Renault Kangoo -tyyppiviat

Renault Kangoon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Kangoo

Renault Kangoon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Kangoo II: Sähköisen ohjaustehostimen kotelossa saattaa esiintyä murtumia, jotka johtuvat osatoimittajan valmistusprosessin muutoksesta ja jotka johtavat väsymismurtumiin kotelossa. Vaikutuksina ilmenee puutteellinen säädettävyys pystysuorassa, ohjausvälys ja vaikeus käyttää suuntavilkkua, valonsäädintä ja lasinpyyhkijöitä. Sähköinen ohjaustehostin vaihdetaan. Valm.aika: 18.11.–9.12.2016 Koodi ”0CHF”, ADAC 9/2017.
  • Kangoo II: Ohjauspylväs: ohjauspylvään vaihto, viisi autoyksilöä Suomessa, Traficom 12/2016, kampanja valmistunut 05/2017.
  • Pitkä malli: kolmannen istuinrivin istuinten lukitus puutteellinen, loukkaantumisvaara, KBA 2015.
  • Pysäköintijarru voi vapautua itsestään, KBA 2014.
  • Jarruputket: Jarruputkien järjestys hydrauliyksikössä voi olla väärä: Tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, ADAC 2014.
  • Etuistuinten turvavöiden kiinnitys, kiinnityspulteissa löystymisen vaara. Uudet kiinnityspultit, Traficom, ADAC 2012.
  • Jarruletkut edessä voivat irrota, koska ovat liian lyhyet. Jarrujen teho voi heiketä jarrunesteen vuodon vuoksi. Letkut vaihdetaan, Traficom 2010.
  • Jarruletkut edessä voivat irrota ja jarrujen teho heiketä jarrunestevuodon vuoksi, VOSA 2009, ADAC 2010.
  • Kangoo I ja II: Ohjaustehostus voi lakata toimimasta, ohjaus jäykistyy huomattavasti, VOSA, ADAC 2009.
  • Kangoo II: Ohjausakseli voi irrota ja pitää naputtavaa ääntä. Mikäli ajoa jatketaan metelistä huolimatta pahimmassa tapauksessa ohjaus voi lakata kokonaan toimimasta, ADAC, KBA 2008.
  • Turvatyynyt ja turvavöiden esikiristimet voivat laueta tarpeettomasti, VOSA 2001.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2010 – 2017) Traficom
  • Ei tilastossa myöskään 1999–2008, AK.
  • Pakokaasupäästöt (1998), AK.
  • Käyttöjarru (1998), AK.
  • Alusta (1998), AK.
  • Akselistoissa ongelmia jo ensimmäisessä katsastuksessa: Katkenneita jousia, vuotavia iskunvaimentimia ja vetoakseleiden nivelten suojakumeja, Saksa.
  • Etuakseliston nivelissä usein vikaa ja ohjauslaitteissa väljää jo kolmevuotiaana, Saksa.
  • Ohjaustehostimessa vuotoja viisivuotiaana, Saksa.
  • Raidetangonpäät kuluneet jo 50 000 km ajettuna, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat jo ensi katsastuksesta alkaen, Saksa.
  • Jarruputket ruosteessa jo seitsemän vuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Jarruletkut hapertuvat jo viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Jarrujärjestelmässä runsaasti vikoja kaikissa ikäryhmissä, tuloslista punaisella, Saksa
  • Runsaasti valovikoja jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa.
  • Moottorinohjauksen reistailun vuoksi ongelmia päästömittauksessa, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakokaasupäästöt.
  • Jo toisessa katsastuksessa havaitaan useita korjauksia vaativia vikoja, mm ohjauslaitteissa, vetoakseleissa, jarruissa, pyöräntuennassa, valoissa ja pakokaasupäästöissä. Edellä mainittujen vikojen korjaus tulee kalliiksi, Saksa.
  • Airbag-ohjainlaitevikoja, Saksa.
  • Pakoputkistossa vikoja, Saksa.
  • Lähes joka kohdassa selkeästi keskiarvoautoa heikompi, Saksa.
  • Häntäpäässä katsastustilastoissa, Saksa
  • Lähes joka kymmenes Kangoo hylätään jo ensimmäisessä katsastuksessa.
  • Kangoo joutuu ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi huomattavasti useammin kuin keskiarvoauto, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Sähkölaitteet yleensä (2016-2018)
  • Akku (2015-2018).
  • Polttonestepumppu rikki (2008–2017).
  • Sytytystulpat (2011-2013)
  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2009, 2011-2012).
  • Virtalukko rikki (2008–2012).
  • Sytytysjohdin (korkeajännitekaapeli) (2009–2010).
  • CAN-Bus -väylä (2018)
  • Kampiakselin asennon tunnistin (2010–2012).
  • Ajonestolaite rikki (2007 asti).
  • Kosteat sytytystulpat (2008, 2011).
  • Moottorivaurio, hammashihna (2007–2009).
  • Johdinsarja, -nippu (2008–2009, 2011).
  • Kytkimen työsylinteri (2008, 2010–2011).
  • Polttoainejärjestelmä (2008–2009)
  • ADAC –tiepalveluraportin mukaan Renault Kangoo on eniten tielle jäänyt malli kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Kangoo II (2008 ->)

  • Jarrujärjestelmän vikojen vuoksi runsaasti hylkäyksiä katsastuksessa kaikissa ikäryhmissä, mikä tietää ylimääräisiä korjaamokäyntejä ja korjauskustannuksia käyttäjille.
  • Runsaasti moottorivikoja ja moottorin apulaite- ja sähkövikoja, esimerkiksi sytytyspuola rikki, ADAC.
  • Alustassa runsaasti jarruvikoja ja ohjauslaitteiden vikoja, ADAC.
  • Sähkölaiteviat ja etenkin valoviat ovat toinen suuri vikaryhmä, mikä ärsyttää käyttäjiä.
  • Sisustuksen viimeistely kohentunut, mutta ajan mittaan alkaa kuulua hälyääniä, kolinaa, Dekra
  • Valonheittimissä kosteutta
  • Vuonna 2008 oli kaksi takaisinkutsukampanjaa: Viallisen turvavyön rullan ja nakuttavan ohjausakselin vuoksi. Jos ajoa jatketaan nakuttavasta äänestä huolimatta, ohjaus voi lakata toimimasta, AB.
  • Vuonna 2009 jälleen takaisinkutsu sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjelmointivirheen vuoksi, AB.
  • Vuonna 2013 takaisinkutsu pysäköintijarrun virhetoiminnan vuoksi, AB.
  • 2014 takaisinkutsu dieselpumpun vuoksi, 2015 jarruputkien vuoksi, AB.

Kangoo I

  • Vanhimman dieselmoottorin apulaitteiden kiilahihna kirskuu ja kuluu virheellisesti toteutetun hihnankiristimen vuoksi. Kiristintä on muutettu, mutta hihna ääntelee edelleen, AB.
  • Jakopään hammashihnat rispaantuvat usein, AB.
  • Viallisten vesipumppujen vuoksi palaneita sylinterikannen tiivisteitä, AB.
  • Diesel -Kangoon käyttäjien hermoja piinaavat irtoilevat turbon letkut, turboahtimen viat ja moottorinohjauksen sähköviat, AB.
  • Ohjaustehostimen pumpun kiinnitys voi pettää, AB.
  • Rispaantunut kaasuvaijeri voi pettää, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.