Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto

11.6.2025
Kuva Uwe Fischer & Markus Jahn

Retromallinen R 12 G/S on hävyttömän hyvä moottoripyörä. Se osoittaa, että katujyrä ja maastovelho voivat oikeasti löytyä samasta paketista.

Airbus A220-300 iskeytyy Saksan maaperälle kolme ja puoli tuntia aikataulustaan jäljessä. Kello on paikallista aikaa 11:00, joten olen saapunut BMW:n Boxer Days -koeajopäiville reilut pari tuntia alkamisajankohdan jälkeen.

Myöhästyminen tarkoittaa sitä, että en ehdi ensimmäiselle ajosessiolle lainkaan. Tämä ei varsinaisesti itketä, sillä rautaharakan pyörät eivät vinkaise osuessaan lentokentän asfalttipintaan. Münchenissä sataa kaatamalla vettä, ja se ei ole suosikkiolosuhteeni kaksipyöräisten ajamiselle.

Lähden lentokentältä kohti ajoreittejä taksikyydillä, mikä ei juuri nyt haittaa. Saanpahan vetäistyä pienet päiväunet, sillä edellisenä yönä sain nukuttua pari hassua tuntia järjettömän aikaisen lennon vuoksi. Joka sitten siirtyi lähes neljällä tunnilla eteenpäin.

Taksimatka on ohi reilun tunnin päästä, ja saan vihdoin alleni pyörän, jonka ajamista olen odottanut. Kyseessä on BMW R 12 G/S, joka näyttää syötävän hyvältä. Se on retromalli, joka on paljosta velkaa kaikkien aikojen ensimmäiselle GS-mallille. Esikuvana ollut BMW R 80 G/S julkistettiin vuonna 1981, ja sen jälkeen prätkämaailma ei ole ollut entisensä.

Uutuusmalli R 12 G/S lanseerattiin pienemmällä tohinalla kuin malli ansaitsisi. Tässä vaiheessa on nimittäin pakko pilata yllätys. Kyseessä on paras moottoripyörä millä olen ajanut todella pitkään aikaan. Ehkä koskaan.

Mallimerkintä Gelände und Straße tarkoittaa, että pyörä on tarkoitettu maastoon ja kadulle. Kompromissit ovat usein kehnoja, mutta BMW:n kohdalla mallimerkinnälle todella on katetta. R 12 toimii yhtä lailla asfaltilla kuin maastossa. Itse asiassa retrohenkinen pyörä toimii molemmissa paremmin kuin ikoninen iso-Gessu (R 1300 GS).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Brad Pittin jälkiä seuraamassa

Koeajo starttaa oman ajoryhmäni osalta maastosta. Ajelemme kymmenen minuutin mittaisen matkan vehreää asfalttipätkää kohti BMW Motorrad Enduro Park Hechlingeniä allamme uudet BMW R 1300 R:t. Kyseessä on tehtaan koulutuskeskus, jossa kuka tahansa voi käydä saamassa oppia maastoajoon prätkällä.

Oppilaina ovat olleet muun muassa Hollywoodin suurnimet Brad Pitt ja Orlando Bloom. Koulutuskeskuksen seinällä on kuvajulisteet todisteina tähien vierailusta. Omassaan Pitt vetää reteästi röökiä koulutuksen väliajalla BMW:n ajokamat yllään. Vuonna 2005 oli vielä siistiä esiintyä syöpäkääryle huulessa.

Starttaamme maastoajon valtavan kokoisen puiston keskeltä ja nappaamme alle Enduro Package Pro -varustellun G/S:n. Se poikkeaa perusmallista pykälää suuremman takarenkaan (18”) ja korkeamman maavaran osalta. Lisäksi mittaristo on pyöreä retromalli, ja ohjaustanko on perusmallia korkeampi. Pyörää on suorastaan nautinto ajaa tapeilla seisten.

Muutokset tekevät kokonaisuudesta maastoisemman, mikä on hyvä, sillä ammumme suoraan kivikkoista hiekkamäkeä ylös. Kouluttajamme olettaa porukan olevan taitavia kuskeja maastossa, sillä armoa ei juuri heru. Vauhtia piisaa, vaikka ajoura ei ole sieltä kaikkein helpoimmasta päästä.

BMW käyttäytyy maastossa nätisti, vaikka kyseessä onkin melko painava tapaus. Moottori on 1200-kuutioinen ilma- ja öljyjäähdytteinen bokserikone, joka on tuttu menneisyydestä. Itsekantava voimanlähde on nivottu yhteen putkirungon kanssa ja kokonaisuus painaa massiivisset 229 kiloa.

Miten väärässä kilot voivatkaan olla? Katselen epäuskoisena pyörän painoa tätä artikkeli kirjoittaessani, sillä en todellakaan ajatellut ajavani näin painavaa pyörää. R 12 G/S tuntuu maastossa yhtä kevyeltä kuin keskiluokan adventurepyörä. Sitä se toki onkin, sillä esimerkiksi Suzuki V-Strom 800 kellottaa vastaavat lukemat.

Raskas, mutta silti niin kovin kevyt

R 12 G/S taipuu mutkiin ketterästi. Pyörän painopiste on saatu hilattua alas, ja vaikka kyseessä on todellakin raskas moottoripyörä, on sen käsitteleminen hitaassa vauhdissa helppoa. BMW:n enduropuistossa on sekalaista ajomaastoa ja yksi kuumottavimmista on kapea ja juurakkoinen polku. Vauhtia on 10–15 km/h, mikä vaatii hyvää tasapainoa ja pyörän hallintaa. Ajosuorite olisi mahdoton, ellei pyörä olisi näin hyvä.

Huomaan jännittäväni hartioitani, sillä tiukat käännökset ja kapea ajoura kiemurtelee jyrkän mäen reunalla. Viisi senttiä vasemmalle ja kuski ja fillari päätyvät viisi metriä alemmas nopealla vauhdilla. Moinen ei juuri nyt huvittaisi. Hyödynnän bokserimoottorin hyvää vääntöä ja ketterää käsiteltävyyttä ja vetelen kieli keskellä suuta.

Hyvää ja huonoa

  • Huikea bokserimoottori
  • Ulkonäkö
  • Ajettavuus maastossa ja maantiellä
  • Alustan toimivuus
  • Korkeahko hinta

Vaikka moottori on vanha konstruktio, ei siitä voi olla pitämättä. 1200-kuutioinen bokseri tuottaa 109 hv huipputehon 7000 kierroksen kohdalla. Vääntöä on puolestaan 115 Nm ja maksimit tarjoillaan 6500 kierroksen kohdalla. Luonne on alhaalta hyvin vääntävä. Tämä sopii erinomaisesti maastoajoon, jossa moottoria ei aina pysty huudattamaan punarajalle.

Jalkojeni välissä on paras bokserikone, jota muistan ajaneeni. Vastaava voimanlähde on ollut BMW:n työjuhtana R 1200 GS:ssä, mutta R 12 tekee siitä vieläkin sulavamman ja paremman. Moottorin luonne on suorastaan ihana. Etenkin maastossa, sillä väkevä vääntö saa soran lentämään kuin ajatuksen voimalla.

On hassua, kuinka nopeasti totun BMW:n ohjaimiin. Mittasuhteet ovat kohdallaan ja tuntuu siltä, että pyörä olisi rakennettu juuri 183 senttiselle kuskille. Mutta samaa tuntuvat sanovan muutkin, vaikka mittaa ja elopainoa on monella vähemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen ja juuri siksi hyvä

BMW on monella tapaa hyvin yksinkertainen. Enduro Pro -ajomoodi päälle ja luistonesto napista kokonaan pois. Näillä toimenpiteillä pyörästä kuoriutuu maastopolkujen kettu, jonka veroista en hetkeen muista ajaneeni. Ei liiallista tekniikan kanssa pelaamista, vaan rehtiä retrotunnelmaa modernilla twistillä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.