Prätkäpodissa puhutaan moottoripyörämaailman ilmiöistä ja koeajetaan uusia prätkämalleja. Podin juontajina toimivat Tuomas Rajala ja Sami Puskala.
Kuuntele Prätkäpodia Spotifystä tai muista podcastpalveluista.
Kauden 2024 päätösjakso on kirje aloittelevalle motoristille.
Millainen moottoripyörä kannattaa valita ja miksi? Kuinka paljon ajovarusteet maksavat? Entä millainen vakuutus kannattaa hankkia?
Tuomas ja Sami vastaavat parhaansa mukaan siihen, mitä kaikkea aloittelevan motoristin kuuluisi tietää lajista heti alkuvaiheessa.
Prätkäpodissa puhutaan moottoripyörämaailman ilmiöistä ja koeajetaan uusia prätkämalleja.
Tie kohti prätkämaailman huippua sinetöityi viimeistään Long Way Roud -dokumentin myötä, kun Ewan McGregor ja Charlie Boorman kiersivät R 1150 GS:illä Lontoosta New Yorkiin. Sen jälkeen myyntilukemat räjähtivät.
Vuonna 2024 julkaistu uusi sukupolvi kantaa mallinimeä R 1300 GS, eikä taika ole haihtunut. "Iso-Gessu" on nimittäin parempi, kuin koskaan.
Keskiluokka, eli 700–900-kuutioiset adventurepyörät ovat nousseet haastamaan kuninkuusluokan. Tai oikeastaan ovat menneet jo ohi.
Supertekniset seikkailupyörät tarjoavat tonniluokkaa enemmän ketteryyttä, eikä tehosta tarvitse enää tinkiä.
Kilpailu on hurjaa, mutta mitkä pyörät erottuvat joukosta juuri keskiluokassa?
Voiko 400-kuutiota ja 40 hevosvoimaa tarjota riittävästi moottoripyörää jopa kokeneelle kuskille? Siihen etsitään vastausta Prätkäpodin uudessa jaksossa.
Prätkäpodi uudistuu: Tuomas saa uuden juontajaparin, kun studioon tulee jatkosssa Sami Puskala. Tämä on Prätkäpodi 2.0!
Janne on kohtuullisen kokenut matkamotoristi, ja kantapään kautta on opittu monta asiaa. Tuomas puolestaan suosii lyhyempiä matkoja, ja arvostaa äärimmäistä mukavuutta.
Mitä kaikkea prätkäreissulle kannattaa ottaa mukaan ja miten pakkaaminen pitäisi suorittaa, kun tilaa on rajallisesti?
CF Moto on kasvanut muutamassa vuodessa tuntemattomasta mönkijämerkistä markkinajohtajaksi. Nyt tehdas tekee yhteistyötä KTM:n kanssa ja tavoitteena on päästä myös kaksipyöräisten markkinoille.
Japanilaiset moottoripyörät kiinnostavat suomalaisia vuodesta toiseen, ja markkinajohtajan asemaa nauttii Honda. Mikä on saanut suomalaiset innostumaan monella tavalla markkinoiden konservatiivisimmasta brändistä?
Haastattelu on nauhoitettu MP24-messuilla.
Prätkäily on pohjimmiltaan karu laji: kaksi pyörää, moottori ja ohjaustanko. Muutamassa vuodessa moottoripyöristä on tullut tietokoneita kahdella pyörällä. Mutta haittaako se lopulta yhtään mitään?
Voiko sport touring -renkaalla vieraill amoottoriradalla ja miksi katulaillinen kisarengas ei ole se paras valinta tieliikenteeseen? Janne ja Tuomas avaavat renkaiden sielunmaisemaa.
Nakupyörät heiluvat vuodesta toiseen myyntitilastojen kärkipaikoilla. Katteista riisuttujen peruspyörien rinnalle on viime vuosina tullut myös supertehokkaita ja -teknisiä kilpureita.
Nakujen tehoreservi on samaan karannut käsistä, sillä tarvitsee oikeasti kukaan yli 200 hevosvoimaista nakupelleä?
Tuomas ja Janne käyvät läpi tulevan kauden uutuusprätkät. Tarjolla on iso liuta mielenkiintoisia adventurepyöriä, sportteja ja retroja.
MP-messuilla nauhoitetussa haastattelussa kahlaamme läpi BMW:n kauden 2024 uutuusmallit. Podissa vieraana BMW Motorradin tekninen asiantuntija Juuso Jukkala.
Kawasaki julkaisi tällä kaudella hybridimoottorilla varustetun prätkämallin. Onko Ninja 7 Hybrid moottoripyöräilyn tulevaisuus?
Suomen menestyneimpiin musiikkituottajiin kuuluva Jukka Immonen on hurahtanut ratamoottoripyöräilyyn. Mies on mukana uudessa Yamaha R7 Cupissa aktiivisesti. Millainen on uusi ja matalan kynnyksen ratasarja?
MP-messut keräävät vuosittain lähes 60 000 kävijää keskellä sydäntalvea. Mikä saa suomalaiset katsomaan prätkäuutuuksia vuosi toisensa jäkeen? Vieraana MP-messujen projektijohtaja Niko Kantola.
Yamaha jatkaa vahvaa suorittamista Suomen markkinoilla. Mikä on hyvien myyntilukujen taustalla? Vieraana Yamahan tuotepäällikkö Jarmo Heljo. Studiossa Tuomas Rajala ja Janne Huhtala.
Eemeli Lahti on yksi arvostetuimpia moottoripyöräkuskejamme mailmalla. Eri sarjoissa vahvoja näyttöjä antanut lahtelaismies on harvoja MM-sarjaa ajavia moottoripyöräammattilaisiamme.
Endurance-sarja poikkeaa monesta muuta lajista haastavuudellaan, sillä kestävyyskisassa ajetaan parhaimmillaan 24 tunnin kisoja. Väsymyksen lisäksi oman haasteensa tuo pimeys, sillä 300 km/h:n vauhdissa nollanäkyvyys haastaa kuljettajaa toden teolla.
Husqvarna on kiilannut Suomen myydyimpien moottoripyörämerkkien joukkoon. Kurapyöräpuolelta kadulle laajentaneen prätkämerkin tuotepäällikkö on enduron 13-kertainen maailmanmestari Juha Salminen. Mies kertoo Prätkäpodissa kuinka Hussen suomenvalloitus on tapahtunut.
Asiaa myös maahantuoja muista merkeistä, eli KTM:stä, MV Agustasta ja GasGasista.
Customit ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana valuneet myyntitilastojen kärjestä marginaaliin. Onko aika ajanut ohi kromin kimalluksesta? Prätkäpodissa pohditaan custom-luokan kohtaloa ja tulevaisuutta. Studiossa Tuomas Rajala ja Janne Huhtala.
Mikä saa perheellisen miehen riskeeraamaan terveytensä ja jopa henkensä katuratakisoissa? Kuuntele Prätkäpodi uusi jakso, jossa selviää mikä motivoi katuratakisojen spesialistia.
Prätkäpodin vieraana Supersportin MM-sarjaa kiertävä ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli. Onnettomuuksista viime kaudella kärsinyt Tuuli aloittaa kisakautensa tulevana viikonloppuna Espanjassa. Tällä kaudella alla on uusi pyörämerkki – Ducati.
UUSI PODCAST ALKAA! Ensimmäisessä jaksossa selviää, miltä tuntuu ajaa prätkällä oikeasti kovaa.
Janne ja Tuomas avaavat lisäksi autotalliensa ovet, ja silloin selviää, millaisia pyöriä löytyy prätkätoimittajien tallista.