Moottoripodi on autoihin ja autoiluun keskittyvä podcast, jota juontavat Moottori-lehden toimittajat Aake Kinnunen ja Tuomas Rajala. Podcast tarttuu autoilun kiinnostavimpiin ilmiöihin sekä kurkistaa autoalan kulisseihin kerran viikossa.
Kuuntele Moottoripodia Spotifystä tai muista podcastpalveluista.
Löydät Moottorin, Aaken ja Tuomaksen myös somesta:
@moottorimedia@mondostic3000@rajalantumppi
Renault 5 on kerännyt ennakkotilauksia ja hössötystä ympärilleen heti mallin julkistamisen jälkeen. Etenkin ranskalaiset ovat myytyjä.
Pienet sähkömallit kiinnostavat ostajia kaikkialla. Renault 5 on pieni, mutta myös edullinen. Miltä tuntuu alle 30 000 euron lilliputti?
Mercedes-Benz Geländewagen on klassikko jonka taika ei haalistu. Tankkimainen maasturi on vedonnut ostajiinsa vuodesta 1979 alkaen.
Sähköinen vallankumous koskettaa tätä nykyään myös G-sarjaa, sillä tarjolle tulee ensimmäistä kertaa täyssähköinen voimalinja.
Pilaako sähköistys Geländewagenin vai onko kyseessä jopa paras G koskaan?
Tässä Moottoripodin jaksossa perehdytään kaikkien aikojen autopeleihin.
Sega Rally, Grand Prix 2 ja Richard Burns Rally ovat jääneet sekä Aaken että Tuomaksen muistoihin lähtemättömästi ja takana on tuhansia tunteja iloa, surua ja kipeitä sormenpäitä.
Mikä autopeleissä kiehtoo ja miten ne ovat vuosien varrella kehittyneet?
Moottoripodi pääsi kokeilemaan miltä tuntuu ajaa rallia lähes 3 000 kiloa painavalla maastoautolla. Eli tämän päivän jaksossa roiskuu rapa ja lentää hiki!
Defender Rally Series -rallia ajetaan pitkälti vakiokuntoisella Land Rover Defenderillä. Uuden sukupolven Defender on hävyttömän kyvykäs ralliauto "suoraan paketista".
Top Gearin kolmikko laittaa viimenkin ajohanskat naulaan. Jeremy Clarkson, Richard Hammond ja James May tekivät viimeisen yhteisen ohjelmansa.
Autojournalismin peruuttamattomasti muuttanut Top Gear -kolmikko on vastuussa maailman parhaasta auto-ohjelmasta, joka lipesi viimeisinä vuosina vahvasti viihteen puolelle.
Aake ja Tuomas pohtivat sitä, mikä teki Top Gearista kaikkien aikojen auto-ohjelman.
Moottoripodi palaa kesätauolta ja heti on juhlan paikka, sillä yksi maailman myydyimmistä automalleista – VW Golf – täytti juuri 50 vuotta!
Moottoripodi oli paikalla Saksassa, kun juhlakalua esiteltiin vuosien varrella julkaistujen mallien muodossa.
Mitä on luvassa odottaa uudelta kolmoselta? Merkin ideologiaan kuuluu edelleen raisu määrä tehoa ja sporttista ajettavuutta. Kyseessä on myös katumaasturi ihmiselle, joka ei pidä katumaastureista.
Moottoripodi jää kesätauolle ja palaa asiaan taas syksyllä.
Kokoluokan päivityksen möytä myös mallisto on sähköistynyt. #1 ja #3 ovat uudet Smart-mallit, jotka etsivät uutta ostajakuntaa.
Suuri osa autovalmistajista on pyörtänyt puheitaan autoteollisuuden täyssähköistymisestä, ja hybridit valtaavat jälleen alaa. Miten näin pääsi käymään?
Maailman myydyin muskeliauto luottaa edelleen V8:n moottoriin ja muhkeaan soundimaailmaan. Mikä tekee Fordin pinycarista sen kaikkein ikonisimman muskeliauton?
Pitäisikö autoja rankaista liiallisesta painosta verotuksellisesti? Ja ovatko jättimäiset sähkömörssärit oikeasti ekoautoja?
Sopivaa kesäpeliä ovat studiossa etsimässä Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen. Tämä jakso saattaa siis käydä pahasti lompakon päälle.
Moottoripodilaiset ovat tekijämiehiä autohuoltojen saralla. Tai ainakin osa porukasta, sillä studiossa on Aaken ja Tuomaksen lisäksi myös mekanikkokoulutuksen saanut Eetu. Käsittelyssä auton helpot huoltotoimenpiteet ja autonhoito, joissa pienellä vaivalla voi säästää isoja rahoja.
Lapsuuden autokokemukset vaikuttavat selvästi siihen , millaisia autoja aikuisena kaiholla muistelee. Tästä todisteena toimivat Aaken, Tuomaksen ja Eetun autoilun nykytila.
Aake ja Tuomas pohtivat automallien suosikkinimiä vuosien varrelta. Jaksossa selviää myös se, minkä nimen uudelleenlämmittely olisi pitänyt jättää tekemättä.
Sporttiautot katoavat sähköistymisen myötä. Onneksi on olemassa myös poikkeuksia. Yksi niistä on Hyundai Ioniq 5 N.
Moottorin uusi käyttötestiauto on paljon keskusteltu Volvo EX30. Miltä uutuus on tuntunut, kun alla on noin 2 000 kilometriä ajoa?
LEGO Technic -sarja on useasti edullisin tapa päästä käsiksi superautomaailmaan. Tässä jaksossa ollaan pienet palikat kädessä ja puhutaan Legoista. Studiossa Tuomas Rajala ja Jussi Saarinen.
Vielä hetki sitten monet autovalmistajat ilmoittivat etenkin ladattavien hybridimallien väistyvän täyssähköjen tieltä. Kelkat näyttävät kääntyneen ja nyt hybridimallit ovat alkaneet kiinnostaa myös kiinalaisia autovalmistajia. Onko polttomoottorin kuolema siis ollut pelkkää liioittelua?
Kiinalaisvalmistaja BYD kertoi juuri tuovansa markkinoille alle 10 000 euron sähköauton Euroopassa. BYD Seagull EV on pienikokoinen sähköauto, jonka hinta tulee olemaan meikäläisittäinkin kohtuullinen, ja ainakin halvempi kuin yksikään uusi polttomoottoriauto.
Pian edessä on siis tilanne, jossa Esson baarissa haukutaan ökyautoilijoiksi polttomoottoria rokkaavat kulkupelit. Tuleeko sähköautoista pian kansanautoja, joilla keskiluokka pääasiassa ajelee.
Moottori-lehdessä testaamme autojen lisäksi renkaita, peräkärryjä ja polkupyörätelineitä. Useasti testi on paljastanut vakavia puutteita, ja pahimmillaan aiheuttanut tiettyjen tuotteiden myynnin lopettamisen. Mitä testien taustalla on, ja miten ne toteutetaan?
Koronapandemia muutti monta asiaa pysyvästi. Yksi niistä ovat automessut, jotka ovat painumassa unholaan. Uusia automalleja julkaistaan messujen sijaan valmistajien omissa tapahtumissa. Jääkö automessuja ikävä, vai onko kehitys hyvä asia?
Moottoripodi jatkuu! Pienen luovan tauon jälkeen olemme palanneet podcastien tekoon. Tällä viikolla käsittelyssä käyttötestiautot, ja studiossa Aaken ja Tuomaksen lisäksi myös käytettyjen spesialisti Eetu Kokkonen
Mitkä olivat Aaken ja Tuomaksen mieleenpainuneimpia koeajoja vuonna 2023? Luvassa niin hyviä kuin huonoja kokemuksia moottoriajoneuvojen maailmasta.
Talvi yllättää autoilijan vuosi toisensa jälkeen, mutta yllättääkö talvi aina myös autovalmistajat? Mikä tekee autosta hyvän talviauton ja mitkä asiat taas pilaavat kokemuksen?
Kiinalaisten autovalmistajien tunku Suomen automarkkinoille on alkanut. Tällä hetkellä uusia omistajia etsivät meidän markkinoillamme BYD, MG, Voyah ja Maxus. Mutta millaisia kiinalaisautot oikein ovat?
Tässä jaksossa juhlitaan Porsche 911:n synttäreitä. Klassinen sporttiauto täytti hetki sitten 60 vuotta ja Aake pääsi juhlistamaan synttäreitä uusilla ja vanhoilla malleilla synnyinmaa Saksassa.
Auto- ja liikennetoimittajat valitsevat piakkoin Vuoden Auton. Käsittelyssä finaalikuusikko, joissta Tuomas ja Aake antavat omat näkemyksensä.
Mitä vuosi 2024 tuo mukanaan automarkkinoilla? Käsittelyssä lähitulevaisuuden kiinnostavimmat automallit.
Käsittelyssä ikuisuuskysymys siitä, ovatko nastat vai kitkat paremmat? Kuuntelu omalla vastuulla.
Moottorin uusi käyttötestiauto on Toyota Corolla Cross, jonka sielunelämää pääsemme avaamaan hieman syvemmin. Kuinka suomalaisille rakas Corolla kääntyy crossoveriksi?
Nykyautot piippaavat ja varoittavat vaaroista. Järjestelmät pelastavat yllättävissä tilanteissa, mutta voivatko ne myös aiheuttaa niitä?
90-luku oli autoteollisuuden kulta-aikaa. Ysäriautot ovat edelleen käyttökelpoisia pelejä, joista osa on noussut lopullisesti klassikkoautojen joukkoon.
Uusien autojen myyntitilastot vuodelle 2023 on julkistettu Euroopan osalta. Kärjessä on yllätys, joka ei sitten kuitenkaan jaksa yllättää.
Käsittelyssä sähköauton lataus. Mitä tarkoittaa CCS ja Chademo? Kuinka nopeasti sähköauto latautuu eri olosuhteissa? Kannattaako kotona olla nopea latausmahdollisuus?
Kun autotoimittaja saapuu paikalle, tulee eteen kysymyspatteristo, joka on likipitäen aina sama. Tässä jaksossa vastaamme kysymyksiin, jotka tuntuvat vaivaavan kaikkien kysyjien mieltä.
Tällä kertaa käsittelyssä ovat autoteollisuuden yhteistuotantomallit. Mikä saa autotehtaat yhdistämään voimansa ja myymään samaa autoa usealla eri merkillä?
Keskimääräinen suomalainen auto on yli 12 vuotta vanha ja maksaa 7000€. Nyt ihmisiä kiinnostavat entistä vanhemmat ja halvemmat autot. Tuomas avautuu käytetyn auton omistamisen ihanuudesta.
Autonominen ajaminen kehittyy huimaa vauhtia, ja automaattiautojen esteenä on enää lähinnä lainsäädäntö. Tuleeko kuskista pian pelkkä kyytiläinen?
Tällä kertaa Tuomas ja Aake avaavat metodeja autovertailun tekemiseen. Kuinka iso operaatio on saada kuusi automallia samaan aikaan ja paikkaan?
Sähköautojen pystysuorat myyntikäyrät ovat kääntyneet loivempaan kulmaan. Onko edessä kuplan puhkeaminen vai normaali korjausliike?
Aake ja Tuomas pohtivat mitä jäi käteen Suomen MM-rallista. Entä mitä kuuluu rallin tulevaisuuteen, kun mukana on vain kolme autovalmistajaa. Kuihtuuko ralli hiljalleen pois?
