Renault Talisman -tyyppiviat

Renault Talismanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Renault Talismanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Lasien yläpuolisten turvatyynyjen (turvaverhojen) avautuminen sivukolarissa saattaa jäädä tapahtumatta. Tämä johtaa loukkaantumisriskin kasvuun onnettomuudessa. Tyynyjen valmistusnumerot tarkistetaan ja tarvittaessa tyynyt vaihdetaan. Valm.aika: 29.09.2016–30.11.2016. Koodi ”0CHZ”, ADAC 10/2017.
  • Sivuturvaverho. Turvaverhon tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 5/2017.
  • Aurauskulmat. Eturenkaiden mahdollinen epätasainen kuluminen. Alatukivarren asennon muutos, Traficom 10/2017.
  • Moottorin ohjainlaite. Mahdollinen tehottomuus. Moottorin ohjainlaitteen päivitys, Traficom 8/2017.
  • On mahdollista, että jarrulevyn, tämän läpimitan, jarrukannattimen sekä jarrusatulan yhteensopivuus on ongelma. Tämä johtaa jarrujen vetelyyn jarrutettaessa vasempaan/oikeaan sekä vähentyneeseen jarrutustehoon. Jarrukomponentit vaihdetaan. Valm.aika: 01.07.2015–21.04.2016. Koodi ”0CBL”, ADAC 9/2017.
  • Jarrusatula. Jarrusatulan mittaus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 5/2017.
  • Kojelaudan alla oleva melueriste saattaa irrota osittain tai kokonaan kiinnityksistään. Korjaustoimenpiteenä asennetaan eristeelle lisäkiinnikkeitä. valm.aika: 01.07.2015–21.04.2016. Koodi ”0CFB”, ADAC 6/2017.
  • Kojelaudan alaverhous. Uudelleen kiinnitys, Traficom 5/2017.
  • Ennalta aktivoitu lapsilukko saattaa ovea sulkiessa deaktivoitua. Tämän vuoksi takaovien lukot uusitaan tarvittaessa. Valm.aika. 17.05–18.07.2016. Koodi ”0CDU”, ADAC 5/2017.
  • Takaoven lukko. Lapsilukon toiminnan tarkastus ja tarvittaessa lukon vaihto, Traficom 4/2017.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei vielä tilastoissa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Talisman ei ole mukana uusimmissa ADAC-tiepalveluraporteissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ei vielä tietoa, uudehko malli

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.