Volkswagen Passat -tyyppiviat

Volkswagen Passatin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passatin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Passat, Golf, Arteon: Elektronisen jarrutehostimen paineentulotangon ruuviliitoksen jälkikiristys ja tarkastus
    47R3: Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa jarrupolkimen ja elektronisen jarrutehostimen välistä ruuviliitosta ei ole välttämättä kiristetty ohjetiukkuuteen, jolloin se voi hellitä. Liitos tarkastetaan ja tarvittaessa jälkikiristetään, aloituspäivä 9.9.2021, Traficom.
  • Arteon, Passat pääsulakekotelo: 97FF: Akun plusjohdin ja akunvalvonnan ohjainlaitteeseen menevä johdin ovat saattaneet vaihtaa paikkaa pääsulakekotelossa tavaratilassa. Väärän sijainnin takia akun plusjohdin ei ole suojattu. Jos tulee oikosulku, johtimen lämpötila ylittää sallitut arvot ja tulipalo on mahdollinen. Molemmat pääsulakekoteloon kiinnitetyt johtimet on tarkastettava ja tarvittaessa niiden paikkaa on vaihdettava, aloituspäivä 8.4.2021, Traficom.
  • Passat GTE ja Arteon eHybrid; Tulipalovaara onnettomuustilanteessa, koska plusjohdin ei mahdollisesti ole suojattu pääsulakekotelossa tavaratilassa. Korjataan ja suojataan. Valm-aika 2020 – 2021, ADAC 4/2021.
  • Golf, Polo, T-Roc, T-Cross, Passat: Suihkutussuutin 24FO:
    Alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet, aloituspäivä 6.7.2020, Traficom.
  • Passat B5, Golf Cabrio: NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella 69AR: Volkswagenin alihankkija Takata on ilmoittanut, että marraskuun 1997 ja joulukuun 1999 välisenä aikana valmistetut kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorit, joita kutsutaan ponneaineensa takia NADI-generaattoreiksi (non-azide driver inflator), on mahdollisesti valmistettu väärin. Sen jälkeen tutkimukset ovat osoittaneet, että onnettomuuden sattuessa Volkswageniin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissakin tapauksissa olla tavallista heikompi. Uusi turvatyynykomponentti on tekeillä, ja tarkoituksena on päästä kunnostamaan kampanjan piiriin kuuluvia autoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä, aloituspäivä 20.6.2020, Traficom.
  • Takaistuin, Passat (B8), valm.aika: 28.05.2018 – 033.08.2018 Takaistuimen istuinkiskoissa saattaa olla virheellinen hitsiliitos. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 04/2019.
  • Passat (B5), valm.aika: 2001 – 2002. Kyseisissä ajoneuvoissa olevan virheellisen turvatyynyn vuoksi 2019 T4 valmistaja kutsuu ajoneuvot takaisin antamatta kyselyistä huolimatta tietoja virheen aiheuttamista asiakkaalle maksuttomista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 03/2019.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008 – 2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676. Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.02.2019.
  • Eri mallit, valm.aika: 2006 – 2018. Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006 – 2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005 – 2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 06.12.2018.
  • Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm:20.09.2018, Traficom.
  • Passat (B6), Passat (B7), Passat CC 2.0 TDI-moottori: Ruiskutusohjelman päivityksen jälkeen saattaa keltainen moot torin tarkkailuvalo syttyä seuraavalla tekstillä: ”Tarkista Ad Blue! dieselit (EA 189 Gen1) ei moottorin käynnistystä 1000 km”. Tämä tieto tulee näyttöön siitäkin huolimatta, että säiliössä on riittävästi Ad Blue-ainetta. Syynä on diagnoosiohjelmassa ja SCR- systeemin vian tunnistuksessa. Ohjelma päivitetään minkä lisäksi näissä ajoneuvoissa tehdään diagnosoitavuuden parannus vaihtamalla NOx-tunnistin, ilmamassamittari ja jäähdytysnestetunnistin. Ajoneuvolla voidaan ajaa, jokainen keltaisen merkkivalon syttyminen edellyttää kuitenkin merkkikorjaamon tekemää analyysiä. Korjaustoimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”ohjelmapäivitys 23R7, ohjelman vaihto 23Z1” ADAC 06/2018.
  • Etujarrulevyt: Passat (B8) 2.0 –moottorit, valm.aika: 19.01. – 23.01.2018. Kyseisissä ajoneuvoissa on valun jäljiltä liian ohuet etujarrujen levyt. Lämpömekaanisen rasituksen seurauksena saattaa niihin vain syntyä säröjä, joka vähentää jarrujen tehoa jarrutusmatkojen kasvaessa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon kyseisten levyjen vaihtoon. Vaihto kestää n. 1,5 h ja on asiakkaal- maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon ja huoltovihkoon koodilla ”46H4. ADAC 03/2018.
  • Golf, Passat, T-Roc, Arteon: Vikakohde: Takaistuimen selkänojan tarkastus. Volkswagen AG on havainnut, että tietyllä ajanjaksolla valmistetuissa autoissa takapenkin hitsiliitos voi olla puutteellinen. Autonne takaistuimen selkänojan pääntuet eivät onnettomuuden sattuessa mahdollisesti suojaa kunnolla. Turvallisuussyistä takaistuimen selkänoja on tarkastettava ja tarvittaessa vaihdettava. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 262. Kampanjan aloitus pvm: 01.12.2018, Traficom.
  • Passat (B7) valm.aika: 03. – 06/2011. Magneettikytkimen palautusjousen murtuma tai virheasento saattaa johtaa virransyötön pitkittymiseen, joka mahdollistaa piiriosan ylikuumenemiseen ja mahdolliseen palovaaraan. Huolto vaihtaa magneettikytkimen. Vaihto kestää 1,5 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”27F9”, varapyöräkoteloon tarralla ja huoltokirjaan. ADAC 2/2018.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa. Traficom 2/2018.
  • Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen. Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 02 – 03/2018. ADAC 5/2018.
  • Passat (B8). Osatoimittajan ruiskuvaluvirheen vuoksi saattaa niskatuen ohjainhylsyn pidätysmekanismi olla virheellinen. Tämän seurauksen kolaritilanteissa ei niskatyynyn pidätys toimi odotetulla tavalla. Ohjainhylsy vaihdetaan huollossa. Työ kestää n. 45 min ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon, valm.aika: 05/2018. ADAC 8/2018.
  • Passat. Vikakohde: Pääntuen ohjain. Rajallisen valmistusjakson Passateissa saattaa tuotanto-ongelman vuoksi olla vääränlainen päätuen ohjaimen pidikejousi. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen päätuen ohjaimet vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 64. Kampanjan aloitus pvm: 07.08.18, Traficom.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa. Traficom 2/2018. Koodi 27F9. Valm.aika: 03.–06/2011, ADAC 2/2018.
  • Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa, mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen, Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 02–03/2018, ADAC 5/2018.
  • Passat, Arteon, Golf: Takapyörien laakerikotelot. Pyöränlaakerikotelot saattavat vioittua ennenaikaisesti puutteellisesta karkaisusta johtuen. Oikean ja vasemman pyöränlaakerikotelon kovuus tarkastetaan ja vialliset pyöränlaakerikotelot vaihdetaan, Traficom 11/2017.
  • Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Tarkastuksessa todetut vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 02/2017.
  • Sähkökeskus: Viallista valonheitintä ei aina tunnisteta tietyn valmistusajanjakson autoissa, jolloin siitä ei myöskään saada ilmoitusta mittaristoon. On myös mahdollista, että kunnossa olevan valonheittimen ilmoitetaan olevan viallinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa päivitetään sähköverkon ohjainlaite, Traficom 01/2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto, Traficom 02/201
  • ABS-/ESP-hydrauliyksikkö ja ohjainlaite: ABS-/ESP-hydrauliyksikön pumpun mäntä saattaa juuttua, jos työkalu on ollut liian kulunut yksikön valmistuksen aikana. Jos pumpun mäntä juuttuu, hydraulijärjestelmän paine ei nouse tai laske tarpeeksi. Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän säätelykyky on rajoittunut, Traficom 09/2016.
  • Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 07/2016.
  • Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limousine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa. Traficom 2016.
  • Liittimien tarkastus: Varokkeiston keskuspistoke ei kenties ole asennettu ohjeen mukaisesti ja saattaa ajon aikana irrota. Tästä seuraa moottorin pysähtyminen, hallintaelektroniikan katkeaminen ja edelleen tilanteesta riippuen vaaratilanteita (jarrutehostus, ohjaustehostin ja valaistus). Ajoneuvon edustaja tarkastaa keskuspistokkeen asennuksen ja korjaa tämän tarvittaessa. Työ kestää n. 0,5 h. Työ merkitään toimintakoodilla 000010006 huoltovihkoon ja merkkiteipillä tavarasäiliöön. Mallivuodet 2015 ja 2016, ADAC 04/2016.
  • Liittimen tarkastus: Tietyllä aikavälillä valmistetuissa Passat-malleissa moottori sekä ohjaus- ja jarrutehostus saattavat lakata toimimasta keskuselektroniikan varokerasian puutteellisesti lukittuneen pistokkeen (T2a) vuoksi. Lisäksi jotkin sähkölaitteet, kuten mittaristo, voivat lakata toimimasta. Kampanjatyönä varmistetaan em. liittimen lukitus, Traficom 2016.
  • Lasikattoluukku: Lasikattoluukun sulkemistoiminnon uudelleen ohjelmointi siten, ettei mukavuus sulkeminen/avaaminen onnistu enää kauko-ohjattuna avaimella, Traficom 2016.
  • Ottakaa yhteyttä merkkikorjaamoon! Edessä pyöränlaakerikotelot voivat murtua, mikä johtaa äkilliseen auton hallinnan (ohjauskyvyn) menettämiseen, KBA 27.5.2015.
  • Pyöränlaakerikotelo voi murtua, koska valmistuksessa on havaittu materiaalin puutteellinen lämpökäsittely, mikä heikentää rakenteen lujuutta. Pyöränlaakerikotelon murtuminen ajon aikana voi johtaa vakaviin auton hallittavuusongelmiin, ADAC 2015.
  • Polttonesteputket: Joissakin 2,0l CR TDI -moottorilla varustetuissa malleissa suurpaineputket saattavat ajan mittaan alkaa vuotaa materiaalivirheen takia. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa asennetaan värähtelynvaimentimet suurpaineputkiin, Traficom 2012.
  • 2.0 TDI CR, polttoaineputkiston vuoto, ADAC 2011, KBA 2012.
  • Kaksoismassavauhtipyörä, tarkistus Traficom 2006, KBA 2008. Mahdollinen tulipalo viallisen vauhtipyörän vuoksi, VOSA 2006. Kampanja valmistunut 2010, Traficom.
  • 2.0 TDI tasapainotusakselien hammaspyörien kuluminen, ADAC 2009.
  • DSG-automaattivaihteiston ohjelmiston päivitys, Traficom 2009.
  • Lämpösuoja, Traficom 2008.
  • Ohjausvaihde, kondensaattori, Traficom 2008, ohjattavuus hitaassa ajossa voi kärsiä kondensaattorivian vuoksi, ADAC 2008.
  • Lasinpyyhkimien moottorinsuojus, Traficom 2006.
  • Raidetangonpäät, mutterien vaihto, Traficom 2005, mutterit saattavat irrota, VOSA 2005, kampanja valmistunut 2008, Traficom.
  • Etuakseliston mahdollinen murtuma (1996–2000). KBA 2008.
  • Moottorin ohjainlaite, laitteeseen voi vuotaa vettä, uusinta. Traficom 2005.
  • Alatukivarsi, tarkastus/kunnostus. Traficom 2004.
  • Alapallonivelen mahdollinen murtuma (1996–1999), ADAC 2004.
  • Raidetangonpäät, kuluminen. ADAC 1999.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikaryhmiä (2016, 2015) Traficom
  • Etuakselisto (2017, 2014, 2011, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2010, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2014, 2012, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2014, 2012, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2012), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Etuakselisto, jousituksessa ja iskunvaimentimissa huomauttamista kolmivuotiaasta alkaen, Saksa.
  • B8, 3G (2014->):
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa.
  • Jonkin verran valovikoja, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Murtuneita jousia, Saksa.
  • Vetoakseleissa ja niiden kumitiivisteissä vikoja kuusivuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Jarruletkut haperot vanhimmissa, Saksa.
  • Edessä poikittaisten tukivarsien laakeriholkit kuluneet ja nivelten suojukset haperot, Saksa.
  • Passatin keskimääräinen ajomäärä on Saksassa 67 prosenttia keskiarvoautoa suurempi, mikä osaltaan selittää alustan komponenttien kulumista, Saksa.
  • Passatin keskimääräinen mittarilukema on 2-3 –vuotiaana 81 000 km, keskiarvoautossa 47 000 km.
  • B7, 3C (2005 – 2014):
  • Ohjausnivelissä väljää, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Vetoakselin suojuskumit haperot, TÜV.
  • Jarruletkut haperot, TÜV.
  • Kuluneet jarrut, TÜV, DEKRA, GTÜ.
  • Moottorin öljyvuotoja, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikaryhmiä B8 (2014 ->) Passatissa.
  • Moottorin suojukset, kurasuojuksen kiinnityksessä alhaalla vika (2011–2012).
  • Tavaratilan kannen lukko rikki (2011–2012).
  • Virtalukko rikki (2010–2012).
  • Jakopään ketju rahisee/rikki (bensiinimoottorit 2008–2011).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (2010 asti).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (diesel 2008–2011).
  • Turbon ahtopaineen säätö (2008–2010).
  • Akku (2008–2010).
  • Turboahdin rikki (2009 asti).
  • Ahtopaineen säätö rikki (diesel 2008–2009).
  • Moottori (2008–2009).
  • Jarrusatula, -sylinteri takana (2008–2009).
  • Polttonestepumppu rikki, johtimen kiinnitysongelma (diesel, 2007–2009).
  • Pysäköintijarru, mekaaninen (2008).
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru jumittaa, ei vapauta jarrua (2007–2008).
  • Suuttimet rikki (2007–2008).
  • Öljynpaine liian alhainen, öljypumppu (diesel 2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Passat B8, 3G (2014 ->)

  • Sähkölaiteviat ärsyttävät, navigointilaitteet, kamerat ja ajoavustimet voivat oikutella.
  • Dieselmalleilla ajetaan paljon ammattikäytössä ja yritysautoina, vuodessa jopa 100 000 kilometriin asti, eikä aina kovin autoa säästellen: Tämä on hyvä ottaa huomioon käytettyä Passat Dieseliä ostettaessa.
  • Uusimmassa mallissa jakoketjuongelmat alkavat olla ohitse, on siirrytty jakohihnaan, jolla on tietty vaihtoväli.
    Muutamissa yksittäistapauksissa jäähdytysnestettä on päätynyt voiteluöljyn sekaan.
  • Päästöjen pienentämiseksi tehdyt päivitykset ja muutokset ovat lisänneet pakokaasujen kierrätysjärjestelmän (EGR) vikoja, erityisesti 2.0 TDI.

Passat B7, 3C (2005 – 2014)

  • DSG –kaksoiskytkinvaihteisto (automaatti) toimii kulmikkaasti, erityisesti kuivilla kytkimillä varustettu 7-vaihteinen. DSG nykii, mikä tekee liikkeellelähdöistä ja pysäköinnistä hankalia.
  • Joissakin Dieselmoottoreissa on havaittu jäähdytysnestehukkaa, minkä on aiheuttanut lisäjäähdytyspumppu tai vuotava jäähdytin EGR-venttiilissä, mikä helposti tukkeutuu ja karstoittuu, mikäli autolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja, Osan vaihto maksaa 400 euroa.
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru jumittaa.
  • Istuinverhous kuluu nopeasti.
  • Moottorin suojukset irtoilevat.
  • Virtalukko ja tavaratilan kannen lukko oikuttelevat.
  • Joidenkin farmarimallien takaluukun reunoissa on ruostetta.
  • Bluetooth-yhteys auton ja matkapuhelimen välillä voi oikutella.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee: Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä: Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa: KKV
  • Tyyppivika: VW –konsernin turboahdettujen 1.2TSI – ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia.
  • Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni on ollut kitsas ja nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita.
  • Passat 1.4 TSI –moottorien jakoketju on venynyt tai hypännyt rattaan yli, parannettu korjaussarja olemassa ja vuosimallista 2012 lähtien jakopään rakennetta on parannettu tehtaalla.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.
  • Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
  • Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Ostettaessa tarkista automaattivaihteiston tyyppi: Pienempien moottorien yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin.
  • Isompien moottorien yhteydessä oleva DSG-vaihteisto märkäkytkimellä on osoittautunut kuivakytkimellä varustettua DSG-vaihteistoa kestävämmäksi.
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”. KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.