19.10.2025

Turvakäräjillä kaikki tähdet eivät ole samanarvoisia – Ajatuksia autoista

Dongfeng Nammi Box Euro NCAP

Euro NCAP on joutunut erikoiseen tilanteeseen, jossa kolmen ja neljän tähden autot voivat suoriutua kokeista ratkaisevasti eri tavalla.

Kukaan tuskin moittii Euro NCAP -testausorganisaation perustehtävää. 1997 aloitettu törmäystestitoiminta ajoi autovalmistajat panostamaan autojen turvallisuuteen ja kehitti ajoneuvojen yleisiä turvallisuusratkaisuja nopeassa tahdissa. Turvatyynyt, lastenistuinten kiinnitykset ja selkeät merkinnät esimerkiksi apukuljettajan turvavyön toiminnasta ovat voimakkaasti testaamisen ja pisteytyksen ajamia ratkaisuja.

Niinpä testaamiseen on tullut uusia murheita sitä mukaa, kun yleisimmät ongelmat ovat vähentyneet autoissa. 50 km/h etutörmäyksestä voi nykyisin odottaa kävelevänsä pois, vaikka kojelautojen rakenteista saattaakin tulla vaurioita ja lantio luiskahtaa lantiovyön ali. Keskiturvatyyny saapui muutama vuosi sitten etumatkustajien väliin, jotta nämä eivät kolauttaisi päitään yhteen sivuttaisessa törmäyksessä. 

Viime vuosina Euro NCAP on kuitenkin laajentanut testausrintamaansa voimakkaasti. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän testaaminen kevyen liikenteen kulkijoilla ja pimeässä on vaatinut testausmenetelmien kehittämistä. Toimiiko vireystilavaroitin kuten organisaatio haluaa, vai palkitaanko pelkkien määräysten noudattaminen alhaisilla pisteillä? Toimivatko ovet ja ikkunat kun auto joutuu veteen?

Ja jos testauskriteerit eivät muuttuneet organisaation ensimmäisen 11 vuoden aikana, nyt Euro NCAP kiristyy parin vuoden välein. Tällä on ollut vaikutus joihinkin lööppitasoisiin testituloksiin, joissa automalli on käynyt elinkaarensa lopussa testattavana uudelleen merkittävästi kiristyneessä asteikossa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama sama, mutta eri

Mutta mitä tähdet sitten merkitsevät? Tästä pääsemmekin ongelman ytimeen: eivät välttämättä paljoakaan. Katsotaanpa vaikka tämän vuoden tuloksia, joista löytyy muutamia mielenkiintoisia tapauksia.

Yksi markkinoiden halvimmista sähköautoista, Dongfeng “Nammi” Box, sai törmäystesteissä kolme tähteä. Samaan lukemaan ylsivät esimerkiksi Dacia Bigster (hyödyntäen Dusterin viime vuoden kriteerien tulosta) ja VW T-Cross. Dacia ja VW selviytyivät itse kolariosiosta osa-aluepisteissä yhtä hyvin tai paremmin kuin Dongfeng (69% Dacia, 74% VW, 69% Dongfeng), mutta länsiautojen analyysistä puuttuu ratkaiseva lisätietomaininta. 50 km/h nopeuksilla tapahtuvassa kohtaamisannettomuutta simuloivassa osittaisessa etutörmäyskokeessa Boxin A-pilarin pistehitsauksista petti useampi, katkaisten törmäysenergian kulkua koria pitkin pidemmälle rakenteeseen. Tämä näkyi jo auton kynnyskotelossa tässä nopeudessa ja Euro NCAP arvioi, että rakenteella ei ole juurikaan enempää annettavaa esimerkiksi täysissä maantienopeuksissa.

Firefly Euro NCAP
Pienen ei tarvitse olla turvaton. Kiinalainen Firefly sai yhdet vuoden parhaimmista pisteistä.

Kolmen tähden autoista voidaan mainita myös Ford Tourneo Courier, jonka takaistuimien vöiden toiminta jätti toivomisen varaa viime vuonna. Tänä vuonna auto kävi testattavana uudelleen uudistetulla vyödesignilla ja nosti itsensä neljään tähteen. Fordin tavoin kunnianhimoa on löytynyt myös Cheryltä. Tehdas havaitsi tuotannollisen ongelman verhoturvatyynynsä toiminnassa testeissä tänä vuonna ja korjasi sen, joten Tiggo 7 ja 8 rinnakkaisversioineen nousivat neljästä tähdestä viiteen uusintakierroksella.

