20.7.2025

Trailseeker onkin Euroopassa osuvammin Subaru E-Outback – myös Solterran facelift lanseerattiin viimein meikäläisille markkinoille

Kuva Subaru

Subaru kolminkertaisti täyssähköautojensa määrän Euroopassa yhdessä hetkessä.

Bokserimoottoreistaan ja nelivedostaan niin kovin vahvasti tunnetulle Subarulle täyssähköön siirtyminen on varmasti tietyssä mielessä keskimääräistä suurempi identiteettikriisi. Näin ollen Subaru pitää bokserit mallistossaan niin kauan kuin mahdollista, ja tekee niiden rinnalla täyssähköautoja yhteistyössä Toyotan kanssa.

Nyt näitä Toyota-yhteistyössä syntyneitä malleja on jo kolme, ja ne ovat kaikki tavallaan versioita eri tarkoitukseen samasta perustasta. Uusin malleista on liftback-peräinen Uncharted, Toyota C-HR+:n sisarmalli, joka tuli esiteltyä jo omassa artikkelissaan. Uncharted asettuu mallistossa kooltaan Solterran alapuolelle. Vuonna 2021 esitelty Solterra saa puolestaan nyt faceliftin ja muita parannuksia sekä yläpuolelleen pidempiperäisen mallin, joka on Euroopassa nimetty kotimarkkinoidensa vastinetta osuvammin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

E-Outback on 375-hevosvoimainen elämäntapafarmari

Subaru Outback on japanilaisvalmistajan historian tunnetuimpia malleja, ja se on toiminut farmariautoja ja maastureita yhdistelevän luokan, niin sanottujen elämäntapafarmareiden, pioneerina jo 30 vuoden ajan.

Solterran pidempiperäinen sisar esiteltiin muilla markkina-alueilla jo aiemmin tänä vuonna New Yorkin autonäyttelyssä nimellä Subaru Trailseeker. Tuolloin auton olemuksessa ei voinut välttää selviä yhtymäkohtia nimenomaan Outbackiin, ja täällä Euroopan markkinoilla uutuus onkin nimenomaan päätetty asemoida Outbackin täyssähköiseksi vastineeksi, E-Outbackiksi.

Teknisesti yhtäläisyydet Solterran ja E-Outbackin välillä ovat kuitenkin huomattavasti suuremmat kuin Outbackin ja E-Outbackin. E-Outback on käytännössä Solterra C-pilareihin asti. Niiden takana avautuu kuitenkin 16 senttimetriä pidempi perä, joka mahdollistaa autoon farmarimaisen tavaratilan. Subaru ei tiedotteessaan paljasta tavaratilan kokoa, mutta kuvailee sen vetävän "neljä suurta matkalaukkua tai koirahäkin".

Viimeistään tässä kohtaa on paikallaan mainita, että myös E-Outbackilla on oma Toyota-sisarensa, tuore bZ4X Touring.

E-Outback asettuu Subarun täyssähkömalliston lippulaivaksi paitsi kokonsa, myös voimalinjansa puolesta.

Subarun uusi täyssähköinen elämäntapafarmari on aina nelivetoinen, ja sen kahden sähkömoottorin järjestelmä tuottaa mukavat 280 kilowattia eli 375 hevosvoimaa. 21 senttimetrin maavaran kera näin tehokkaalla nelivedolla pärjää varmasti hankalammallakin mökkitiellä, mutta myös paikaltaankiihdytyksen asfaltilla pitäisi hoitua erittäin liukkaasti, 4,4 sekunnissa. Vetokykyä auto tulee tarjoamaan jarrullisena 1 500 kilon edestä.

E-Outbackissa on aina 74,7 kilowattitunnin akku, josta alustavan tiedon mukaan riittää virtaa ainakin 450 kilometrin toimintamatkaan.

Subaru E-Outbackin tilauskirjat on määrä avata vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä, ensimmäisten autojen saapuessa maahan vuoden 2026 alussa.

Päivitetty Solterra

Solterra on todellakin Subaru-asiakkaille jo entuudestaan tuttu malli, mutta nyt reilun kolmen tuotantovuoden jälkeen sen päivitetty versio julkistettiin Euroopassa. Päivitys sisältää sekä faceliftin että parannuksia voimalinjaan.

Silmillä parhaiten nähtävä uudistus on tietenkin auton facelift, joka muuttaa keulailmettä Subarun uuden sähköautomuotokielen mukaisesti. Solterran nokka on nyt selkeämpi ja sanalla sanoen sähköautomaisempi. Etuvalot ovat myös kokeneet ison muutoksen, kun varsinaiset ajovalot ovat siirtyneet erillisiin yksiköihin uusien huomiovaloumpioiden alle. Lisäksi keulassa on Subarun tähtilogo valaistuna. Takana muutoksia näkyy lähinnä siinä, että samainen Subaru-logo on vaihdettu kirjaimin kirjoitettuun Subaru-tekstiin.

Oman teränsä Solterran yleisilmeeseen tekee myös se, että auton pyöränkaarien virkaa toimittavat koripaneelit ovat nyt saatavilla korinvärisenä, ja lisäksi jonkilaiset kaksivärikokonaisuudet ovat tulossa saataville.

Solterra saa saman nelivetojärjestelmän kuin joka sen tuoreista tuoreimmassa pikkusisaressa Unchartedissa on huippuversiona. 252 kilowatin eli 338 hevosvoiman järjestelmä yhdistettynä 73,1 kilowattitunnin akustoon tietävät Solterralle aiempaa pidempää toimintamatkaa, joka on ennakkotietojen mukaan vähintään 500 kilometriä. Koska Solterra on Unchartedia pidempi ja täten hieman painavampi, se häviää "huipputärkeässä" nollasta sataan -sprintissä pikkusisarelleen kokonaisen sekunnin kymmenesosan, suoriutuen tehtävästä 5,1 sekunnissa.

Solterran luvataan latautuvan puolessa tunnissa 10:stä 30:een prosenttiin jopa kymmenen asteen pakkasessa, kun akun esilämmitys on käytössä.

Lisäksi Subaru kertoo ehostaneensa auton alustan ja ohjauksen säätöjä paremman ajettavuuden takaamiseksi.

Kojelaudalleen Solterra on saanut E-Outbackin kanssa jaettavan 14 tuuman tietoviihdenäytön langattomine Apple Carplay- ja Android Auto -liitäntöineen ja 360 asteen kameranäkymineen. Solterran kojelautaa on muutoinkin aavistuksen verran uudelleen järjestelty.

Päivitetty Solterra on Subarun sähkösisaruksista nopeimmin saatavilla, sillä sen ennakkotilaukset alkavat muiden tapaan vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä, mutta ensimmäiset autot saapuvat maahan vielä tämän vuoden puolella.

Lähde: Subaru

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat