6.7.2022 Liikenne Liikenneturvan tutkimus: Pyöräilijät ohitetaan maantiellä liian läheltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jokainen maantien pientareella eteenpäin "sotkenut" tietää miltä tuntuu, kun moottoriajoneuvo pyyhkäisee ohi liian läheltä. 70 prosenttia pyöräilijöistä kokee autoilijoiden ohittavan heidät riittämättömän matkan päästä. Kesä on kovinta pyöräilysesonkia, ja tähän vuodenaikaan järjestetään eri puolilla maata myös pyöräilytapahtumia ja -kilpailuja. Nyt onkin autoilijoiden puolesta aika tarkastella omia käytäntöjään liittyen pyöräilijöiden ohittamiseen maantiellä. Pyöräilijät kun ajavat maantien pientareella, ja autot ohittavat heidät tupla- tai jopa triplanopeudella mahdollisesti vain joidenkin kymmenien senttien päästä, ovat ne kuuluisat katastrofin ainekset kasassa. Ongelman laadusta kertoo paljon se, että suurin osa autoilijoista kuvittelee Liikenneturvan tutkimuksen mukaan ohittavansa pyöräilijät riittävän etäältä. Pyöräilijöistä seitsemän kymmenestä on kuitenkin täysin eri mieltä. Taustoja ilmiön takana avaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa: - Ohitustilanteessa autosta ei välttämättä hoksaa pyöräilijän tarvitsemaa tilaa. Arvio sivuttaisesta turvavälistä voi olla turvaton, kun tilannetta katsoo ulkopäin tai pyörän satulasta. Turvalliseen ohitusetäisyyteen vaikuttaa myös ajoneuvon nopeus ja koko. Ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Ohitustilanteen turvallisuus taataan valitsemalla ohituspaikka oikein ja käyttämällä pyöräilijän ohitukseen viereistä kaistaa, Piippa korostaa. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista noin joka kymmenes ei välttämättä jäisi riittävän kauas pyöräilijän taakse ajamaan, jos ohitustilanteessa on riskejä. Noin joka viides kokee, että pyöräilijän mahtuu aina ohittamaan, eivätkä ajoradan reunassa ajavat pyöräilijät vaikuta siksi ajonopeuteen. Vain 32 prosenttia kertoo, ettei ole koskaan ohittanut pyöräilijää maantiellä silloin, kun vastaan on tullut auto. Vastaavasti 40 prosenttia kertoo, ettei ole ohittanut tilanteessa, jossa ei ole riittävää näkemää. Kaikista vastaajista 17 prosenttia uskoi, että ajoradalla pyöräilevän saa ohittaa myös ohituskieltoalueella, vaikka joutuisi ylittämään sulkuviivan. - Vastaukset viittaavat siihen, että pyöräilijän ohitukseen ei suhtauduta samalla vakavuudella ja ennakoiden kuin muiden ajoneuvojen ohittamiseen. Pyöräilijän kohdalla pitäisi kuitenkin olla entistäkin tarkempana, koska heillä ei ole suojaavaa peltikuorta ympärillään. Ohittamaan voi lähteä vain silloin, kun ohituspaikka on turvallinen ja laillinen. Eli näkemä on riittävä, ketään ei tule vastaan ja turvavälin ohitettavaan pystyy pitämään reiluna niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen”, Piippa painottaa. Lähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan