9.8.2019 Ajoneuvot Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojen täydellinen autonomia, siis ongelmaton itseajaminen, on siirtynyt viime vuosien hehkutuksesta kaukaisemmaksi unelmaksi. Viime vuosien hurraahuuto täydellisen autonomian lähestymisestä on vaihtunut tänä vuonna laskeutuneeseen autonomiakrapulaan. Nyt ajoneuvojen järjestelmiä toimittavan ZF:n turvallisuushallintajärjestelmien päällikkö Farid Khairallah on kommentoinut tilannetta avoimesta.– Teollisuudessa oli muutama vuosi sitten, että tie autonomiaan on päällystetty kullalla. Nyt teollisuus tarkkailee tilannetta selväpäisemmästä ja käytännöllisemmästä kulmasta. Ei ole niin helppoa päästä perille, Khairallah kommentoi.Khairallahin kommentit on kohdistettu niin sanottuun Tason 5 autonomiaan, eli ajoneuvo selviää itse kaikista tilanteista aina, eikä sitä ole edes varustettu polkimilla tai ohjauspyörällä.– Nyt koko ala pohtii uudelleen strategioitaan ja mitä he haluavat tehdä tällä.Monista autoista nykyisin löytyy Tason 2 autonomia, jossa auto pystyy seurailemaan kaistaa ja liikennettä, mutta vaatii kuljettajan länsäoloa. Tämä taso on myös useimmille autovalmistajille saavutettavissa. Toisaalta jo Taso 2 on vaatinut autovalmistajilta valtavia panostuksia ja yhteistyösopimuksia.– Monet pelaajista eivät pysty tähän yksin. Viranomaishyväksyntä on erittäin kallista. Datan kerääminen ja varastointi on erittäin kallista. Valmistajat yhdistävät voimiin jakaakseen näiden teknologioiden julkistamiseen liittyviä investointeja, Khairallah tiivisti kakkostason autonomian ongelmia.Täydellinen Tason 5 autonomia vaatii miljoona kertaa enemmän laskentatehoa kuin tämän päivän ajoneuvoissa ollakseen täydellisen turvallinen 100% ajasta. Järjestelmän täytyy tunnistaa ja reagoida oikein jokaiseen liikennetilanteeseen. Tällaisen laskentatehon asentaminen ajoneuvoon on, paitsi epäkäytännöllistä, myös äärettömän kallista. Pelkästään järjestelmän elektroniikka vaatisi oman jäähdytysjärjestelmän.– Haasteena on, miten tarkistat ja sisäistät järjestelmän, jossa on 11 kameraa ja kahdeksan tutkaa ja viisi laserskanneria? Miten keräät ja hallitset tällaista dataa, Khairallah kysyi yleisöltä.Lähde: Automotive News Kuvituskuva: DaimlerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Bosch ja Daimler: autonominen ajaminen vaatii kuuden tietokoneen laskentatehon Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja