Porvarien päheämmät pihistimet – vertailussa kuusi hybridikatumaasturia! 13.10.2024 Vertailu Teksti Eetu Kokkonen Jussi Saarinen Testiryhmä: Eetu Kokkonen, Jussi Saarinen, Aake Kinnunen, Antti Kautonen, Jari Istolainen, Petri Munukka ja Test Finland Oy Kuva Aake Kinnunen ja Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteisten perheautomerkkien tarjonta on lähes tyystin vaihtunut farkkumalleista katumaastureihin. Mutta mikä niistä tarjoaa parhaan yhdistelmän käytännöllisyyttä ja taloudellisuutta? Pistimme kuusi erilaista hybriditekniikkaa perusteelliseen vertailuun. Jossakin Päijät-Hämeessä älypuhelimeen asennetusta, radiopuhelinta jäljittelevästä sovelluksesta kajahtaa keventävä lause: ”Olisipa Accord, olisipa Optima, olisipa Primera, olisipa Laguna, olisipa Avensis ja olisipa Passat.”Mikäli asiat olisivat kuin ennen, tuossa olisi hyvin todennäköisesti vertailuryhmä, jolla nyt ajaisimme jonossa pitkin eteläsuomalaisia maanteitä. Vaan kun emme aja. Katumaasturit syrjäyttivät edellä mainitut farmarimallit suosiossa jo vuosia sitten, ja tänä päivänä joukosta on elossa enää yksi malli, Volkswagen Passat. Muut ovat saaneet väistyä korkeampien autojen tieltä.Etenkin me autotoimittajat jaksamme usein muistuttaa siitä, että farmari olisi katumaasturia tilavampi, matalamman korin ansiosta taloudellisempi ja hyvin todennäköisesti myös mukavampi sekä tunnokkaampi ajettava. Toisaalta on myös helppo ymmärtää, miksi trendeissä on tapahtunut tällainen täyskäännös. Katumaasturiin on etenkin iäkkäämmän henkilön helpompi ja mukavampi nousta, reilumpi maavara tekee autosta yleensä käytännöllisemmän suomalaisilla roudan runtelemilla teillä, ja säästöä voidaan aina hakea sähköistämällä auton voimalinja. Oli siis aika tutkia, mikä valmistajista on saavuttanut parhaan kompromissin perhekäyttöä ajatellen, ja löytyykö katumaastureista jopa edellä mainittuja farkkujen parhaita piirteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka: poikkeuksellisen poikkeaviaKorimallin ja hintaluokan ohella vertailuryhmän lähtökohdaksi asetettiin ei-ladattavuus: nämä autot sopivat henkilöille, jotka eivät tahdo tai jostain syystä voi pelata latausjohtojen kanssa, vaan haluavat käyttää autoaan perinteisen bensiinikäyttöisen, automaattivaihteisen ja etuvetoisen auton tapaan – ja kuitenkin säästää mahdollisimman paljon polttoainetta. Saimmekin kasaan erittäin mielenkiintoisen autojoukon, jossa hybridivoimalinjat poikkeavat toisistaan hyvin paljon. Honda ZR-V esiteltiin reilu vuosi takaperin täysin uutena mallina tuttujen HR-V:n ja CR-V:n väliin. ZR-V perustuu pitkälti Civic-henkilöautoon, ja mallit jakavat muun muassa etuakseliston sekä 2,0-litraiseen vapaasti hengittävään bensiinimoottoriin perustuvan hybridivoimalinjan. Hondan toteutuksessa autoa ajetaan suurimman osan ajasta sähkömoottorilla, mutta myös polttomoottori voidaan kytkeä mukaan vetohommiin. Kia Sportage on vertailuryhmän vanhin mallinimi, jonka nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2022. Voimalinjassa yhdistyvät 1,6-litrainen ahdettu bensiinimoottori, kuusiportainen perinteinen momentinmuunninautomaatti sekä niiden väliin sijoitettu sähkömoottori. Sportage on myös ryhmän tehokkain auto. Nissan Qashqai on niin ikään jo ikivihreä malli. Nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2021, ja kasvojenkohennus tapahtui tänä vuonna. Hybridivoimalinja on kenties joukon erikoisin, sillä siinä ei ole varsinaista vaihteistoa, ja 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin tehtävänä on tuottaa virtaa sähkömoottorille, joka puolestaan vastaa auton liikuttamisesta. Myös muuttuvapuristeinen bensakone, joka käyttää monimutkaista iskun pituuden säätelyyn perustuvaa tekniikkaa, kiinnittää huomion. Renault Austral esiteltiin kaksi vuotta sitten. Auto pohjautuu samalle perusrakenteelle kuin konsernisisarensa Qashqai, mutta voimalinjojen tekninen toteutus on tyystin erilainen. Ranskattaren peruskivenä on 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori, ja liikkumisessa auttaa kaksi erillistä sähkömoottoria. Voima välitetään pyörille automaattivaihteiston kautta, muttei aivan yksinkertaisimmalla tavalla: moottorin ja vaihteiston välillä ei ole lainkaan kytkintä, ja vaihteistossa on kaksi pykälää sähkö- ja neljä pykälää polttomoottoriajoa varten. Yhteensä sähkömoottorien ja vaihteiden sopasta löytyy 15 erilaista ajotilaa. Australin persoonallisuutta alleviivaa myös joukon ainoa nelipyöräohjaus. Kun Toyota Corollaan liitettiin pari vuotta sitten sana Cross, syntyi suosikkimalliin pohjautuva katumaasturi. Akseliväli on täsmälleen sama kuin viistoperäisessä Corollassa, eli farkkuversion 6 cm pidempi akseliväli jätettiin käyttämättä. Toyotan vakiintuneeseen hybriditekniikkaan sisältyy 2,0-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, ajovoimaa lisäävä sähkömoottori, toinen sähkömoottori starttigeneraattorin asemassa sekä portaaton planeettapyörästöön perustuva vaihteisto. Volkswagen Tiguanin viimeisin sukupolvi on ryhmän tuorein tulokas. Alkuvuodesta esitelty Tiguan on vertailun ainoa kevythybridi, eli 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin lisäksi voimalinjaan sisältyy sähkömoottori, joka ei pysty itsenäisesti liikuttamaan autoa missään tilanteessa. Sähkömoottorin tehtävänä onkin ottaa hidastuksissa talteen energiaa, jolla käytetään ohjaus- sekä jarrutehostimia ja käynnistetään polttomoottori. Vaihteistona toimii 7-portainen kaksoiskytkinlaatikko.Ajoasento: istuvia ja ei-istuviaVertailulenkille startattiin toimituksen tallilta kuuden auton letkassa. Monipuolinen reitti kulki pääkaupunkiseudulta maanteitä ja mutkapätkiä pitkin kohti Keski-Suomea. Tätä ennen autoja oli koeteltu erilaisilla vakioiduilla ajolenkeillä ja perusteellisilla mittauksilla, joiden tulokset löytyvät jutun lopusta.Testikuljettajien joukossa oli hyvinkin erikokoisia henkilöitä, joista osalla on myös todettu selkävaivoja. Tästä on hyötyä erityisesti ajoasennon arvostelussa – kaikki istuimet kun eivät yksinkertaisesti sovi jokaiselle vartalotyypille. Haluatko jatkaa lukemista? Liity Autoliiton jäseneksi Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.