19.10.2025 Ajatuksia autoista Turvakäräjillä kaikki tähdet eivät ole samanarvoisia – Ajatuksia autoista Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Euro NCAP on joutunut erikoiseen tilanteeseen, jossa kolmen ja neljän tähden autot voivat suoriutua kokeista ratkaisevasti eri tavalla. Kukaan tuskin moittii Euro NCAP -testausorganisaation perustehtävää. 1997 aloitettu törmäystestitoiminta ajoi autovalmistajat panostamaan autojen turvallisuuteen ja kehitti ajoneuvojen yleisiä turvallisuusratkaisuja nopeassa tahdissa. Turvatyynyt, lastenistuinten kiinnitykset ja selkeät merkinnät esimerkiksi apukuljettajan turvavyön toiminnasta ovat voimakkaasti testaamisen ja pisteytyksen ajamia ratkaisuja. Niinpä testaamiseen on tullut uusia murheita sitä mukaa, kun yleisimmät ongelmat ovat vähentyneet autoissa. 50 km/h etutörmäyksestä voi nykyisin odottaa kävelevänsä pois, vaikka kojelautojen rakenteista saattaakin tulla vaurioita ja lantio luiskahtaa lantiovyön ali. Keskiturvatyyny saapui muutama vuosi sitten etumatkustajien väliin, jotta nämä eivät kolauttaisi päitään yhteen sivuttaisessa törmäyksessä. Viime vuosina Euro NCAP on kuitenkin laajentanut testausrintamaansa voimakkaasti. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän testaaminen kevyen liikenteen kulkijoilla ja pimeässä on vaatinut testausmenetelmien kehittämistä. Toimiiko vireystilavaroitin kuten organisaatio haluaa, vai palkitaanko pelkkien määräysten noudattaminen alhaisilla pisteillä? Toimivatko ovet ja ikkunat kun auto joutuu veteen? Ja jos testauskriteerit eivät muuttuneet organisaation ensimmäisen 11 vuoden aikana, nyt Euro NCAP kiristyy parin vuoden välein. Tällä on ollut vaikutus joihinkin lööppitasoisiin testituloksiin, joissa automalli on käynyt elinkaarensa lopussa testattavana uudelleen merkittävästi kiristyneessä asteikossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sama sama, mutta eri Mutta mitä tähdet sitten merkitsevät? Tästä pääsemmekin ongelman ytimeen: eivät välttämättä paljoakaan. Katsotaanpa vaikka tämän vuoden tuloksia, joista löytyy muutamia mielenkiintoisia tapauksia. Yksi markkinoiden halvimmista sähköautoista, Dongfeng “Nammi” Box, sai törmäystesteissä kolme tähteä. Samaan lukemaan ylsivät esimerkiksi Dacia Bigster (hyödyntäen Dusterin viime vuoden kriteerien tulosta) ja VW T-Cross. Dacia ja VW selviytyivät itse kolariosiosta osa-aluepisteissä yhtä hyvin tai paremmin kuin Dongfeng (69% Dacia, 74% VW, 69% Dongfeng), mutta länsiautojen analyysistä puuttuu ratkaiseva lisätietomaininta. 50 km/h nopeuksilla tapahtuvassa kohtaamisannettomuutta simuloivassa osittaisessa etutörmäyskokeessa Boxin A-pilarin pistehitsauksista petti useampi, katkaisten törmäysenergian kulkua koria pitkin pidemmälle rakenteeseen. Tämä näkyi jo auton kynnyskotelossa tässä nopeudessa ja Euro NCAP arvioi, että rakenteella ei ole juurikaan enempää annettavaa esimerkiksi täysissä maantienopeuksissa. Pienen ei tarvitse olla turvaton. Kiinalainen Firefly sai yhdet vuoden parhaimmista pisteistä. Kolmen tähden autoista voidaan mainita myös Ford Tourneo Courier, jonka takaistuimien vöiden toiminta jätti toivomisen varaa viime vuonna. Tänä vuonna auto kävi testattavana uudelleen uudistetulla vyödesignilla ja nosti itsensä neljään tähteen. Fordin tavoin kunnianhimoa on löytynyt myös Cheryltä. Tehdas havaitsi tuotannollisen ongelman