Audi A3 -tyyppiviat

Audin A3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Audi A3 Sportback

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • A3 8P: Magneettikytkimen palautusjousen katkeaminen, ylikuumeneminen, ADAC 02/2018 (valmistusaika 03-08/2011). Magneettikytkimen palautusjousen katkeamisen tai virheasennon vuoksi saattaa virta jäädä pitkäkestoisesti päälle, johtaa osien ylikuumentumiseen, palovaaraan ja on akustisesti havaittavissa. Magneettikytkin vaihdetaan ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on ilmoittanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon.
  • 2.0 TDI CR: Yhteispaineruiskutuksen putkistossa halkeamia ja vuotoja, ADAC 2012.
  • Polttonesteputket, Traficom 2011.
  • DSG-kaksoiskytkin -automaattivaihteiston ohjelmisto, Traficom, Vosa, ADAC 2009.
  • Vaihteiston ohjelmisto, Traficom 2009.
  • Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa.
  • Sivuturvatyyny (turvaverho), Traficom, Vosa, ADAC 2006.
  • 2.0 TDI käsivalintaisella vaihteistolla: Kytkimen hydraulisen käyttöjärjestelmän huohotinventtiili oikuttelee, voi johtaa kaksoismassavauhtipyörän vaurioon, ADAC 2006.
  • Kaksoismassavauhtipyörä, Traficom 2006, Kaksoismassavauhtipyörä tulipalovaara, Vosa, ADAC (2006).
  • Etuistuimen rungon kiinnitys (2005), Traficom.
  • Vasen takajarruletku (2004), Traficom.
  • Polttoaineen siirtopumppu (2004), Traficom, ADAC.
  • Jäähdytystuuletin oikosulku (2003), Traficom, ADAC.
  • Taka-akseliston pallonivelet (2001), VOSA.
  • Turvavyöt (1997–1999), VOSA.
  • Moottorin ohjainlaite: Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi. asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin.
  • Audi A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5: Moottorin ohjainlaite. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16205. Kampanjan aloituspvm: 04.05.2016, Traficom 2016. Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 2016.
  • A3 (8V), A4 (B9), A5 (F5), valm.aika: 29.08.2017. Kyseisissä Audi- malleissa saattaa tuulilasi olla liimattu spesifikaation vastaisella liimalla, Q2-malleissa myös takalasi. Tiedossa ei ole ollut ongelmia kyseisen virheen vuoksi ja ajoneuvoja voidaan käyttää normaalisti. Huollossa vaihdetaan kyseisten ajoneuvojen lasit ja vahto on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon, ADAC 05/2018
  • A3 (8V), Q2 (GA) valm.aika: 22 – 31/2018. ´Takaistuimen kiskokehikon ohjausholkin hitsiliitos tarkastetaan. 2019 Jos on tarpeen, uusitaan kyseinen kehikko. Ajoneuvoa voidaan käyttää ennen tarkastusta. Tarkastus- ja korjaustoimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon, ADAC 01/2018
  • Käynnistysmoottorin tarkastus, mahdollisesti viallinen solenoidikytkin, Traficom 02/2018.
  • A3, Q2, Takaistuimen selkänoja. Traficom 30.11.2018. Pääntukien kiinnikkeiden hitsaus voi olla puutteellinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa on tarkastettava takapenkin selkänoja ja tarvittaessa vaihdettava se. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 14.
  • A3 Sedan. Pääntuen tarkastus. A3 Sedaneissa takapenkin keskipaikan pääntuissa voi olla valmistusvirhe. Pääntuki tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. 143 autoa. Traficom 27.02.2019.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä vikakohteita (2017, 2016) Traficom
  • Käyttöjarru (2015, 2014, 2013, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2009, 2008, 2007, 2005, 2002), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2012, 2011,2010, 2009), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2012, 2010, 2009, 2008, 2007, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2008, 2007), Traficom.
  • Etuakselisto (2006, 2001, 2000, 1999, 1998), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2006), Traficom.
  • Ohjauslaitteet (2000), Traficom.
  • Taka-akselisto (2000, 2001), GTÜ.
  • Pakoputkisto (8L), TÜV.
  • Valovikoja (8L), DEKRA.
  • Vetoakselien suojakumit haperot, myös uudempi 8P, Saksa.
  • Jarruletkut ja -putket haperot vanhimmissa, Saksa.
  • Edessä pyöräntuennan poikittaisten tukivarsien kumiset laakeriholkit, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja vanhimmissa, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat (erityisesti tehokkaammissa malleissa, urheilullinen ajotapa), Saksa.
  • Katkenneita jousia, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Erittäin luotettava auto (8V 2012-2020).
  • Turbon ahtopaineen säätöjärjestelmä rikki (2014).
  • Näätä järsinyt jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letkuja (2010–2011).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys/venttiili jumissa (2009–2012).
  • Moottorivaurioita (2009 asti).
  • Akku tyhjä (2006–2009).
  • Virtalukko rikki (2006–2009).
  • Moottorinohjaus rikki (bensiini ja diesel, 2008 asti).
  • Turboahdin rikki (diesel, 2008 asti).
  • Laturi rikki (2008 asti).
  • Sytytyspuola rikki (bensiini, 2007 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).
  • Ruiskutussuuttimissa vikaa (diesel 2006–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Typ 8V 2012-2020

  • Valinnaisvarusteena saatava Audin viihde-elektroniikkaa ja muita toimintoja ohjaava MMI-järjestelmä (Multi Media Interface) voi sekoilla ja kaatua. Ohjelmistopäivitys korjaa ongelman, AB.
  • Narisevat turvavöiden lukot. Ne saadaan hiljaisiksi asentamalla huopakaistaleet lukkoihin, AB.
  • S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto (DSG-vaihteisto) kuluu nopeasti: Kytkinlevyt on vaihdettava noin 150 000 kilometrin ajon jälkeen – korjaustyö maksaa Saksassa noin 1 400 euroa. Se voi myös oikutella, vaihteisto nykii liikkeellelähdössä. Ohjelmistopäivitys voi auttaa tähän, mikäli kytkimet eivät ole vielä kuluneet loppuun, AB.

