Kesärengastesti: testissä edulliset kesärenkaat – ”kohtuuhintainen rengas ilman suuria heikkouksia” 28.2.2025 Rengastesti Teksti Pasi Piironen / Test Finland Oy Kuva Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Löytyisikö keskihintaisten kesärenkaiden joukosta kustannustehokas kumppani? Testissämme selviää, millaiset ominaisuudet ne tarjoavat kalliimpiin renkaisiin verrattuna. Keskihintaisten kesärenkaiden joukosta löytyy tuotemerkkejä, jotka ovat useimmille suomalaisille tuttuja vuosikymmenten takaa. BF Goodrichin, Fuldan ja Gislavedin historia ulottuu aina 1900-luvun alkuvuosiin asti. Yokohama puolestaan perustettiin pari kuukautta ennen Suomen itsenäistymistä, ja Barumin ensitahdit lyötiin vuonna 1948 kolmen tšekkoslovakialaisen rengasvalmistajan yhdistäessä voimansa.Edellä mainituista merkeistä BF Goodrich on nykyään Michelinin omistuksessa, ja Fulda kuuluu Goodyearin perheeseen. Tuotekehitysradoilla Ruotsin Gislavedissa on nykyään hiljaisempaa, sillä Continental nappasi Gislavedin omistukseensa vuonna 1992. Myös Barum siirtyi Continentalille samana vuonna.SUURTEN YHTIÖIDEN portfoliossa on vanhojen brändien tunnettavuudesta monenlaista hyötyä. Ensinnäkin kuluttajalle on helpompi myydä vakiintuneita tuotemerkkejä, joita on mainostettu lehdissä, televisiossa ja kilparatojen varsilla kymmenien vuosien ajan. Uuden rengasmerkin lanseeraaminen tyhjästä on aina kallista puuhaa, ja nimen iskostaminen kuluttajien mieleen vie oman aikansa. Harva tuntee esimerkiksi kovin montaa kiinalaista rengasmerkkiä nimeltä.Toinen hyöty piilee taloudessa. Rengasvalmistajat, joilla on hallussaan useampia tuotemerkkejä, säästävät tuotekehityksessä sievoisia summia rahaa. Renkaiden tekniset innovaatiot siirtyvät ajan kanssa valmistajien ykkösbrändeistä edullisemman hintaluokan tuotteisiin – samalla tavoin kuin ohjauspyörän turvatyyny tai ABS-jarrut aikanaan S-sarjan Mercedeksestä merkin edullisempiin malleihin.Tuotekehityskustannusten jakaminen useamman merkin kesken ja esimerkiksi edullisempien raaka-aineiden käyttäminen kumiseoksissa mahdollistaa edellä mainittujen tuotemerkkien sijoittamisen keskihintaisten renkaiden kategoriaan – premium-renkaiden ja halpamallien väliin.TÄMÄNKERTAISEN rengastestin pääosassa ovat juuri nämä keskihintaiset renkaat, joiden suorituskykyä vertasimme niin kutsuttuihin premium-merkkeihin luokiteltaviin Hankookiin ja Nokian Renkaisiin.Mustana hevosena otimme mukaan auton istuinten ja ohjauspyörien valmistajana tunnetun Momon. Muutama vuosi sitten rengasmarkkinoille laajentaneen Momon renkaat valmistetaan Sailunin tehtaalla Vietnamissa. Momo näyttäisi luottavan brändinsä vetovoimaan, sillä se on hankintahinnaltaan testin kolmanneksi kallein rengas. Nokian ja Hankook pysähtyvät märällä parhaiten. Huokeammista haastajista BF Goodrich tuotti märkäkäsittelyradalla positiivisen yllätyksen. Momon suorituskyky ei yllä muiden tasolle. Testirenkaat koko 205/55 R16 Barum Bravuris 5 HM BF Goodrich Advantage DT1 Fulda Eco Control 2 Gislaved Ultra Speed 2 Hankook Ventus Prime 4 Momo Outrun M20 Pro Nokian Tyres Hakka Blue 3 Yokohama BluEarth-GT AE51 MERKKI ja malliKuormitus- ja nopeusluokkaMäärätty ulko-/sisäreuna Valmistusviikko/vuosiValmistusmaaUrasyvyys keskellä mmKumin kovuus shE-hyväksyntäDOT-koodiMassa ilman vannetta kgEU-merkintä – kulutusEU-merkintä – märkäpitoEU-merkintä – melu BARUM Bravuris 5 HM91Von48/23Slovakia8.568E46Y0F W1WA8.5CBB 71 BF GOODRICH Advantage DT191VonOct-24Tšekki7.168E101HW WC14KX8.2CAB 70 FULDA Eco Control 291Von19/24Slovenia8.274E131H30F XK1R7.9CBB 70 GISLAVED Ultra Speed 291Von23/24Portugali8.167E4AF0F CL6E8.2CBB 71 HANKOOK Ventus Prime 491Von16/24Unkari7.167E412 XRP 18 HB8.9CAB 69 MOMO Outrun M20 Pro91Von52/23Vietnam770E91YJ B0WRMM8.6CBB 71 NOKIAN TYRES Hakka Blue 394V XLon34/24Suomi7.667E4 1YL 4322738.4CAA 67 YOKOHAMA BluEarth-GT AE5191VonJun-24Japani7.269E4FD8K YYY9.3BAB 71 Näin luet taulukkoa KUORMITUSTUNNUS ilmaisee renkaan suurimman sallitun kantavuuden. Nyt testatuissa renkaissa 91 merkitsee 615 kg:n ja 94 vastaavasti 670 kg:n kantavuutta. NOPEUSLUOKKA kertoo renkaan suurimman sallitun ajonopeuden. Näissä renkaissa se on V (240 km/h). JOS PYÖRIMISSUUNTA ja/tai ulko-/sisäreuna on määrätty, rengas pitää asentaa auton alle tämän mukaisesti. Väärä asennus heikentää renkaan ominaisuuksia ratkaisevasti, sillä epäsymmetrinen kulutuspinnan kuvio ei tällöin toimi suunnitellulla tavalla. VALMISTUSVIIKKO, -vuosi ja -maa paljastavat, milloin ja missä kyseinen rengasyksilö on tehty. Koska kumiseos kovettuu iän myötä, useita vuosia vanhaa rengasta ei kannata ostaa, vaikka rengas olisikin käyttämätön. Valmistusmaalla puolestaan ei ole nykyisen tuotantoteknologian puitteissa suurta merkitystä. URASYVYYDEN mittasimme uusista testirenkaista ennen kokeiden suorittamista. Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalle on 1,6 mm, mutta rengas kannattaa vaihtaa uuteen tuntuvasti aikaisemmin (suositus 4 mm) jo vesiliirtovaaran lisääntymisen vuoksi. Vesiliirron vastustuskyky on yksi kesärenkaan tärkeimmistä ominaisuuksista etenkin Suomessa, jossa tiet ovat uraisia. KUMIN KOVUUTTA mitataan shore A -asteikolla. Staattinen kovuusmittaus tehdään kalibroidulla kovuusmittarilla, jonka mittapää painetaan mahdollisimman yhtenäiseen renkaan kuviopalaan. Oikean tuloksen määrittämiseksi mittaus tehdään useita kertoja ja useaan kohtaan renkaassa. ECE-HYVÄKSYNTÄMERKINTÄ kertoo, että rengas on fyysisiltä mitoiltaan, tuotemerkkivaatimuksiltaan ja suurten nopeuksien kestävyydeltään ECE-standardien mukainen. Merkintä koostuu kirjaimesta E, hyväksynnän antanutta maata tarkoittavasta numerosta sekä yksilöllisestä tuotekohtaisesta numeroyhdistelmästä. DOT-KOODI paljastaa valmistajan kokokoodin sekä valmistajan vapaaehtoisen koodin. Lisäksi kerrotaan edellä mainitut valmistuspaikka ja -ajankohta. Tavalliselle renkaan ostajalle tällä ei ole sinänsä merkitystä, mutta on hyvä tarkistaa, että koodi on sama kuin esimerkiksi testissä hyvin menestyneessä renkaassa. Tällä voidaan varmistua siitä, että tuote sisältää samat ominaisuudet. RENKAAN MASSAN punnitsimme ennen testiä. Renkaat ovat osa auton jousittamatonta massaa. Mahdollisimman alhaisella jousittamattomalla massalla on suotuisa vaikutus muun muassa auton ajettavuuteen, ajomukavuuteen ja kulutukseen. EU-MERKINNÄN avulla kuluttaja voi vertailla renkaiden kulutusta, märkäpitoa ja melua keskenään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärkä keli: premium ei petäMärällä asfaltilla renkaiden pintakuvion ja kumiseoksen erot korostuvat. Jarrutus- ja ajettavuuskokeissa kärkikaksikko muodostuu kalliimmista renkaista. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.