Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin ja lisäksi Moottori-lehden 9 kertaa vuodessa. Jäsenenä pääset myös nauttimaan lukuisista rahanarvoisista jäseneduista. Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan jatkumisen Suomessa ja yli 40 Euroopan maassa!
Tässä numerossa juhlistamme Moottorin peräti 100-vuotista taivalta usealla erityisellä artikkelilla. Niistä ensimmäisessä julkaisemme alkuperäisen Moottorin koeajon vuodelta 1926: aiheena on juuri tuolloin Suomeen saapunut Marmon E-75 Speedster -auto ja sillä ajettu retki Helsingistä Porvooseen. Eikä tässä kaikki, sillä tänä kesänä teimme saman retken uudelleen samanlaisella autolla – näin pystyimme vertailemaan, miten autojen koeajot ovat kehittyneet vuosien saatossa.
Tämän jälkeen valotamme Moottori-lehden historian eri vaiheita 1920-luvulta aina nykypäivään asti, ja pysähdymme muistelemaan 1990–2000-lukujen vaihteen villejä vuosia toimituksessa: esimerkiksi Venäjällä toteutettu koelento MIG-hävittäjällä ei taitaisi ihan onnistua nykypäivänä…
Matkajuttummekin toistaa teemaa, sillä 1900-luvun alusta lähtien ajan terästä ja mustaa savua taivaalle puhaltanut Ruhrin valtava teollisuuskeskittymä Saksassa on tätä nykyä muutettu kaikille avoimeksi, vihreäksi elämyspuistoksi. Henkilö-juttumme päätähtenä on moottoriurheilun herrasmies Rauno Aaltonen, jonka pitkä ura on kulkenut niin ikään samaan tahtiin Moottorin kanssa vuosikymmenten halki.
Nykypäivää edustaa puolestaan Münchenin IAA-autonäyttelyn yllättävän runsas uutuusanti – sekä villi idea, josta tuli lopulta totta, nimittäin vietimme käyttötestiautoissamme kokonaisen yön. Se, ketä paleli eniten ja mitä muuta leirissämme tapahtui, selviää seikkaperäisestä reportaasista. Lopuksi kurkistamme vielä tulevaisuuteen Toyota Mirai -polttokennoauton ratin takana: löytyisikö Itä-Suomesta tarkoitukseen sopivaa vetytankkausta?