14.9.2019

Huutokauppahelmet – WD Denzel 1300

RM Sotheby's - WD Denzel 1300 side

Sympaattinen WD Denzel 1300 mittelöi 1950-luvulla tasaväkisesti Porschen kanssa, mutta silti tämä Itävallan autoteollisuuden tuote lienee useimmille ventovieras urheiluauto.

WD Denzel 1300 johtaa Huutokauppahelmet Itävaltaan. Tämänkertaiseen tarinaan liittyy vahvasti Wolfgang Denzel, sillä hän nimesi koko auton mukaansa. Kyseessä oli tunnettu insinööri, kilpakuljettaja ja yrittäjä.

Vuonna 1908 Itävallan Grazissa syntynyt Wolfgang Denzel suunnitteli jo opiskelujensa ohessa ensimmäisen moottoripyöränsä. Vuodesta 1937 eteenpäin hän vastasi BMW:n tuonnista ja jälleenmyynnistä kahden osavaltion alueella Itävallassa. Sodan jälkeen palettiin liittyi valtavasti muitakin automerkkejä.

Vuodesta 1948 eteenpäin Denzel rakensi myös urheiluautoja omalla merkillään, joka kantoi miehen nimikirjaimet WD. Auton nimi oli koko komeudessaan WD Denzel 1300. Alkupään autoissa oli Volkswagenin perusteet, sillä sellaisia oli saatavilla.

Vuodesta 1952 eteenpäin WD Denzel 1300 Sport sai sitä varten kehitetyn rungon ja alumiinikorin, vaikka voimansiirto pohjautui yhä Volkswagenin osiin. Se osoittautui kilpailukykyiseksi Porschen ja Volkswagenin vastaavia kilpa-autoja vastaan. Uskomattomasti sellaisella saavutettiin myös Sebringin 12 tunnin ajon yleiskilpailun 12. sija vuonna 1954 - kyseessä oli auton neitsytkilpailu kansainvälisillä kentillä.

RM Sotheby's - WD Denzel 1300 rearq

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1955 WD Denzel 1300 – RM Sotheby’s

Antonio Guedes Herédian perustama Auto Portuguesa aloitti Denzelin maaahantuonnin Portugaliin. Ensimmäinen auto saatiin maahan vuonna 1953 ja pian seurasi tämänkertainen Huutokauppahelmi: WD Denzel 1300 runkonumerolla KD32. Auto päätyi itse asiassa Herédian omaan käyttöön ja sillä saavutettiin menestystä useissa kilpailuissa. Näistä merkittävimpänä luokkavoitto ja yleiskilpailun toinen sija vuoden 1956 Sao Pedro de Moelin rallissa.

Alkuvuodesta 1959 Herédia kuitenkin palautti auton Denzelin tehtaalle Wieniin, jotta alkuperäinen kori vaihdettiin vastaamaan vuoden 1957 päivityksiä. Samalla alkuperäinen 1,5-litrainen moottori korvattiin pienemmällä 1,3-litraisella Super Sport -mallin moottorilla, jonka avulla teho nousi pienemmästä litratilavuudesta huolimatta. Auto sai myös matkaansa lisävarusteisen kovakaton ja moottori öljynjäähdyttimen.

Päivitysten jälkeen DK32 palasi Portugaliin vuoden 1960 puolella. Yllättävää kyllä tilastoista löytyy vain yksi tapahtuma, johon Herédia osalllistui päivitetyllä autolla: Circuito de Vila do Conden osakilpailu. Sieltä tuli kunnioitettava 10. sija ja tähän päättyi Antonio Guedes Herédian ja Denzelin yhteinen kilpataival.

Auto kuitenkin säilyi samassa omistuksessa aina vuoteen 1988 asti. Muutaman omistajanvaihdoksen jälkeen auto päätyi entisöitäväksi Lissabonissa Joao Teves Costan hoiviin vuonna 2012. Kahden vuoden työrupeaman jälkeen valmistunut auto esiteltiin vuoden 2014 Cascais Concours d’Elegance -tapahtumassa.

Tämä runkonumeron KD32 WD Denzel 1300 on yhä vastaavassa kunnossa kuin entisöinnin jäljiltä. Portugalissa lauantaina 21. syyskuuta huutokaupattava Denzel tarjoaa poikkeuksellisen mahdollisuuden historiallisesti merkittävän piensarjatuotannon urheiluauton omistamiseen.

RM Sotheby's - WD Denzel 1300 frontq

Kyseessä on yksi 65:stä tehokkaammalla moottorilla varustetusta WD Denzel 1300 -mallista, ja näistä vain noin 30 uskotaan säilyneen. Myönnettäköön auton hinta-arvion (380,000 - 450,000 euroa) saattavan hieman rajata ostajakuntaa, mutta ainahan voi kytätä sopivaa hintaa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Tom Wood, Lähde: RM Sotheby´s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat