Moottoripodi – keskustelua autoilusta ja liikenteestä kahden autotoimittajan kesken

Moottoripodi on uusi autoihin ja autoiluun keskittyvä podcast, jota juontavat kaksi Moottori-lehden autotoimittajaa, Aake Kinnunen ja Tuomas Rajala. Podcastissa keskustellaan kaikesta autoiluun ja liikenteeseen liittyvästä, ja kurkistetaan autoalan kulisseihin.

Podcast tarttuu autoilun kiinnostavimpiin ilmiöihin kerran viikossa. Moottorin löydät somesta nimellä @moottorimedia, Tuomaksen @rajalantumppi ja Aaken @mondostic3000.

Kuuntelemaan pääset parhaiten Spotifystä, mutta castin pitäisi löytyä myös muista yleisimmistä podcast-palveluista.

Muista myös Autoliiton oma Luulot pois autoilusta -podcast.

Moottoripodi jakso 49: Nyt se on tosiasia – uusi sähköauto on halvempi kuin polttis

Uusimmassa Moottoripodi-jaksossa puhutaan halvoista sähköautoista.

Moottoripodi jakso 48: Miksi haluamme sohaista kusiaispesää kohutesteillä?

Moottorin testeissä moni tuote on pettänyt tosipaikan tullen. Saksimallin fillaritelineet vedettiin käytännössä kokonaan markkinoilta testiemme jälkeen, ja peräkärrytestissä katkesi puolestaan akseli.

Moottoripodi jakso 47: Ovatko suuret autotapahtumat katoamassa?

Koronapandemia muutti maailman, eikä autoteollisuus ole poikkeus. Suuret automessut alkavat olla historiaa.

Moottoripodi jakso 46: Miksi autolehdessä ajetaan käytetyillä autoilla?

Moottoripodi palaa tauolta! Vuosi 2024 startataan käytetyillä autoilla. Onko vanhassa vara parempi?

Jakso 45: Vuoden 2023 mieleenpainuvimmat koeajot

Mitkä olivat Aaken ja Tuomaksen mieleenpainuneimpia koeajoja vuonna 2023? Luvassa niin hyviä kuin huonoja kokemuksia moottoriajoneuvojen maailmasta.

Jakso 44: Anteeksi, olisiko teillä hetki aikaa puhua talviautoilusta?

Talvi yllättää autoilijan vuosi toisensa jälkeen, mutta yllättääkö talvi aina myös autovalmistajat? Mikä tekee autosta hyvän talviauton ja mitkä asiat taas pilaavat kokemuksen?

Jakso 43: Kiinalaisautot ovat täällä, oletko valmis?

Kiinalaisten autovalmistajien tunku Suomen automarkkinoille on alkanut. Tällä hetkellä uusia omistajia etsivät meidän markkinoillamme BYD, MG, Voyah ja Maxus. Mutta millaisia kiinalaisautot oikein ovat?

Jakso 42: Onnea 60-vuotias Porsche 911!

Tässä jaksossa juhlitaan Porsche 911:n synttäreitä. Klassinen sporttiauto täytti hetki sitten 60 vuotta ja Aake pääsi juhlistamaan synttäreitä uusilla ja vanhoilla malleilla synnyinmaa Saksassa.

Jakso 41: Vuoden Auto Suomessa 2024 erikoisjakso

Auto- ja liikennetoimittajat valitsevat piakkoin Vuoden Auton. Käsittelyssä finaalikuusikko, joissta Tuomas ja Aake antavat omat näkemyksensä.

Jakso 40: Vuoden 2024 kiinnostavat autouutuudet

Mitä vuosi 2024 tuo mukanaan automarkkinoilla? Käsittelyssä lähitulevaisuuden kiinnostavimmat automallit.

Jakso 39: Nastat vai kitkat?

Käsittelyssä ikuisuuskysymys siitä, ovatko nastat vai kitkat paremmat? Kuuntelu omalla vastuulla.

Jakso 38: Millainen auto on Toyota Corolla Cross?

Moottorin uusi käyttötestiauto on Toyota Corolla Cross, jonka sielunelämää pääsemme avaamaan hieman syvemmin. Kuinka suomalaisille rakas Corolla kääntyy crossoveriksi?

Jakso 37: Tekevätkö turvajärjestelmät ajamisesta vaarallisempaa?

Nykyautot piippaavat ja varoittavat vaaroista. Järjestelmät pelastavat yllättävissä tilanteissa, mutta voivatko ne myös aiheuttaa niitä?

Jakso 36: Ikonisimmat ysäriautot

90-luku oli autoteollisuuden kulta-aikaa. Ysäriautot ovat edelleen käyttökelpoisia pelejä, joista osa on noussut lopullisesti klassikkoautojen joukkoon.

Jakso 35: Mitkä automallit kävivät Euroopassa kaupaksi vuonna 2023?

Uusien autojen myyntitilastot vuodelle 2023 on julkistettu Euroopan osalta. Kärjessä on yllätys, joka ei sitten kuitenkaan jaksa yllättää.

Jakso 34: Sähköauton lataamisen ABC

Käsittelyssä sähköauton lataus. Mitä tarkoittaa CCS ja Chademo? Kuinka nopeasti sähköauto latautuu eri olosuhteissa? Kannattaako kotona olla nopea latausmahdollisuus?

Kuuntele jakso nro 34 täältä

Jakso 33: Mikä on maailman paras auto? Ja muita kysymyksiä, joihin autotoimittajan pitää aina vastata

Kun autotoimittaja saapuu paikalle, tulee eteen kysymyspatteristo, joka on likipitäen aina sama. Tässä jaksossa vastaamme kysymyksiin, jotka tuntuvat vaivaavan kaikkien kysyjien mieltä.

Jakso 32: Miksi käytännössä samaa autoa myydään usealla merkillä?

Tällä kertaa käsittelyssä ovat autoteollisuuden yhteistuotantomallit. Mikä saa autotehtaat yhdistämään voimansa ja myymään samaa autoa usealla eri merkillä?

Jakso 31: Käytetyn auton ihanuus ja kurjuus

Keskimääräinen suomalainen auto on yli 12 vuotta vanha ja maksaa 7000€. Nyt ihmisiä kiinnostavat entistä vanhemmat ja halvemmat autot. Tuomas avautuu käytetyn auton omistamisen ihanuudesta. 

Jakso 30: Itsestään ajavat autot tulevat, oletko valmis?

Autonominen ajaminen kehittyy huimaa vauhtia, ja automaattiautojen esteenä on enää lähinnä lainsäädäntö. Tuleeko kuskista pian pelkkä kyytiläinen?


Jakso 29: Näin tehdään autolehden vertailutesti

Tällä kertaa  Tuomas ja Aake avaavat metodeja autovertailun tekemiseen. Kuinka iso operaatio on saada kuusi automallia samaan aikaan ja paikkaan?

Jakso 28: Sähköautojen myyntikäyrät ovat rauhoittuneet. Onko kupla puhkeamassa?

Sähköautojen pystysuorat myyntikäyrät ovat kääntyneet loivempaan kulmaan. Onko edessä kuplan puhkeaminen vai normaali korjausliike?

Jakso 27: Miten sujui Suomen MM-ralli?

Aake ja Tuomas pohtivat mitä jäi käteen Suomen MM-rallista. Entä mitä kuuluu rallin tulevaisuuteen, kun mukana on vain kolme autovalmistajaa. Kuihtuuko ralli hiljalleen pois?

Jakso 26: Ylistys diesel-moottorille

Aina välillä autotoimittajan kohdalle osuu automalli, joka saa sydämen sykkimään. Tällä kertaa sellainen sattuu olemaan isokokoisella dieselmoottorilla varustettu. 

Jakso 25: Avo, coupe, SUV vai farmari?

Tätä nykyä ainakin puolet automalleista voidaan niputtaa SUV-kategoriaan. Katoavatko farmarit sähköautojen myötä kokonaan? Entä mikä on avoautojen tulevaisuus?

Jakso 24.: Mikä tekee hyvän autokuvan?

Tällä kertaa Moottoripodissa ollaan hyvän autokuvan äärellä. Mikä tekee autokuvasta hyvän ja mitä asioita kannattaa välttää. Vieraana kuvauksesta ja kuvista keskustelemassa Moottorin pitkäaikainen AD ja pääkuvaaja Jari Saarentaus. 

Jakso 23: Mikä tahansa väri kelpaa, kunhan se on musta

Tuomas ja Aake ovat tällä kertaa auton värien kimpussa. Mikä on automaailman mammarein väri, ja mitä sävyä Moottoripodi-kaksikko eivät koskaan kelpuuttaisi autoonsa? 


Jakso 22: Milloin autoa voi sanoa urheiluautoksi?

Tässä Moottoripodin jaksossa pureudutaan urheiluautojen sielunelämään. Mitkä elementit tekevät urheiluauton ja mitkä rajaavat automallin urheiluautoleiman ulkopuolelle?

21: Nykyautot ovat pilalla

Milloin autosta tuli kaikesta mahdollisesta piippaavia tietokoneita, jotka pilaavat ajamisen ilon? Voiko turvallisuutta olla liikaa, vai kannattaako vain tyytyä kohtaloonsa tai ajaa vanhalla autolla?

Jakso 20: Kannattaako ostaa uusi halpis vai hinnakkaampi käytetty?

Moottoripodissa pohditaan tänään sitä, onko käytetty laatuauto parempi kuin uusi halpis. Uuden pikkuauton hinnalla saa kymmenen vuoden ikäisen ministeriauton, mutta uskaltaako moisen hankkia?

Jakso 19: Mikä niissä autojen ohjelmistoissa on mukaan niin vaikeaa?

Autot sisältävät jatkuvasti enemmän elektroniikkaa ja ohjelmistoja. Tarkoitus on tuottaa lisäarvoa turvallisuuden ja viihtyvyyden nimissä, mutta turhan usein tuloksena on temppuileva järjestelmä, joka lasketaan markkinoille raakileena. 

Jakso 18: Auton ohjauspyörä on pian historiaa

Voiko olla niin, että auton ohjauspyörä ei tulevaisuudessa ole enää pyöreä? Tesla toi uudet automallinsa markkinoille Yoke-ohjainlaitteella. Palaute on jakanut kansan kahtia, mutta ratin tulevaisuus saattaa hyvinkin olla suunnikas, sillä myös Lexus on tuomassa markkinoille uudenlaista ohjauspyörää.

Jakso 17: Tiet sulavat alta – Miksi Suomen tiestön annetaan rapistua?

Tiestö on historiallisen heikossa kunnossa, eikä asialle olla tekemässä mitään. Liikenteestä kerätään vuosittain lähes 8 miljardia euroa, mutta teiden hoitoon siitä päätyy 0,3 miljardia. Miksi tiestön annetaan sulaa pois alta?

Moottorin löydät somesta nimellä @moottorimedia, Tuomaksen @rajalantumppi ja Aaken @mondostic3000.

16: Perheautot, eli mitä on tarjolla jos viisipaikkainen auto ei riitä?

Automaailma on rakennettu viiden ihmisen perheyksiköille. Millaisia vaihtoehtoja on tarjolla, jos lähipiiri ei mahdu normiin? Aake ja Tuomaksen käsittelyssä ovat tällä kertaa suuperheen automallit. 

Moottorin löydät somesta nimellä @moottorimedia, Tuomaksen @rajalantumppi ja Aaken @mondostic3000.

Jakso 15: Mitä löytyy unelmien autotallista?

Jos raha ja realiteetit eivät ole esteenä, millaisia ajoneuvoja löytyisi Aaken ja Tuomaksen autotalleista? Moottoripodin pitäjät listaavat viisi unelmien kaksi- tai nelipyöräistä. 

Moottorin löydät somesta nimellä @moottorimedia, Tuomaksen @rajalantumppi ja Aaken @mondostic3000.

Jakso 14: Valtaavatko kiinalaismerkit pian automarkkinat?

Kiinalainen autoteollisuus on kasvanut huikeaa vauhtia muun maailman rinnalle. Etenkin sähköautoissa kiinalaisvalmistajat ovat tehneet kovaa tulosta. Mutta ovatko merkkiuskolliset suomalaiset valmiina laajentamaan myös kiina-autoihin?

Moottorin löydät somesta nimellä @moottorimedia, Tuomaksen @rajalantumppi ja Aaken @mondostic3000.

Jakso 13: Kannattaako auto omistaa, liisata vai vertaisvuokrata?

Auton liisaamisesta on tullut muutamassa vuodessa houkutteleva vaihtoehto käteiskaupalle ja omistamiselle. Onko leasing oikeasti hyvä vaihtoehto omalle autolle? Entä mitä kuuluu vertaisvuokraukselle? 

Jakso 12: Sähköautojen haasteet – onko niitä?

Kuulijan toivejaksossa käsittelemme sähköautojen haasteita. Mikä kaikki sähköautoilussa harmittaa latauksen ja toimintamatkan lisäksi? Vai harmittaako oikeastaan mikään? Listasimme sähköautoilun huonot puolet.

Jakso 11: Ovatko ladattavat hybridit turha välivaihe matkalla sähköautoon?

Ladattava hybridi on kätevä välimuoto polttomoottorin ja sähköauton välillä, vai onko sitenkään? Teknisesti kaikkein haastavin moottorityyppi yhdistää molempien huonot puolet, mutta toki mukana on hyviäkin asioita.  

Jakso 10: Polestar 2 erikoisjakso

Moottorin käyttötestiauto Polestar 2 on ollut toimituksemme hallinnassa muutaman kuukauden. Kuinka vahvan Volvo-DNA:n omaava Polestar toimii kotimaan talvikelissä? Entä mitkä ovat auton hyvät ja huonot puolet.  

Jakso 9: Polttomoottori on kuollut

Polttomoottorien myynti kielletään Euroopassa vuonna 2035. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautot tulevat antamaan polttomoottoreille kuoliniskun. Tarkoittaako tämä sitä, että polttomoottori on kuollut ja mitään ei ole tehtävissä?


Moottorin löydät somesta nimellä @moottorimedia, Tuomaksen @rajalantumppi ja Aaken @mondostic3000.

Jakso 8: Kaikki paitsi moottoriurheilu on turhaa

Tällä kertaa pureudumme moottoriurheiluun. Mitä lajeja Aake ja Tuomas seuraavat, ja mikä pärinässä viehättää. Entä mihin suuntaan motorsport on kehittymässä? Katoavatko polttomoottorit ja kuuluuko rallipolulla jatkossa pelkkä kivien ropina?

Jakso 7: Missä kulkee luksusauton raja?

Voiko Mercedesin S-sarjaa kutsua luksusautoksi, vai vaaditaanko siihen miljoonan hintalappu? Onko kallis hinta automaattisesti luksusta? Entä herättääkö sähköauto Aakessa ja Tuomaksessa luksusfiilistä?

Jakso 6: Automaattinen liikennevalvonta takoo rahaa valtion kassaan

Suomalainen liikennevalvonta perustuu sakkotuottoihin, ja liikenneturvallisuus on sivuseikka. Väite on kova, mutta sille löytyy katteita. Miksi liikennekamerat eivät ole merkitty huomiovärein? Entä onko kohtuullista, että liikennesakot ovat erilaisia vauraille ja varattomille?

Jakso 5: Mitä tapahtuu autolehden koeajoissa?

Mitä koeajon aikana tapahtuu ja kuinka kauan koeajo kestää? Tähän kysymykseen vastaavat Moottoripodin Tuomas Rajala ja Aake Kinnunen.

Moottori ajaa vuodessa noin 200 ajoneuvoa, joihin kuuluu henkilöautojen lisäksi paketti- ja matkailuautoja, moottoripyöriä, mönkijöitä ja sähköavusteisia polkupyöriä. Yhden toimittajan työpöydällä voi vuoden aikana pyörähtää helposti 50 koeajettavaa neli- ja kaksipyöräistä. Miten niistä löydetään eroja?

Jakso 4: Voiko huono ergonomia pilata ajokokemuksen?

Tällä kertaa Moottoripodin Aaken ja Tuomaksen käsittelyssä on ajoergonomia. Voiko auton hallintalaitteet ampua auton sisuksiin haulikolla, vai kannattaako asiaan oikeasti perehtyä? Ovatko kosketusnäppäimet pilanneet autoilukokemuksen tyystin?

Jakso 3: Kyllä autosta pitää ääntä kuulua!

Polttomoottorin sisällä käynnissä oleva raaka prosessi synnyttää ääntä, joka on kautta aikain ollut monelle autoilun suola. Ääni luo tunnelmaa ja jonkun päässä myös tehoa. Mutta mitä tapahtuu autojen äänimaailmalle, kun kaikki sähköistyy? Katoavatko autojen äänet kokonaan? Kuinka rallin tunnelma säilytetään, jos kaikkialla kuuluu vain kivien ropinaa?

Jakso 2: Onko Suomi valmis sähköautoille?

Automaailma sähköistyy alati kiihtyvällä vauhdilla, eikä kehitykselle ole näkyvissä loppua. Monet autovalmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa polttomoottorien valmistamisesta vuoteen 2030 mennessä.

Miltä näyttää Suomen latausverkosto ja sähköautoilun tulevaisuus? Riittävätkö julkinen latausverkosto kantamaan lisääntyneen sähköautokannan, vai olemmeko pian totaalisessa lirissä?

Jakso 1: Automaailman Topit ja flopit

Historian ensimmäisessä Moottoripodin jaksossa käsittelyssä ovat automaailman onnistuneimmat ja epäonnistuneimmat automallit.