV

Golf V (2003–2008)

  • Vaihteisto- ja kytkinvikoja, ADAC.
  • Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja (turboahdinvikoja ja pumppusuutinjärjestelmän vuotoja), ADAC, AB.
  • 2.0 TDI -moottorissa joitakin sylinterikannentiiviste- ja vaihteistovikoja jälkikäteen tehdyn ”lastuvirityksen” lisääntyneiden rasitusten vuoksi, AB.
  • Pumppusuutindieseleissä pumppusuuttimet vuotavat ja turboahtimet reistailevat, AB.
  • Dieselmoottorien ongelmista osa aiheutuu liian pitkistä öljynvaihtoväleistä ja ammattitaidottomasta lastuvirityksestä, AB.
  • Jarrupaineanturin vikojen vuoksi ESC -ajonvakautusjärjestelmän ohjausyksikkö täytyy uusia, AB.
  • Kaksoisahdettujen, tehokkaimpien TSI -bensiinimoottorien mekaanisen ahtimen magneettikytkin kirskuu, AB.
  • 1.4 TSI -moottorien jakoketjut kuluvat nopeasti ja voivat aiheuttaa moottorivaurion, AB.
  • Viisivaihteisessa vaihteistossa vikoja 1.6 bensiini ja TDI -diesel (77 kW) -malleissa.
  • Jäähdyttimet ruostuvat ja vuotavat mikäli jäähdytysnestettä ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, AB.

Golf IV (1997–2003)

  • Vesivuotoja ovitiivisteistä, ADAC.
  • Jarrujärjestelmän vikoja, myös sähköjärjestelmässä (ABS), ADAC.
  • Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, ADAC, AB.
  • Kytkin, vaihteisto, ADAC, AB.
  • Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja, sytytyspuola ja lambda -anturi bensiinimalleissa, ADAC.
  • TDI -diesel: jakopään hammashihnan kiristysrulla rikkoutunut ja vaurioittanut hammashihnaa, ADAC, AB.
  • TDI -dieselin ilmamassamittarin vikaherkkyys, ADAC, AB.
  • Jäähdytysnestevuotoja löystyneiden letkunkiinnikkeiden vuoksi, AB.
  • 1.4 16V -moottorin huohotusjärjestelmä voi jäätyä ja tässä mallissa paljon vaihteistovikoja, AB.
  • Huterat istuimet. AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.