Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat – purevia piikkejä, liukkaita lamelleja

2.9.2024
Teksti Juuso Kallioinen / Test Finland Oy
Kuva ville-veikko heinonen

Onko nastarengas aina nastatonta pitävämpi vaihtoehto Suomen talveen? Kuumaan kysymykseen vastaa tämänkertainen testimme, missä verrataan parhaita kitkarenkaita edullisiin piikkipyöriin.

Kitkat vai nastat -keskustelu käy edelleen kiivaana: kummallekin rengastyypille riittää sekä puolustajia että vastustajia. Monesti näissä pohdinnoissa kuitenkin unohdetaan, että niin nastattomien kuin nastallistenkin talvirenkaiden joukossa on hyvin eritasoisia tuotteita.

Erään useasti toistetun teorian mukaan kitkarenkaat ovat kehittyneet niin paljon, että ne ovat jo nastarenkaita parempia. Tokihan renkaiden kehitys on mennyt huikeasti eteenpäin vaikkapa viimeisen 20 vuoden aikana, mutta olisi silti hieman naiivia ajatella, ettei esimerkiksi kehitys kumiseoksissa olisi siirtynyt myös nastallisten talvirenkaiden puolelle. Nastarenkaidenkaan pito kun ei perustu pelkästään nastoihin.

Toinen hieman hassu ajatus on, että jos renkaassa on nastat, se tarkoittaa automaattisesti hyvää pitoa jäällä. Todellisuudessa nastarenkaan pito on vähintään yhtä monien asioiden summa kuin kitkarenkaankin, eivätkä suuri nastamäärä tai aggressiivinen ulkonäkö takaa vielä mitään – samaan tapaan kuin esimerkiksi hyvä jarrutuspito suoralla ei kerro renkaan ajokäytöksestä paljoakaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4 vastaan 4, tai siis 3

Joka tapauksessa nastarengasta pidetään yleisesti jäisellä tienpinnalla ajettaessa parempana vaihtoehtona, ja kitkarengasta vastaavasti lumella.

Kieltämättä nastoista ei ole lumella yhtä suurta hyötyä kuin jäisellä pinnalla. Kärjistäen voisi sanoa, että jos asetetaan vastakkain suoritustasoltaan keskimääräisesti yhtä hyvä kitka- ja nastarengas, on todennäköistä, että nastapyörä on ainakin jääkokeissa ”nastan verran” parempi.

Mutta mikä mahtaa olla tilanne, jos niin kutsuttuja premium-kitkarenkaita vertaillaankin edullisempin nastarenkaisiin? Tämän ajatuksen pohjalta kokosimme rengastestin ryhmän, suomalaisten perinteisesti suosimassa 205/55 R16 -koossa.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.