talvirengastesti 10/2019 asvaltti

Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna?

24.8.2024
Kuva Ville-Veikko Heinonen

Julkaistu ensimmäisen kerran Moottorissa 10/2019. Talvirengaspakko muuttui keliperusteiseksi. Parantaako vai heikentääkö uudistus liikenneturvallisuutta? Selvitimme asian teknistä puolta testaamalla viittä erilaista rengastyyppiä talvi- ja kevätolosuhteissa.

Uuden tieliikennelain pykälä 105 on ytimekäs, mutta itse asia on sitäkin painokkaampi, ja sen mukanaan tuoma suurin muutos lausutaan heti alkuun:

Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita.

Paino on sanalla jos. Aina viime talveen asti muun muassa henkilö- ja pakettiautoissa talvirenkaita oli pakko käyttää joulu–helmikuun välisenä aikana, mutta uusi, 1. kesäkuuta voimaan astunut laki paitsi siirtää rengasvalinnan entistä selvemmin autoilijan itsensä harkittavaksi, myös venyttää talvirenkaiden käyttöaikaa periaatteessa kuukaudella molempiin suuntiin.

Uuden lain perustelut ovat moninaiset, ja yhtenä pointtina on nostettu esiin muuttuvat ilmasto-olosuhteet. Valmisteluvaiheessa todettiin, että talvi on maan keski- ja pohjoisosissa usein selvästi pidempi kuin vanhan lain mukainen pakollinen talvirenkaiden käyttöaika, ja toisaalta eteläisemmässä Suomessa talvi saattaa olla tuntuvasti tuota lyhyempikin.

Tarkoituksena lainlaatijilla on kaiken kaikkiaan ollut se, että eri keliolosuhteissa käytettäisiin mahdollisimman sopivia renkaita. Tämä tarkoittaa paitsi talvi-, myös kesärenkaiden käyttömahdollisuutta keskellä talvea – kelin niin salliessa.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.