Rengastesti: kitkoja kohti – mikä on tämän hetken paras kitkarengas?

Teksti pasi piironen / Test Finland Oy
Kuva ville-veikko heinonen

Nastattomat talvirenkaat nakertavat pikku hiljaa nastarenkaiden valta-asemaa Suomessa. Mutta mikä on tämän hetken paras kitkakumi? Se selviää testissämme, jossa Continentalin uutuusrengas asettaa lamellinsa parhaita kilpailijoita vastaan.

VAIKKA SUOMI on edelleen nastarenkaiden luvattu maa, nastattomien talvirenkaiden suosio on pikku hiljaa nousussa. Kitkarenkaiden alhainen melutaso ja paikoin leudot talvet houkuttelevat yhä useamman autoilijan nastattomuuden tielle.

Alueelliset erot kitkarenkaiden käytölle ovat silti suuret. Pohjois-Suomessa suositaan syystäkin nastarenkaita, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kitkarenkaiden yleistyminen on kuultavissa.

Sähköistyvä liikenne muuttaa osaltaan kulutustottumuksia. Valmiiksi hiljaisen sähköauton tai hybridin melutasoa ei haluta ehdoin tahdoin kohottaa talvikaudeksi nastarenkailla, vaan alle valitaan mieluummin rengastyypeistä hiljaisin vaihtoehto – siis kitkarengas.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huonoja nastarenkaita parempia

Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen nastattomien talvirenkaiden jääpito-ominaisuudet ovat kehittyneet viime aikoina melkoisesti. Vuosi sitten julkaistu talvirengastestimme (Moottori 9/2023) todisti, että huippuluokan kitkarenkaan käytös on jäällä turvallisempaa ja johdonmukaisempaa kuin halvimmilla kaupasta saatavilla nastarenkailla.

Harvalukuinen nastoitus ei suo paljonkaan lisäpitoa, jos kulutuspintakumi on lähtökohtaisesti liian kova talvikäyttöön tai nastat on asennettu virheellisesti renkaaseen. Poikittain tai kokonaan väärinpäin asennettu nasta ei ole, nastoituskoneista huolimatta, kovin harvinainen näky edullisemman pään nastarenkaissa.

Kitkarenkaan pitävyys jäisissä olosuhteissa kuitenkin vaihtelee edelleen jään karheuden mukaan. Optimiolosuhteissa pitoa on laadukkaan nastarenkaan veroisesti, kun taas peilikirkkailla pinnoilla eteneminen on enemmän tai vähemmän epävarmaa lipsuttelua.

Onneksi nastarenkailla ajava kansanosa karhentaa jäisiä teitä sen verran kattavasti, että pidon vaihteluita ei esiinny taajaan etenkään runsasliikenteisillä tieosuuksilla.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.