Neljän tähden kysymys

Vielä mielenkiintoisempaa on neljän tähden jengissä, johon kuuluu nykyisin valtavasti automalleja. Yksin tänä vuonna BMW 1-sarja, VW Caravelle & Ford Tourneo Custom, Kia EV3, Ford Tourneo Courier, Toyota Urban Cruiser & Suzuki e Vitara, Opel Grandland, Peugeot 3008, Peugeot 5008, Citroën C5 Aircross, DS N°8, MG 3 ja Hyundai Inster ovat yltäneet tähän. 

Mielenkiintoista onkin seurata Stellantiksen STLA Medium -autojengiä, johon kuuluvat äskeisestä listasta Opel Grandland, Peugeot 3008, Peugeot 5008, DS N°8 ja Citroën C5 Aircross. DS:n suoritus etutörmäyksessä jää hiukan sisarmalleistaan, mutta kelpo porukkaa kaikki. Varsinainen neljän tähden tuomio tuleekin ajoavustimista, joille Euro NCAP antaa melko alhaiset osa-aluepisteet. 

Myös Kia EV3 nostaa itsensä vakiovarustelun neljästä tähdestä viiden tähden porukkaan pelkästään Safety Packin avustinjärjestelmillä. Ja Hyundai Inster, yksi markkinoiden pienimpiä autoja, on perusvarma suorittaja onnettomuustilanteessa. 

On tietysti hienoa, että ajoavustimia testataan puolueettomasti, mutta onnettomuuksia tapahtuu aina, järjestelmät tekevät virheitä ja jättävät reagoimatta, ja järjestelmiä kytketään pois päältä, altistaen perinteisille ajovirheille. Lienee siis kaikkien mielestä lopulta tärkeämpää, miten auto käyttäytyy todellisessa törmäystilanteessa.

MG 3 Hybrid

Neljän tähden porukkaan mahtuu myös MG 3. Pieni hybridi on saapunut kompaktiautojen luokkaan juuri kun esimerkiksi Ford luopui Fiestastaan. Auto kuitenkin paljasti Euro NCAP:in säännöissä ongelman. Etutörmäyksessä kuljettajan istuimen pituussäätökisko petti toiselta puolen, lingoten kuljettajaa kohti ohjauspyörää. Kun myös ohjauspyörän turvatyyny oli täytetty liian pienellä paineella, löi kuljettaja helposti päänsä ohjauspyörään “kuin ennen vanhaan”. Testaussäännöistä puuttuu kuitenkin pykälä arvosanamenetykseen tai hylkäämiseen välinerikosta johtuen, joskin asiaa ollaan korjaamassa. Onneksi myös MG on kertonut, että molemmat osat tästä ongelmasta on korjattu nyt tuotannossa oleviin autoihin, mutta velvoittavatko ne virallisen takaisinkutsun, mene ja tiedä.

MG 3:een liittyy myös ongelmia esimerkiksi takamatkustajan pään liikkumisessa onnettomuustilanteessa sekä takana olevan sivuturvatyynyn toiminnassa. Jälleen matalan turvatyynypaineen takia sivutörmäyskokeeessa 10-vuotiasta simuloiva testinukke painautui auton koria vasten, tuoden autolle nolla pistettä osa-alueesta.

Tätä taustaa vasten jopa ajoavustimien takia kolmeen tähteen jätetty Volkswagen T-Cross on miellyttävämpi valinta törmäyksen vastaanottamiseen, ja se tuskin on Euro NCAP:in tarkoitus.

Volkswagen T-Cross Euro NCAP
Kolme tähteä ajoavustinten takia, mutta oikeassa onnettomuudessa neljän tähden tahdissa.

Turvallisuus ja erityisesti turvallisuuden parantaminen on aina jatkuvaa työtä ja kehittyvä prosessi. Auton ostajan, oli kyseessä uusi tai käytetty auto, on kuitenkin syytä olla tarkkana ja vilkaista myös, mistä tähdet ja pisteet ovat tulleet.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat