Volvo S60 -tyyppiviat

Volvo S60:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volvo S60 Polestar

Volvo S60:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Volvo V60, XC60, S/V90: Hydrauliikkayksikkö R10120: Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2020 ja 2021 V60, XC60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että hydrauliikkayksikön vikaantumisen vuoksi voi jarrujen hätäavustustoiminnot lakata toimimasta. Korjauksena hydrauliikkayksikön uusinta, aloituspäivä 17.9.2021,
    ajoneuvojen lukumäärä 10, Traficom.
  • Volvo S/V60, S/V90: Polttoainesäiliön ohjelmistopäivitys R10115: Kampanja koskee erää vuosimallin 2022 S/V60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että polttoainesäiliöstä voi loppua polttoaine huolimatta siitä, että mittariston mukaan polttoainetta tulisi vielä olla jäljellä. Korjauksena ohjelmiston päivitys. Aloituspäivä 3.8.2021, Traficom.
  • Volvo XC90, S/V90(L), XC60, S/V60(CC): Matalapainepolttoainepumpun sulake R10100: Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2019-2020 bensiini- ja hybrid-voimalinjalla varustettuja Volvo-autoja. Volvo Cars on todennut, että polttoainepumpun sulake voi palaa ja tästä johtuen polttoaineen syöttö voi katketa. Korjauksena sulakkeen uusinta. Aloituspäivä 3.6.2021, Traficom.
  • Volvo V60/V60CC, V90/V90CC, XC60, XC90: Ohjausyksikön kiinnitys R10068: Kampanja koskee rajattua erää V60/V60CC, V90/V90CC, XC60 ja XC90 -autoja (vuosimallia 2021). Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että SRS-ohjausyksikön kiinnityspulttien kireys voi olla väärä, mikä voi aiheuttaa vikailmoituksia ja järjestelmän toiminnan rajoitteita. Korjauksena kiinnityspulttien kiristys oikeaan kireyteen. Aloituspäivä 12.1.2021, Traficom.
  • Volvo S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60 Jäähdytysnesteen ilmausputki R10027: Kampanja koskee rajattua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vuosimallia 2014-2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään. Aloituspäivä 3.9.2020, Traficom.
  • Volvo S/V60(CC) Jäähdytysnesteen ilmausputki R10028
    Kampanja koskee rajattua erää S60 ja V60 -autoja (vuosimallia 2016-2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään, aloituspäivä 23.9.2020, ajoneuvojen lukumäärä 18, Traficom.
  • S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60, Jäähdytysnesteen ilmausputki R10025: Kampanja koskee rajattua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vuosimallia 2014-2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Korjauksena lisäilmausputken asennus jäähdytysjärjestelmään. Aloituspäivä 9.7.2020, Traficom.
  • Volvo S80 (07-), V40(CC) (13-), V/XC70 (08-), S/V60(CC), XC60, Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – jäähdytysnesteen ilmausputki R10026, KAMPANJAN TILA Päätetty:
    Kampanja koskee rajatua erää S80, S60, V70, XC70, S60CC, V60, XC60, V60CC, V40 ja V40CC -autoja (vuosimallia 2014-2017), jotka ovat varustettu nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Volvo Cars on tutkimuksissaan havainnut, että jäähdytysnestejärjestelmään voi kerääntyä ilmaa, mikä voi aiheuttaa ylikuumentumista moottorin eri komponenteissa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen.
    Aloituspäivä 9.7.2020, Valmistumispäivä 29.9.2021, Traficom.
  • Volvo S80, V70/XC70, XC60, S/V60(CC) Turvavyön kiinnityspiste R10029:
    Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2008-2018 Volvo-autoja. Volvo Cars on todennut, että istuimen ulkoreunassa sijaitseva turvavyön joustava kiinnitysosa voi virheellisen käytön seurauksena vaurioitua ja turvavyön esikiristys törmäystilanteessa ei tällöin toimi suunnitellusti. Korjaustoimenpiteenä kiinnitysosan vaihto.
    Aloituspäivä 2.7.2020, Traficom.
  • S60/V60: Onnettomuustilanteessa loukkaantumisvaara kuluneiden turvavöiden vuoksi. valm. aika 2006 – 2019, ADAC 7/2020.
  • S60/V60: Turvatyynyn ohjauslaitteen toimintahäiriö: kun turvatyynyn häiriön merkkivalo syttyy ja ilmestyy häiriöteksti, turvatyyny ei välttämättä toimi onnettomuustilanteessa oikein. Valm. aika. 2021, ADAC 3/2021.
  • Useita vanhoja korjauskehotuksia Traficomin sivuilla, tässä vain osa niistä:
  • XC90 (16-), S80 (07-), V40 (13-), V90CC, XC70 (08-), S60CC, V60CC, V60(-18), S60 (11-), V70 (08-), V90(17-), XC60, V40CC, S90(17-): Vikakohde: Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – imusarja:
    Kampanjaan kuuluvien autojen imusarjaan voi karstoittumisen seurauksena sulaa ja pahimmassa tapauksessa, jos auton käyttöä edelleen jatketaan huolimatta auton moottorin toimintahäiriöistä ja vikailmoituksista, tämä voi aiheuttaa paikallisen palon konetilassa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 13 504 Kampanjan aloitus pvm: 27.06.2019, Traficom.
  • S60, V60, ym.: Rajoitetussa määrässä kyseisiä ajoneuvoja saattaa moottoritilan, polttoainejohtimissa esiintyä pieniä murtumia, jotka saattavat johtaa polttoainevuotoihin. Korjaamokäynti kestää n. 30 min., asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään Valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 01/2019.
  • V40, V40CC, V60, V60CC, S60, S60CC, XC60, V70, XC70, S80, XC90: Vikakohde: VED-Polttoainelinja: Mahdollisesti halkeamia polttoaineletkun sisäkerroksessa. Tämä voi paineistetun järjestelmän yhteydessä johtaa polttoainevuotoon moottoritilassa. Asiakkaan yleisimmin havaitsema oire on diesel-polttoaineen haju. Korjaustoimenpiteenä polttoaineletkun uusinta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4 129. Kampanjan aloitus pvm: 07.01.2019, Traficom.
  • S60: Vikakohde: Takatukivarren kiinnityspultti. Takatukivarren kiinnityspultti voi olla kiristetty liian pienellä kiristysmomentilla. Korjaustoimenpiteenä pultin kireyden tarkastus ja uusinta tarvittaessa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 45. Kampanjan aloitus pvm:25.04.19, Traficom.
  • V60 (Z): valm.aika: mallivuodet 2017 – 2019. Mainituissa ajoneuvosarjoissa saattaa esiintyä ohjelmaheikkouksia kommunikaatiomodulissa yhteydessä Volvo On Call Telematic- palveluun. luun. Tällöin esim. onnettomuustilanteissa ei saada tietoa GPS-toiminnolla sijainnista. Kyseinen ohjelma pävitetään. Työ kestää n. 35 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 12/2018.
  • XC90, V90, V90CC, S90, XC60, V60, XC40: Vikakohde: VCM:n ohjelmisto. VCM:ään kytketyt toiminnot eivät ehkä toimi tarkoitetulla tavalla. Ajoneuvon käynnistyksen yhteydessä kuljettajan näyttöön voi tulla varoitusviestejä, joissa ilmoitetaan menetetyistä toiminnoista, mutta näin ei aina tapahdu. Korjauksena ohjelmistopäivitys. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1 719. Kampanjan aloitus pvm: 09.11.2018, Traficom.
  • Turvavyön lukko: Muutamissa ajoneuvoissa saattaa etumatkustajan turvavyön Country lukon kiinnityspultti olla puutteellisesti kiinnitetty, josta saattaa seurata vyön kytkemisvaikeuksia. Kyseissä ajoneuvoissa tarkastetaan turvavyön lukko ja tarvittaessa vaihdetaan. Työ kestää n. 45 min., ADAC 02/2017.
  • Airbag: Kampanjaan kuuluvissa autoissa kuljettajan, matkustajan ja/tai istuimen turvatyynyt ei ehkä laukea tarkoitetulla tavalla johtuen täyttöpumpussa olevasta poikkeamasta, Traficom 12/2016, ADAC 2/2017.
  • Pakosarjan tiiviste: Kampanjaan kuuluvissa autoissa moottorin lämpötila nousee jyrkästi, mistä seuraa moottorin jäähdytysnesteen vuotoa tai öljyn tihkumista, Traficom 10/2016.
  • Turvatyyny-yksikkö: Kampanjaan kuuluvissa autoissa mahdollisen valmistusvian takia kuljettajan turvatyyny-yksikön kaasugeneraattori ei ehkä laukaise vaihetta 2 tarkoitetulla tavalla. Korjaustoimenpiteenä turvatyyny-yksikön uusinta, Traficom 05/2016.
  • ECM:n ja CEM:n päivitys: (S60CC, V60CC, V70 (08-), XC70 (08-), XC60, S60 (11-), V60): Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Moottorin ohjainlaite voi käynnistyä uudelleen ajon aikana, mikä aiheuttaa häiriöitä moottorin ja sähköjärjestelmän toiminnassa. Auton korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 02/ 2016.
  • Käynnistysmoottorin sulake: Kampanjaan kuuluvissa autoissa tietyissä stop/start-ajotilanteissa käynnistysmoottorin varoke voi ylikuormittua ja sen seurauksena vikaantua. Tällaisessa tilanteessa autolla ei voida ajaa, kun moottori on pysähtynyt, eikä järjestelmä varoita asiasta ennakolta, Traficom 2015.
  • Polttoainemittari: Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015.
  • ECM:n päivitys: (S60CC, V60CC, V70 (08-), XC70 (08-), XC60, S60 (11-), V60): Kampanjaan kuuluvissa autoissa auton polttoaine voi loppua, vaikka polttoainemittari näyttää riittävää polttoaineen tasoa. Korjaustoimenpiteenä ohjelmistopäivitys, Traficom 2015.
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru irrottaa jarrun liian nopeasti liikkeellelähdössä, mikä voi johtaa auton tarkoituksettomaan liikkumiseen, esimerkiksi mäkilähdössä. Sähkötoimisen pysäköintijarrun ohjelma on päivitettävä, ADAC 2015.
  • Seisontajarrun ohjelmisto: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, seisontajarru voi tietyissä olosuhteissa hellittää tahattomasti käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa autoissa, joissa on start/stop-toiminto. Korjaustoimenpiteenä ladataan uusi ohjelmisto PBM -yksikköön, Traficom 2015.
  • Mekaaninen hihnankiristin: Kampanjaan kuuluvissa autoissa, apulaitehihna voi luiskahtaa pois hihnankiristimeltä. Tarkastetaan, onko autossa oleva hihnankiristin oikea. Jos väärä hihnankiristin on asennettu, vaihdetaan uusi hihnankiristin ja apulaitehihna, Traficom 2013. Apulaitehihnan nopea kuluminen ja rispaantuminen aiheuttavat sivuääniä ja hihnan luiskahtaessa irti seurauksena on apulaitteiden toimintahäiriöitä. Muun muassa ohjaustehostin lakkaa toimimasta, mikä lisää tarvittavaa ohjausvoimaa. Auto kannattaa pysäyttää turvalliseen paikkaan ensi tilassa, ADAC 2013.
  • A-pilarin verhoilu, väärä kiristysmomentti. Turvatyynyn lauetessa verhoilu voi vahingoittaa matkustajaa, ADAC 2012.
  • Alustansuojaus, Traficom 2012.
  • Ohjaustehostimen paluuputki, Traficom 2011.
  • Venttiilikotelo, Traficom 2011.
  • V60: Pyörä voi irrota! Vakiomalliset pyöränruuvit ruostuvat nopeasti, koska niiden tuotannossa on tehty virhe ruuvien lämpökäsittelyssä. Ruostuneet pyöränruuvit voivat löystyä ja pyörä voi irrota! Pyöränruuvit tulee vaihtaa, VOSA 2010, KBA 2010.
  • V60: Vakiomalliset pyöränruuvit. Kampanjaan kuuluvissa autoissa vakiomallisten pyöränruuvien kartiolevyä ei ole karkaistu eikä pintakäsitelty. Vaihdetaan kaikki vakiomalliset pyöränruuvit, Traficom 2010.
  • Sähkötoimisen etuistuimen pysäytyskorvakkeet, Traficom 2010.
  • Tulipalovaara, polttonestejärjestelmä, VOSA 2010.
  • Polttoaineputket, 5-syl. diesel, Traficom 2010.
  • Kellojousen johdinkimpun liitin, kuljettajan turvatyyny, Traficom 2010.
  • Konepellin turvasalpa, Traficom 2010.
  • Jäähdyttimen letkun kiristin, Traficom 2010.
  • Tulipalovaara, sähkötoiminen jäähdyttimen puhallin, VOSA, KBA 2007.
  • Moottorin sähkötoiminen tuuletin, Traficom 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • V60 (2010->):
  • Ei erityisiä vikakohteita (2016, 2010) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2017, 2015-2011), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2014), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011, 2010) Traficom
  • Ohjausnivelet ja –tangot (2013) Traficom
  • Etuakselisto (2012), Traficom.
  • Käyttöjarru (2012, 2011), Traficom.
  • Taka-akselisto (2011) Traficom
  • Akselistoissa, ohjauslaitteistossa ja pyöräntuennassa on huomauttamista jo kolmivuotiaissa, Saksa.
  • Keskimääräistä huomattavasti suurempi ajomäärä on osasyy pyöräntuennan vikoihin, Saksa
  • Kuluneita jarrulevyjä vanhimmissa (suuri ajomäärä), Saksa
  • Jarruletkuissa on ollut huomauttamista, mutta niitä on parannettu, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Uudemmassa mallissa vähän vikoja, Saksa.
  • Uudempi S60 on keskiluokan paras, DEKRA, Saksa.
  • Saksan katsastustilastoissa (TÜV, DEKRA) mukana vain uudempi, vuonna 2010 esitelty S60/V60.
  • S60 (2010->):
  • Ei erityisiä vikakohteita (2016-2013, 2010), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Etuakselisto (2012), Traficom.
  • Käyttöjarru (2012, 2011), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011, 2010) Traficom
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2012), Traficom.
  • Taka-akselisto (2010) Traficom
  • S60 (2000-2010):
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2009, 2008, 2000), Traficom.
  • Etuakselisto (2009, 2008, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Käyttöjarru (2007, 2006, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2001), Traficom.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Volvo S60/V60 eivät ole mukana tiepalveluraportissa.
  • Oohessa ADAC 2014 -raportti, jossa tiedot vuoden 2013 tiepalvelutapahtumista, tilastossa Volvo S60/V70/S80 yhdistetty:
  • Akkuongelmia (2012 asti).
  • Jäähdytysnestevuotoja (erityisesti 2011).
  • Turboahtimen letku irronnut (diesel 2010 asti).
  • Laturi rikki (2010 asti).
  • Moottorinohjauksen häiriö (diesel 2009 asti).
  • Virtalukko jumittaa (usein 2008 asti).
  • Turboahdin rikki (2008 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Moottoriöljyn laimeneminen, koska diesel-polttoainetta pääsee moottoriöljyn joukkoon, mikäli dieselillä ajetaan vain lyhyitä matkoja, AB.
  • Lyhyet ajomatkat voivat johtaa myös hiukkassuodattimen tukkeutumiseen, sen vuoksi lisääntynyt pakoputkiston vastapaine voi osaltaan olla syynä moottoriöljyn polttoainelaimenemaan, AB.
  • Dieselmoottoreissa 151 kW (205 hv) yksittäistapauksina muutamia moottorivaurioita, AB.
  • D2 1.6 HDi -dieselmoottoreissa (Peugeot-Citroën PSA:n valmistama) joitakin turboahtimen vikoja, AB.
  • Latureissa ja käynnistysmoottoreissa ongelmia, AB.
  • Dieselin moottorinohjaus voi oikutella, AB.
  • Lukuisat turvallisuuteen liittyvät varoitusäänet ärsyttävät joitakin käyttäjiä siinä määrin, että varoitusäänet kytketään pois. Turvallisuus kärsii, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.