19.7.2025

Huutokauppahelmet: Ford Sierra 3.0 XR6 ’85

Collecting Cars -sivustolla huutokaupataan eteläafrikkalaista perua oleva, rata-ajoon rakennettu Sierra kolmen litran kuutoskoneella.

Ford Sierran vauhtimallien nimissä on totuttu näkemään kirjaimet XR, mutta harvemmin kuutosen kanssa. XR6 (ja V8-moottorinen XR8) olivat Etelä-Afrikan erikoisuuksia, vaikka kuutoskoneisia Sierroja sai toki muuallakin. Nyt huutokaupattava eteläafrikkalainen XR6 on varusteltu 80-lukuisten kilpa-Sierrojen henkeen.

Euroopassa myyty Ford Sierra XR4i liikkui Cologne-veekuutosen turvin. Niissä oli tehtaalta noin 150 hevosvoimaa, oli iskutilavuus sitten 2.8 litraa (varhaisemmat mallit) tai 2.9 litraa (myöhemmät mallit). Eteläafrikkalainen SAMCOR, kokoonpanolaitos joka kasasi myös Mazda-malleja seudun markkinoille, tuotti omia ripeäkulkuisia Sierroja. Näissä käytetty V6-moottori oli ns. Kölnklumpenin sijaan Essex, eli vanhempi, esimerkiksi Capreissa tavattu brittiläinen mylly. Vakiomallisena se tuotti hieman Colognea matalammat 138 hevosvoimaa tällaisessa 1985-vuosimallin Sierra XR6:ssa, kuten juttumme auto on, ja nähtiinpä näitä koneita myös noiden markkinoiden taunusmallisissa Cortinoissa ja niistä jaloistetuissa P100-lavamalleissa.

Tämä valkoinen yksilö on rakennettu kotimaassaan muistuttamaan 40 vuoden takaisia Etelä-Afrikan vakioautosarjan kilpureita, ja keulamaski on vaihdettu samanlaiseksi, kuin rajoitettuna 250 auton sarjana valmistetussa, viisilitraisessa XR8-huippumallissa. Mukana seuraavan dokumentaation mukaan Sierra on nähnyt jonkin verran rata-ajoa ennen laivaamistaan Iso-Britanniaan muutama vuosi sitten.

Sen lisäksi, että kolmilitrainen kone on rakennettu hiljattain kokonaan uusiksi, varustelista on varsin kohtuullinen urheilullista ajoa ajatellen: konehuoneesta löytyy tuplakaasarit ja perästä lukko, hytistä täydet turvakaaret sekä alustasta polyuretaanipuslaa joka paikasta. Alla on aikakauden mukaiset, kullanväriset pitsivanteet ja niillä Nankangin semislicksit. Siitäkin huolimatta että kyseessä on rata-ajoa varten rakennettu auto, on se rekisteröity Briteissä tieliikenteeseen ja katsastettu viimeksi toukokuussa 2025. Auto on esitelty Classic Ford -lehden sivuilla viime vuonna.

Collecting Cars -sivustolla myytävän XR6-Sierran huutokauppa päättyy tiistaina 22.7.2025, ja huutoja on tätä kirjoittaessa heitetty sisään vasta varsin maltillisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8

Ford Escort RS1600i

Huutokauppahelmet – Ford Escort RS 1600i on vähemmän tunnettu hot hatch

Ford Escort RS Cosworth huutokauppa

Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni

Ford Bronco huutokauppa

Huutokauppahelmet – alkuperäinen Ford Bronco uusittuna unelmaosilla

Ford Country Squire huutokauppa

Huutokauppahelmet – pitkäkaton puupaneelit Ford Country Squiren tapaan

Ford GT huutokauppa Amelia Island

Huutokauppahelmet – Ford GT:n toinen tuleminen

Ford Focus RS500 2010 huutokauppa

Huutokauppahelmet – Ford Focus RS500 on vitoskoneen juhlaa

Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa

Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä

Ford Puma Gen-E Premium sähköauto

Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit

Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä…

Ford Puma Gen-e sähköauto

Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin

American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta

Ford Capri

Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta

Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri

Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat