Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa

25.4.2025
Teksti Moottorin työryhmä
Kuva Moottorin työryhmä

Kevytperävaunujen turvallisuus puhutti kesällä 2020, kun uusi tieliikennelaki nosti niiden maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa. Veimme joukon kärryjä ääritilannekokeisiin, joissa tapahtui odottamattomia asioita.

Testikärryjen faktat

MerkkiMalliOstopaikkaHinta, €Pituus, mmLeveys, mmLaitojen korkeus, mmAisan pituus lavan reunaan, mmTieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa, kg **Omamassa, kg **Punnittu omamassa, kgPunnittu aisapaino tyhjänäPunnittu aisapaino väistökokeessaPunnittu akselimassa, kg väistökokeessaRenkaiden merkkiRenkaiden malliRenkaiden koko
AkuCS-300 LHRTV, Järvenpää11703 0001 5004001268252472451673745KendaKargoTrail 3G155/80 R13 84N XL
JT-Trailer300KJTM-Yhtiöt, Nastola1590 *3 0001 5003351248252322131572745KendaKargoTrail 3G155/80 R13 84N XL
MajavaM 5030 LJKärkkäinen, Lahti12903 0001 5002251258251921811674740KendaKargoTrail 3G155/80 R13 84N XL
Muuli1400SXK-Rauta, Lahti11953 0501 4003001178252051861366742LinglongRadial R701155/80 R13 84N
Respo750M331L125PLHPuuilo, Vantaa11903 2501 2503251287502602322075640KendaKargoTrail 3G155/80 R13 84N XL

* = JT-Trailerin hinta kuomullisena

** = rekisteriotteen mukaan

Ei tässä usko silmiään. Onko se tosiaan taittunut alle? Seisomme Malmin lentoaseman kiitoradan ruohikkoalueella turvallisen välimatkan päässä väistökoeradan juuri läpäisseestä auto-perävaunuyhdistelmästä. Testikuljettaja on tehnyt kiitoradan päässä U-käännöksen, ja pysähtynyt neuvottelemaan valokuvaajan kanssa.

Kumpikaan heistä ei huomaa mitään erikoista, ei liioin apukuskin paikalla istuva toinen testaajamme. Meidän ulkopuolisten tarkkailijoiden katse sen sijaan on nauliintunut kärryn oikeanpuoleiseen pyörään.

Se on ilmiselvästi vinossa.

Juoksemme yhdistelmän luokse, ja kun testaajat kuulevat mitä on tapahtunut, hekin nousevat autosta ihmettelemään tilannetta. Se ei paljon tutkimista vaadi: kuormattu perävaunu ei ole kestänyt 80 km/h -nopeudessa tehdyn väistökokeen aiheuttamaa sivuttaisrasitusta, vaan kärryn akseli on vääntynyt, vieläpä molemmilta puolilta.

Testin kaikissa peräkärryissä käytetään kapeita 155/80 R13 -ensiasennusrenkaita. Muulin akseli oli ainoa, joka ei kestänyt varsin vaatimattoman pidon aiheuttamaa sivuttaisvoimaa, vaan pyörät taittuivat väistökokeessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testi keskeytettävä

Olimme vasta aloittelemassa testipäivää. Tarkoituksena oli demota suljetulla alueella valmistajalta lainaksi saadulla esimerkkivaunulla, miten se käyttäytyisi hätätilanteessa uuden tieliikennelain mahdollistamalla 100 km/h -maksiminopeudella – oikein ja väärin kuormattuna.

Kokeiden tässä vaiheessa Muuli 1400SX:ään oli lastattu kuorma, joka kohdisti vaunun akselille 770 kg:n massan, eli 20 kg sallittua enemmän. Kokonaismassa ylitti myös vetoautona käytetyn Škoda Octavia Combin suurimman sallitun jarruttoman perävaunun massan.

70 km/h -nopeudessa tehty väistö oli sujunut vielä ongelmitta. Vetoauto suoriutui väistöstä ja omalle kaistalle paluusta vakaasti, vaikka perävaunu luisteli puolelta toiselle jo selvästi reilummin. Silti yhdistelmä oikeni ilman dramatiikkaa ja kun muutakaan erikoista ei havaittu, rohkenimme nostaa nopeutta kymmenellä kilometrillä tunnissa.

Vaunun vaurioituminen muutti kuitenkin suunnitelmat. Tarkoitus oli testata seuraavissa kokeissa vieläkin hurjempia kuormia sekä väistöä myös tyhjällä kärryllä, mutta nyt on selvää, ettei testiä pystytä jatkamaan. Vedämme haavoittuneen kärryn varovasti kiitoradan siirtymätielle, ja ryhdymme pitämään pikapalaveria.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.