15.11.2017

Mepit vaativat hätäjarrutusjärjestelmiä vakiovarusteeksi uusiin autoihin

sumuvalo

Europarlamentaarikkojen esityksen tavoitteena on kohentaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta.

Mepit eli europarlamentaarikot vaativat kaikkiin uusiin autoihin pakollisiksi automaattisia hätäjarrutusjärjestelmiä, älykkäitä nopeudensäätelyjärjestelmiä ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmiä.

Tuoreen päätöslauselman perustelujen mukaan monilta onnettomuuksilta voitaisiin välttyä uusien teknologisten järjestelmien avulla, jotka avustavat kuljettajia vaarallisissa tilanteissa. Tavoitteena parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta.

Älykkäät hätäjarrutusjärjestelmät, jotka havaitsevat jalankulkijat ja pyöräilijät, hidastavat automaattisesti auton nopeutta niin, että onnettomuustilanteilta vältytään. Älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät puolestaan auttavat kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia. Lisäksi on olemassa järjestelmiä, jotka ilmoittavat, mikäli auto ajautuu toiselle ajokaistalle tai ohjaavat auton takaisin oikealle kaistalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 000 liikennekuolemaa vuodessa

Joka vuosi yli 25 000 ihmistä kuolee ja satoja tuhansia loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa Euroopassa. Näistä onnettomuuksista valtaosa eli noin 90 prosenttia johtuu inhimillisistä virheistä.

– Teemme kaikki virheitä liikenteessä kuskeina, jalankulkijoina tai pyöräilijöinä. Näissä tilanteissa automaattiset ajonavustusjärjestelmät auttaisivat välttämään onnettomuuksia, päätöslauselman esittelijä Dieter-Lebrecht Koch (EPP, Saksa) sanoo.

Luksusautoista tavallisiin autoihin

Aiemmin ajonavustusjärjestelmät kuuluivat vakiovarustuksena vain luksusautoihin, mutta nyt järjestelmiä löytyy myös muista automalleista. Päätösperusteluissa otetaan esiin, että silti edelleen kolmessa neljästä uudesta autosta ei ole mitään ajonavustusjärjestelmiä. Suurin syy tälle on se, että nämä järjestelmät nostavat autojen hintaa.

Kustannusten kurissa pitämiseksi, mepit ehdottavat päätöslauselmassaan, että vain niiden järjestelmien, jotka ovat jo markkinoilla ja joiden on todettu kustannustehokkaasti parantavan liikenneturvallisuutta, tulisi kuulua uusien autojen vakiovarustukseen. Tällaisia järjestelmiä ovat hätäjarrutusjärjestelmät ja älykkäät nopeudensäätelyjärjestelmät.

– Jokaisella pitäisi olla varaa ostaa ajonavustusjärjestelmillä varustettu auto. Ajonavustusjärjestelmien laajamittaisen käyttöönoton myötä autojen hinnat eivät tule nousemaan pilviin. Ne ovat vain hieman kalliimpia, Koch arvioi.

Tuore liikenneturvallisuuden kohentamiseksi tehty päätöslauselma hyväksyttiin äänin 593 puolesta, 39 vastaan, 53 tyhjää.

Lähde: Euroopan parlamentti Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen

Luetuimmat