    Pienitehoisten moottoreiden yhteydessä oleva automaattivaihteisto S tronic- eli DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkimillä saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Voimakkaampien moottorien yhteydessä oleva kaksoiskytkinvaihteisto märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi.

    Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin, sillä valmistajalla ja myyjällä on tyyppivikatapauksissa virhevastuu takuun jälkeenkin. Tämän perusteella asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta. Korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu toki auton ajomäärästä ja auton iästä, sillä auto voi tulla korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi.

    Pari esimerkkitapausta: Kuluttajariitalautakunnan mukaan vaihdelaatikolle ei ollut annettu huolto- tai vaihtoväliohjetta. Vaihdelaatikon olisi pitänyt kestää huomattavasti kauemmin kuin 121 000 kilometriä, joten se oli rikkoutunut ennenaikaisesti. Takuun umpeutuminen ei rajoita virhevastuuta, eikä takuun umpeutumisella ei ollut asian kannalta merkitystä.

    Auton vaihdelaatikko jouduttiin uusimaan 71 450 ajokilometrin jälkeen. Vaihdelaatikot kestävät auton tavanomaisessa käytössä yleensä selvästi pidempään. eikä ollut syytä epäillä kuluttajan aiheuttaneen vaihteiston vaurioitumisen, joten auton vaihteisto oli vaurioitunut ennenaikaisesti. Takuun ajalliset tai muut rajaukset eivät poista myyjän vastuuta virheestä.

  • Uudessa mallissa ei ole vielä ollut merkittäviä kaksoismassavauhtipyörän ongelmia, mutta niitä on odotettavissa kilometrien myötä: Dieselmalleissa kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin kuluvat TDI-moottorien suuren vääntömomentin vuoksi, erityisesti lastuviritetyissä autoissa voimansiirto ei aina kestä vääntömomentin lisäystä, AB.

    Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.
    Lisätietoa:KKV

    Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin, sillä valmistajalla ja myyjällä on tyyppivikatapauksissa virhevastuu takuun jälkeenkin. Tämän perusteella asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta. Korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu toki auton ajomäärästä ja auton iästä, sillä auto voi tulla korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi.

  • Kestoteema VW-konsernin pienissä bensiinimoottoreissa: Myös Audin 1.2 TFSI- ja 1.4 FTSI -moottoreiden jakoketjuissa voi olla vikoja. Helmikuun tuotannosta 2015 alkaen jakopään ketju korvattiin hammashihnalla, AB. Jakoketjun vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni, johon Audi kuuluu, on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”.
    KKV

    Jakoketjun vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni, johon Audi kuuluu, on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita.
    Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.
    Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
    Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”.
    KKV

  • Isommissa TFSI -moottoreissa voi esiintyä öljynkulutusta.
  • Magnetic Ride –alusta (valinnaisvaruste) saattaa kolista.
  • Turbon tiiveydessä on toivomisen varaa
  • 1,8 – ja 2,0 –moottoreissa lieviä öljyvuotoja.
  • Diesel: kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin kuluvat TDI-moottorien suuren vääntömomentin vuoksi, erityisesti lastuviritetyissä autoissa voimansiirto ei aina kestä vääntömomentin lisäystä, AB.
  • Diesel: sylinterikansivikoja erityisesti ensimmäisten tuotantoerien 2.0 TDI -moottoreissa (tunnus BKD), AB.

Typ 8V 2012-2020

  • Diesel: Yhteispaineruiskutuksella (Common Rail) varustetuissa moottoreissa paineputkiston halkeamia ja vuotoja (2010–2012), AB.
  • DSG-vaihteisto nykii (09/2008–07/2009), ohjelmistopäivitys tarpeen, AB.
  • Sivuturvatyynyjen (päätä suojaavien turvaverhojen) kaasugeneraattoreissa ongelmia, vaihto (vm. 2006).
  • Kytkimen hydraulisen käyttöjärjestelmän huohotinventtiili oikuttelee, valmistusaika 10.2003–06.2005. Voi johtaa kaksoismassavauhtipyörän vaurioon. Takaisinkutsu, AB.

Typ 8L 1996-2003

  • Ilmamassamittari rikki, useimmiten diesel (2003 asti), ADAC.
  • Jäähdyttimen nestevuotoja (2003 asti), ADAC.
  • TDI -dieselin turbo ja jakopään hammashihna vika-alttiita. Hihnan vaihtovälisuositusta noudatettava tarkasti, AB.
  • Bensiini 1.8 turbomoottori on virittäjien suosikki ja siksi kulunut loppuun, AB.
  • Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, AB.
  • Hutera etuistuinten kiinnitys vanhemmissa kolmiovisissa malleissa, AB.
  • Ilmastointi oikuttelee, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.