Aina välillä autotoimittajan kohdalle osuu automalli, joka saa sydämen sykkimään. Tällä kertaa sellainen sattuu olemaan isokokoisella dieselmoottorilla varustettu.
Tätä nykyä ainakin puolet automalleista voidaan niputtaa SUV-kategoriaan. Katoavatko farmarit sähköautojen myötä kokonaan? Entä mikä on avoautojen tulevaisuus?
Tällä kertaa Moottoripodissa ollaan hyvän autokuvan äärellä. Mikä tekee autokuvasta hyvän ja mitä asioita kannattaa välttää. Vieraana kuvauksesta ja kuvista keskustelemassa Moottorin pitkäaikainen AD ja pääkuvaaja Jari Saarentaus.
Tuomas ja Aake ovat tällä kertaa auton värien kimpussa. Mikä on automaailman mammarein väri, ja mitä sävyä Moottoripodi-kaksikko eivät koskaan kelpuuttaisi autoonsa?
Tässä Moottoripodin jaksossa pureudutaan urheiluautojen sielunelämään. Mitkä elementit tekevät urheiluauton ja mitkä rajaavat automallin urheiluautoleiman ulkopuolelle?
Milloin autosta tuli kaikesta mahdollisesta piippaavia tietokoneita, jotka pilaavat ajamisen ilon? Voiko turvallisuutta olla liikaa, vai kannattaako vain tyytyä kohtaloonsa tai ajaa vanhalla autolla?
Moottoripodissa pohditaan tänään sitä, onko käytetty laatuauto parempi kuin uusi halpis. Uuden pikkuauton hinnalla saa kymmenen vuoden ikäisen ministeriauton, mutta uskaltaako moisen hankkia?
Autot sisältävät jatkuvasti enemmän elektroniikkaa ja ohjelmistoja. Tarkoitus on tuottaa lisäarvoa turvallisuuden ja viihtyvyyden nimissä, mutta turhan usein tuloksena on temppuileva järjestelmä, joka lasketaan markkinoille raakileena.
Voiko olla niin, että auton ohjauspyörä ei tulevaisuudessa ole enää pyöreä? Tesla toi uudet automallinsa markkinoille Yoke-ohjainlaitteella. Palaute on jakanut kansan kahtia, mutta ratin tulevaisuus saattaa hyvinkin olla suunnikas, sillä myös Lexus on tuomassa markkinoille uudenlaista ohjauspyörää.
Tiestö on historiallisen heikossa kunnossa, eikä asialle olla tekemässä mitään. Liikenteestä kerätään vuosittain lähes 8 miljardia euroa, mutta teiden hoitoon siitä päätyy 0,3 miljardia. Miksi tiestön annetaan sulaa pois alta?
Automaailma on rakennettu viiden ihmisen perheyksiköille. Millaisia vaihtoehtoja on tarjolla, jos lähipiiri ei mahdu normiin? Aake ja Tuomaksen käsittelyssä ovat tällä kertaa suuperheen automallit.
Jos raha ja realiteetit eivät ole esteenä, millaisia ajoneuvoja löytyisi Aaken ja Tuomaksen autotalleista? Moottoripodin pitäjät listaavat viisi unelmien kaksi- tai nelipyöräistä.
Kiinalainen autoteollisuus on kasvanut huikeaa vauhtia muun maailman rinnalle. Etenkin sähköautoissa kiinalaisvalmistajat ovat tehneet kovaa tulosta. Mutta ovatko merkkiuskolliset suomalaiset valmiina laajentamaan myös kiina-autoihin?
Auton liisaamisesta on tullut muutamassa vuodessa houkutteleva vaihtoehto käteiskaupalle ja omistamiselle. Onko leasing oikeasti hyvä vaihtoehto omalle autolle? Entä mitä kuuluu vertaisvuokraukselle?
Kuulijan toivejaksossa käsittelemme sähköautojen haasteita. Mikä kaikki sähköautoilussa harmittaa latauksen ja toimintamatkan lisäksi? Vai harmittaako oikeastaan mikään? Listasimme sähköautoilun huonot puolet.
Ladattava hybridi on kätevä välimuoto polttomoottorin ja sähköauton välillä, vai onko sitenkään? Teknisesti kaikkein haastavin moottorityyppi yhdistää molempien huonot puolet, mutta toki mukana on hyviäkin asioita.
Moottorin käyttötestiauto Polestar 2 on ollut toimituksemme hallinnassa muutaman kuukauden. Kuinka vahvan Volvo-DNA:n omaava Polestar toimii kotimaan talvikelissä? Entä mitkä ovat auton hyvät ja huonot puolet.
Polttomoottorien myynti kielletään Euroopassa vuonna 2035. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautot tulevat antamaan polttomoottoreille kuoliniskun. Tarkoittaako tämä sitä, että polttomoottori on kuollut ja mitään ei ole tehtävissä?
Tällä kertaa pureudumme moottoriurheiluun. Mitä lajeja Aake ja Tuomas seuraavat, ja mikä pärinässä viehättää. Entä mihin suuntaan motorsport on kehittymässä? Katoavatko polttomoottorit ja kuuluuko rallipolulla jatkossa pelkkä kivien ropina?
Voiko Mercedesin S-sarjaa kutsua luksusautoksi, vai vaaditaanko siihen miljoonan hintalappu? Onko kallis hinta automaattisesti luksusta? Entä herättääkö sähköauto Aakessa ja Tuomaksessa luksusfiilistä?
Suomalainen liikennevalvonta perustuu sakkotuottoihin, ja liikenneturvallisuus on sivuseikka. Väite on kova, mutta sille löytyy katteita. Miksi liikennekamerat eivät ole merkitty huomiovärein? Entä onko kohtuullista, että liikennesakot ovat erilaisia vauraille ja varattomille?
Mitä koeajon aikana tapahtuu ja kuinka kauan koeajo kestää? Tähän kysymykseen vastaavat Moottoripodin Tuomas Rajala ja Aake Kinnunen. Moottori ajaa vuodessa noin 200 ajoneuvoa, joihin kuuluu henkilöautojen lisäksi paketti- ja matkailuautoja, moottoripyöriä, mönkijöitä ja sähköavusteisia polkupyöriä. Yhden toimittajan työpöydällä voi vuoden aikana pyörähtää helposti 50 koeajettavaa neli- ja kaksipyöräistä. Miten niistä löydetään eroja?
Tällä kertaa Moottoripodin Aaken ja Tuomaksen käsittelyssä on ajoergonomia. Voiko auton hallintalaitteet ampua auton sisuksiin haulikolla, vai kannattaako asiaan oikeasti perehtyä? Ovatko kosketusnäppäimet pilanneet autoilukokemuksen tyystin?
Polttomoottorin sisällä käynnissä oleva raaka prosessi synnyttää ääntä, joka on kautta aikain ollut monelle autoilun suola. Ääni luo tunnelmaa ja jonkun päässä myös tehoa. Mutta mitä tapahtuu autojen äänimaailmalle, kun kaikki sähköistyy? Katoavatko autojen äänet kokonaan? Kuinka rallin tunnelma säilytetään, jos kaikkialla kuuluu vain kivien ropinaa?
Automaailma sähköistyy alati kiihtyvällä vauhdilla, eikä kehitykselle ole näkyvissä loppua. Monet autovalmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa polttomoottorien valmistamisesta vuoteen 2030 mennessä. Miltä näyttää Suomen latausverkosto ja sähköautoilun tulevaisuus? Riittävätkö julkinen latausverkosto kantamaan lisääntyneen sähköautokannan, vai olemmeko pian totaalisessa lirissä?
Historian ensimmäisessä Moottoripodin jaksossa käsittelyssä ovat automaailman onnistuneimmat ja epäonnistuneimmat automallit.