verhoturvatyynynsä toiminnassa testeissä tänä vuonna ja korjasi sen, joten Tiggo 7 ja 8 rinnakkaisversioineen nousivat neljästä tähdestä viiteen uusintakierroksella. Neljän tähden kysymys Vielä mielenkiintoisempaa on neljän tähden jengissä, johon kuuluu nykyisin valtavasti automalleja. Yksin tänä vuonna BMW 1-sarja, VW Caravelle & Ford Tourneo Custom, Kia EV3, Ford Tourneo Courier, Toyota Urban Cruiser & Suzuki e Vitara, Opel Grandland, Peugeot 3008, Peugeot 5008, Citroën C5 Aircross, DS N°8, MG 3 ja Hyundai Inster ovat yltäneet tähän. Mielenkiintoista onkin seurata Stellantiksen STLA Medium -autojengiä, johon kuuluvat äskeisestä listasta Opel Grandland, Peugeot 3008, Peugeot 5008, DS N°8 ja Citroën C5 Aircross. DS:n suoritus etutörmäyksessä jää hiukan sisarmalleistaan, mutta kelpo porukkaa kaikki. Varsinainen neljän tähden tuomio tuleekin ajoavustimista, joille Euro NCAP antaa melko alhaiset osa-aluepisteet. Myös Kia EV3 nostaa itsensä vakiovarustelun neljästä tähdestä viiden tähden porukkaan pelkästään Safety Packin avustinjärjestelmillä. Ja Hyundai Inster, yksi markkinoiden pienimpiä autoja, on perusvarma suorittaja onnettomuustilanteessa. On tietysti hienoa, että ajoavustimia testataan puolueettomasti, mutta onnettomuuksia tapahtuu aina, järjestelmät tekevät virheitä ja jättävät reagoimatta, ja järjestelmiä kytketään pois päältä, altistaen perinteisille ajovirheille. Lienee siis kaikkien mielestä lopulta tärkeämpää, miten auto käyttäytyy todellisessa törmäystilanteessa. Neljän tähden porukkaan mahtuu myös MG 3. Pieni hybridi on saapunut kompaktiautojen luokkaan juuri kun esimerkiksi Ford luopui Fiestastaan. Auto kuitenkin paljasti Euro NCAP:in säännöissä ongelman. Etutörmäyksessä kuljettajan istuimen pituussäätökisko petti toiselta puolen, lingoten kuljettajaa kohti ohjauspyörää. Kun myös ohjauspyörän turvatyyny oli täytetty liian pienellä paineella, löi kuljettaja helposti päänsä ohjauspyörään “kuin ennen vanhaan”. Testaussäännöistä puuttuu kuitenkin pykälä arvosanamenetykseen tai hylkäämiseen välinerikosta johtuen, joskin asiaa ollaan korjaamassa. Onneksi myös MG on kertonut, että molemmat osat tästä ongelmasta on korjattu nyt tuotannossa oleviin autoihin, mutta velvoittavatko ne virallisen takaisinkutsun, mene ja tiedä. MG 3:een liittyy myös ongelmia esimerkiksi takamatkustajan pään liikkumisessa onnettomuustilanteessa sekä takana olevan sivuturvatyynyn toiminnassa. Jälleen matalan turvatyynypaineen takia sivutörmäyskokeeessa 10-vuotiasta simuloiva testinukke painautui auton koria vasten, tuoden autolle nolla pistettä osa-alueesta. Tätä taustaa vasten jopa ajoavustimien takia kolmeen tähteen jätetty Volkswagen T-Cross on miellyttävämpi valinta törmäyksen vastaanottamiseen, ja se tuskin on Euro NCAP:in tarkoitus. Kolme tähteä ajoavustinten takia, mutta oikeassa onnettomuudessa neljän tähden tahdissa. Turvallisuus ja erityisesti turvallisuuden parantaminen on aina jatkuvaa työtä ja kehittyvä prosessi. Auton ostajan, oli kyseessä uusi tai käytetty auto, on kuitenkin syytä olla tarkkana ja vilkaista myös, mistä tähdet ja pisteet ovat tulleet. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 2.11.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: harrastuksena käytettyjen autojen myynti-ilmoitusten parissa surffailu 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan