Näin täyteen pakatun auton ajo-ominaisuudet muuttuvat – väistökoetesti lomakuormalla 14.2.2025 Testit Teksti Jussi Saarinen pasi piironen / Test Finland Oy Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvilomalla kiire kohteeseen on kova. Matkalla on kuitenkin muistettava, että täyteen kuormattu auto käyttäytyy tyhjää huonommin eivätkä talvirenkaat pidä kesäkiekkojen lailla. Väistökokeemme paljastaa tilannenopeuden tärkeyden. Tiedättehän tarinan. Perjantai-iltana, rasittavan työviikon jälkeen, auto ja suksiboksi täytetään ääriään myöten kaikella tarvittavalla tavaralla. Kamojen kiinnittäminen ei juolahda mieleen, sillä ajatus on jo talvikohteessa, joka sijaitsee toisella puolella Suomea.Lauantaina liikkeelle lähdetään mahdollisimman varhain, jotta viikon majoituksesta saataisiin imettyä kaikki minuutit irti. Moottoritiellä ja sitä seuraavalla maantiellä, rekkojen ja pikavuorobussien seassa, virtaa tuhansia muitakin autoilijoita, joiden hiturointi ärsyttää. Turvavälit tiukkenevat, jono nykii ja ohituskaistat täyttyvät, eikä kukaan silti pääse toistaan karkuun.Vähitellen tie tyhjenee, ja satojen kilometrien myötä mieli turtuu matkantekoon. Aikaa otetaan takaisin, ja täyteen kuormatun auton nopeus nousee vaivihkaa riskirajoille. Ei täällä kuitenkaan mitään tutkia ole. Sormet naputtavat rattia, kohta ollaan perillä, ja sitten…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusasiat mieleen ennen matkaaTässä vaiheessa, kun matkaa vasta valmistellaan eikä mitään ole vielä sattunut, on kuitenkin hyvä uhrata muutama ajatus myös turvallisuudelle. Se, jos mikä, lopulta varmistaa koko seurueen perillepääsyn ja loman onnistumisen.Perusjuttujen kertaaminen ei koskaan ole pahasta, vaikka ne itsestäänselvyyksiltä saattaisivat tuntuakin. Kuljettajan on huolehdittava ajovirkeydestään niin riittävillä yöunilla kuin säännöllisillä tauoillakin; auton pitää olla kunnossa, kuten myös renkaiden, rengaspaineiden ja valojen; jonossa on säilytettävä turvavälit, mateli edessä oleva miten hitaasti tahansa; ja varsinkin Lapissa on muistettava, että poro saattaa hypätä auton eteen minä hetkenä hyvänsä. Kun voimakas väistötilanne tulee eteen, täyteen kuormattu auto ei yllättäen tunnukaan samalta kuin yksin työmatkaa ajettaessa. Mitenkään edellä mainittuja seikkoja – ja tämän artikkelin perässä seuraavia pakkausvinkkejä – väheksymättä yksi kaikkein tärkeimmistä turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä on oikea tilannenopeus, etenkin maan pohjoisosissa, joissa 100 km/h -nopeusrajoitus pysyy monesti voimassa talvikuukausienkin ajan.Asia korostuu nimenomaan talvilomalla, kun edellä mainittuihin kiireeseen, täyteen kuormaan ja vilkkaaseen liikenteeseen yhdistetään vielä sekavat keliolosuhteet: tie saattaa olla jäässä, lumessa, märkä tai kuiva tai kaikkea tältä väliltä.Ja kuten olemme aiemmin testanneet (Moottori 10/2019), talvirenkaan pito ei sulalla kelillä ole suinkaan parhaimmillaan kesärenkaaseen verrattuna. Nykyauto edustaa tässä kaikessa tavallaan kaksiteräistä miekkaa. Toisaalta se on rikastettu monipuolisella turvatekniikalla, joka auttaa niin aktiivisen kuin passiivisenkin turvallisuuden saralla. Onnettomuuksien vähentäjänä ja lieventäjänä tätä seikkaa ei voi kylliksi korostaa.Mutta on modernilla tekniikalla huonotkin puolensa: autojen ajettavuus on yleisesti niin hyvällä tasolla, että se luo eräänlaisen valheellisen turvallisuuden tunteen. Suoraan ajettaessa kuljettaja ei välttämättä huomaa lainkaan kuorman tai rengastuksen eroja, vaan ne tulevat kouriintuntuvasti esille vasta hätätilanteissa. Tehojarrutuksessa ja voimakkaassa väistössä sama auto ei yllättäen tunnukaan samalta kuin yksin työmatkaa ajettaessa, ja mikä pahinta, aktiiviset turvajärjestelmät eivät välttämättä pysty paikkaamaan tilannetta. Mitä suurempi kuorma, sitä alhaisemmilla nopeuksilla auto lähtee luistoon yllättävissä ajotilanteissa. Talvinopeusrajoituksia onkin syytä noudattaa ja laskea ajonopeutta etenkin märissä ja liukkaissa olosuhteissa. Halusimme havainnollistaa tämän eron valjastamalla väistökokeeseen hyvin tyypillisen ajoneuvon: Volvo XC60 -katumaasturin. Koe suoritettiin suljetulla alueella ja kylmällä sekä märällä asfaltilla, joka kuvaa hyvin kitkan puutetta lomamatkaa taitettaessa. Keiloista rakennetulla radalla ajettavassa kokeessa simuloidaan maantienopeudessa tehtävää äkillistä väistötilannetta, sisältäen käännöksen vasemmanpuoleiselle kaistalle ja sen jälkeisen paluun oikealle kaistalle.Kuormasimme nastattomilla 235/55 R19 -kokoisilla Nokian Hakkapeliitta R5 -talvirenkailla varustetun auton suurimpaan sallittuun 580 kilogramman kantavuuteen, mikä piti sisällään kattotelineet, suksiboksin sekä viimeksi mainitun sisällä olleen 54 kg:n kuorman. Kokeiden edistyessä kuormaa vähennettiin, kunnes vaihdoimme 255/45 R20 -kokoiset Michelin Primacy 4 -kesärenkaat alle. Kokeita jatkettiin kahden hengen kuormalla ja lopulta ilman boksia, kunnes saimme selville eri yhdistelmien väliset käytöserot. Rengaspaineet luonnollisesti asetettiin kussakin kokeessa ohjearvojen mukaisiksi. Täysi kuorma & kattoboksissa 54 kg, kitkarenkaatMärällä asfaltilla tehdyissä väistökokeissa eturenkaiden pito määrittää maksimivauhdin ”puhtaalle suoritukselle”. Jo 60 km/h -aloitusnopeudella auto lähtee heti ensimmäisessä käännössä puskemaan lievästi. Myös suunnanvaihdot ovat verkkaisia, eli ohjauspyörän käännön ja auton reagoinnin välillä esiintyy selkeä viive.Volvon ajonvakautus pelastaa paljon. Järjestelmä toimii täydellä kuormalla erittäin hyvin ja pyrkii renkaiden heikosta pitotasosta huolimatta kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan parhaimman kykynsä mukaan. Kattokuorman tuntee käännöksissä, mutta sen vaikutus auton kallisteluun on etukäteisodotuksia pienempi. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.