19.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Pullakuskin painajainen – nokattomien pakettiautojen pelottava kolaritesti vuodelta 1985 Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori on ollut liikenneturvallisuuden asialla koko satavuotisen olemassaolonsa ajan, ja tämän 40 vuoden takaisen saksalaisen ADAC:in kolaritestin pohjalta lehti peräänkuulutti vastaavaa asennetta myös pakettiautovalmistajilta. Moottorissa 1/1985 nostettiin aiheellisesti esiin aikakauden pakettiautoille tyypillisen rakenteen tuomat turvallisuuspuutokset. Tuohon aikaan, neljäkymmentä vuotta sitten, kolaritestaus ja turvallisuuteen panostaminen jopa myyntivalttina eivät kärjistetysti todettuna kiinnostaneet kuin tiettyjä ruotsalaisia ja saksalaisia henkilöautonvalmistajia. Toisessa ääripäässä olivat (monesti japanilaisvalmisteiset) pakettiautot, joiden suunnittelussa turvallisuus ei paljoa painanut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota Lite-Ace oli pullakuskin pahin painajainenVuosikerran 1985 ensimmäinen Moottori siteerasi saksalaisen sisarlehtensä ADAC Motorweltin julkaisemaa artikkelia kolaritesteistä, jotka oli tehty saksalaisen Allianz-vakuutusyhtiön tutkimuskeskuksessa Volkswagenwerk AG:n toimeksiannosta. Testattavana oli seitsemän niin sanotusti nokatonta korimallia edustavaa pakettiautoa, joiden kaltaisia ajoneuvoja oli vuoden 1984 aikana myyty Suomessa noin 8 000 kappaleen edestä. Testissä ei ollut mukana Ford Transitia eikä Mercedes-Benz 207:ää, joista jo tuohon aikaan löytyi pieni nokka, moottorin sijaittua aivan edessä. Moottori harmittelee myös, että Mazdan nokaton pakettiauto oli jätetty pois testistä, mutta aikalaisena uskoo, ettei se olisi suoriutunut maanmiehiään paremmin. Vertailussa olivat mukana japanilaiset Isuzu WFR, Mitsubishi L 300, Nissan Urvan, Nissan Vanette Toyota Hi-Ace ja Toyota Lite-Ace sekä saksalainen Volkswagen Transporter T3. Testissä autot törmäytettiin kiinteään esteeseen 40 prosentin keula-alalta kuljettajan puolelta. Törmäysnopeus oli vain 36 - 37 km/h, mutta tällä pyrittiin simuloimaan kahden samanlaisen pakettiauton tyypillistä nokkakolaria 50 km/h nopeusalueella ilmeisesti niin, että kumpikin osapuoli olisi ehtinyt jarruttaa ennen osumaa. Artikkelin leipätekstissä muistutetaan, että autothan suunnitellaan niin, että keulassa on törmäysvyöhykkeitä, jotka tarkoituksellisesti painuvat kasaan, imien siten mahdollisimman paljon törmäysenergiaa pois. Nokattomien pakettiautojen ongelma on kuitenkin nimenomaan se, että kuljettaja ja matkustaja istuvat keskellä tätä "törmäysvyöhykettä." Kuva avautuu klikkaamalla ja sitä voi myös suurentaa. Erityisiä pullakuskin painajaisia olivat testiin osallistuneet japanilaisautot. Kaikissa niissä kuljettajalle olisi tullut vammoja jo alle 40 km/h nopeudella. Jotkut autoista, esimerkiksi Nissan Urvan, vaurioituivat tällä hitaalla kaupunkinopeudella keulasta perään asti eli auton kori meni kokonaan linttaan. Toyota Hi-Ace "halkesi kuin herneenpalko". Suurimmasta osasta testiautoja kuljettaja olisi saatu ulos vain pelastuslaitoksen avulla, osassa ovet aukesivat törmäyksen voimasta, ja osassa ne jumiutuivat kiinni. Kaikkein vakavimpia pää- ja rintakehävammoja ei kuitenkaan olisi syntynyt, puhummehan nopeuksista, jotka ovat saavutettavissa jopa polkupyörällä. Pahimmaksi pullakuskin painajaiseksi osoittautui Toyota Hi-Acen pienempi sisar Lite-Ace, jonka keula painui kuljettajan kohdalta kasaan peräti 65 senttimetrin edestä. Lite-Acen "vasemman oven lukko repeytyi irti, ovi avautui ja ohjaamo painui kasaan. Kuljettaja jäi puristuksiin ja saatiin irrotettua vain hydraulisin apuvälinein. Jarrujen pääsylinteri tunkeutui ohjaamoon oikean polven vierestä." Testin ainoa valopilkku oli sen ainoa eurooppalaisvahvistus, Volkswagen Transporter T3, viimeinen Transporter takatuupparilla. Volkswagenin vuodesta 1979 lähtien vakiona ollut turvaohjaamo suojasi kuljettajaa vammoilta 36 km/h nopeusalueella, ja tekstin mukaan Transporter olisi ainoana testiautona vielä ainakin uutena kannattanut korjauttaa kolarin jälkeen kuntoon. Lähde: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: näin innostuneesti Moottori kirjoitti salaperäisestä uudesta ruotsalaisautosta vuonna 1949 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 11.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: automainoksia lehden sivuilta vuosisadan varrelta – vedotako järkeen, tunteeseen vai nauruhermoon? 9.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Sunbeam loi suunnattoman ennätysauton kahdella lentokonemoottorilla vuonna 1927 – Moottori 100 vuotta 20.7.2025 Ajoneuvot Trailseeker onkin Euroopassa osuvammin Subaru E-Outback – myös Solterran facelift lanseerattiin viimein meikäläisille markkinoille 19.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö tehdasasenteisissa led-ajovaloissa olla pesurit ja automaattinen korkeudensäätöjärjestelmä? 19.7.2025 Matkailu 200 000 euron kotiinpaluu? – Lähes puolet uskoo valtion maksavan matkan kotiin 19.7.2025 Uutinen Renaultin väliaikainen toimitusjohtaja Minto heti tulikokeessa – pian vuorossa uusi mallistokierros 19.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford Sierra 3.0 XR6 ’85 19.7.2025 Moottoripyörät Koeajo: Indian 101 Scout – rehellisen raaka powercruiser 18.7.2025 Ajoneuvot Uncharted, kartoittamaton – Subarun täyssähköuutuus piirtyy kartalle Toyota C-HR+:n sisarmallina 18.7.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Canyon Neuron:On AL 9 – monipuolisuutta ja vakautta arvostavalle 18.7.2025 Sähköautot Jälleen uusi autovalmistaja virittää Euroopan valloitusta – kahdeksan mallia ja oma tehdas suunnitteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.7.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: Pullakuskin painajainen - nokattomien pakettiautojen pelottava kolaritesti vuodelta 1985 19.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford Sierra 3.0 XR6 '85 17.7.2025 Käyttötesti Valevika, kaupunkien kovat kadut ja kyseenalaista julkisuutta – Käyttötesti: Dacia Duster 18.7.2025 Ajoneuvot Uncharted, kartoittamaton - Subarun täyssähköuutuus piirtyy kartalle Toyota C-HR+:n sisarmallina 19.7.2025 Matkailu 200 000 euron kotiinpaluu? – Lähes puolet uskoo valtion maksavan matkan kotiin 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 17.7.2025 Käyttötesti Valevika, kaupunkien kovat kadut ja kyseenalaista julkisuutta – Käyttötesti: Dacia Duster 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla