Alfa Romeo Giulietta -tyyppiviat

Alfa Romeo Giuliettan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Alfa Romeo Giulietta

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Jarrunesteen seassa voi olla mineraaliöljyä, mikä heikentää jarrujen tehoa, ADAC 3/2018.
  • ABS ohjainlaite voi olla viallinen ja aiheuttaa ABS toimimattomuuden. Ohjainlaite vaihdetaan uuteen (Traficom 2017).
  • Valm.aika 03/2016–06/2016: Sopimattomuussyistä joudutaan jarruelektroniikka (IBS-moduli) 2017 vaihtamaan. Työ kestää n. 2,8 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon, ADAC 2017.
  • Valm.aika: 11 – 12/2017. Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa olla mineraaliöljyä joutunut jarru- ja kytkinnesteen sekaan, joka heikentää piirien mineraaliöljyjä sietämättömiä kumiosia, vaarantaen piirien toiminnan. Merkin huoltaja tarkistaa nesteen ominaisuudet. Negatiivisessa tapauksessa vaihdetaan kaikki piirien kumiosat. Tarkastus kestää 0,2 h, osien vaihto 9,5 h ja ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”6175 tai 8216”
  • Sähköjohtojen hankautumisen vuoksi voi syntyä oikosulku, mikä saattaa häiritä vaihteiston toimintaa, KBA 2015 (vuosimallit 2010–2015).
  • Takajousituksen pitkittäisen tukivarren vaihtokampanja, AB 2015 (vuosimalli 2010 heinä–syyskuu).
  • Etujousituksen poikittainen tukivarsi voi murtua, mikä vaikeuttaa auton hallittavuutta, KBA 2010, ADAC, AB 2011 (vuosimalli 2010 helmi–toukokuu).

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Huomattavasti laadukkaampi kuin vikaherkkä edeltäjämalli Alfa Romeo 147.
  • 2013 ei erityisiä vikakohteita, 2010 ei tilastossa, Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (2011, 2012).
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2010).
  • Käyttöjarru (2011).
  • Valot rikki tai väärin säädetyt ajovalot, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.
  • Kuluneet jarrut (urheilullinen ajotapa), Saksa.
  • Korivaurioita, kehnot kolarikorjaukset, heikko ylläpito, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ei uusimmassa raportissa
  • TCT-kaksoiskytkinvaihteisto voi oikutella, AB.
  • Ulkopeilit vapisevat, AB.
  • Maalivikoja, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.