Toyota Yaris -tyyppiviat

Toyota Yariksen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yariksen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Toyota Lexus Corolla RAV4 Yaris UX: eCall -lähetinyksikkö WGG58: DCM (Data Communication Module) yksikkö voi rikkoontua, jonka jälkeen auton eCall toiminto ei toimi. DCM ohjelmoidaan tai tarvittaessa vaihdetaan uuteen.
    aloituspäivä 24.9.2021, Traficom
  • Yaris Luistoneston ECU: WGG20:
    Mahdollisessa ongelmatilanteessa jarrujen ohjausjärjestelmän ohjelmistovirhe voi aikaansaada vikatilanteen, jolloin jarrutusenergian talteenotto eli regeneratiivinen jarrutus ja sähköinen seisontajarru eivät toimi.
    aloituspäivä 25.5.2021, Traficom.
  • Yaris (XP21) –vain hybridimallit: Pysäköintijarru ei toimi ohjelmistovirheen vuoksi. Varoitusvalo syttyy. Ohjelmistopäivitys korjaa vian. ADAC 6/2021.
  • Yaris: Takapenkin turvavyö: VGG79: Mahdollisessa ongelmatilanteessa takapenkin keskipaikan turvavyön kiinnityspisteen yhteydessä oleva metallinen tukirakenne saattaa osua turvavyöhön. Tällöin mahdollisessa onnettomuustilanteessa turvavyön ollessa käytössä turvavyö ei välttämättä suojaa takapenkin keskipaikalla istuvaa matkustajaa oikein. aloituspäivä 16.12.2020, Traficom.
  • Yaris (XP 21): Takaistuimen turvavöiden lukot. Takaturvavöiden lukkojen kiinnitys voi olla virheellisesti valmistettu. Takaturvavöiden lukot vaihdetaan. Valm. aika 27.08.2020 – 05.10.2020. ADAC 1/2021.
  • Yaris: Ajovaloumpiot: Projektoriajovalojen mekaaninen osa voi rikkoontua, jolloin lyhyiden / pitkien valojen vaihto ei tapahdu. koskee 14 autoa, aloituspäivä 10.9.2020, Traficom.
  • Toyota RAV4, Starlet, Celica, Yaris: Kuljettajan turvatyyny: 20SMD-005: Kolaritilanteessa turvatyynyn aktivoituessa, tapahtuu mahdollisesti alitäyttö, aloituspäivä 18.2.2020
  • Yaris (XP13) valm.aika: 27.06.2014 – 17.02.2017. Kyseisissä ajoneuvoissa on sivuturvatyynyjen tunnistimet asennettu etuoviin ja yhdistetty johtimien välityksellä ohjainyksikköön. On mahdollista, että ajan kuluessa näiden johtimien eristyksiin saattaa tulla vikoja. Huolto tarkastaa nämä johtimet ja uusii ne tarvittaessa. Työ kestää 0,2 – 2,1 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”19SMD-035”. ADAC 05/2019.
  • Kuljettajan etuturvatyyny: Tähän korjauskampanjaan kuuluvat autot on varustettu kuljettajan etuturvatyynyn täyttöpatruunoilla, jotka sisältävät kuivattamatonta olomuotostabiloitua ammoniumnitraattia ponneaineena. Täyttöpatruunoiden valmistajan raporttien mukaan moottoriajoneuvojen turvallisuuteen liittyvä puute saattaa ilmetä täyttöpatruunoiden ponneaineen huononemisen vuoksi suurelle absoluuttiselle kosteudelle, suurelle lämpötilalle ja suurille lämpötilavaihteluille pitkäkestoisten altistumisen jälkeen. Huonontunutta kuivattamatonta ammoniumnitraattia sisältävän täyttöpatruunan aktivoiminen turvatyynyä laukaistaessa saattaa aiheuttaa täyttöpatruunan repeämisen. Täyttöpatruunan repeäminen voi aiheuttaa tilanteen, jossa metallisirpaleet läpäisevät turvatyynyn sinkoutuen auton sisätiloihin suurella nopeudella, mistä saattaa seurata autossa olijoille henkilövahinkoja, Traficom 10/2017. Valm.aika 2011–2014, ADAC 8/2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: On havaittu, että eräiden Toyota Yaris -autojen kuljettajan etuturvatyynyn täyttöpatruunan ponneaine on saattanut ajan kuluessa sitoa itseensä ilmassa olevaa kosteutta. Tästä johtuen edestä suuntautuvassa kolarissa kuljettajan etuturvatyynyn lauetessa saattaa turvatyynyn täyttöpatruunan runkoon muodostua murtuma. Täyttöpatruunan mahdollisen murtumisen seurauksena saattaa sirpaleita lentää patruunan laukeamisen yhteydessä, mistä saattaa aiheutua henkilövahinkoja. Lisäksi on havaittu, että eräiden Toyota Yaris -autojen kuljettajan etuturvatyyny saattaa lauetessaan täyttyä epänormaalilla tavalla edestä suuntautuvassa kolarissa. Syytä tämän kaltaiseen toimintaan ei ole kyetty selvittämään. Näiden autojen kuljettajan etuturvatyynyjen täyttöpatruunat vaihdetaan korjauskampanjassa, Traficom 08/2016.
  • XP 13: Etuiskunvaimentimien yläpäiden tukien laakerit: Eräiden Toyota Yaris -autojen etuiskunvaimentimien yläpäiden tukien laakerit saattavat olla vaurioituneita niihin kohdistuneiden suurten kuormitusten vuoksi. Tällainen suuri kuormitus saattaa aiheutua esim. ajettaessa ison töyssyn yli. Jos laakeri on vaurioitunut, autosta voi kuulua epänormaalia ääntä ajettaessa epätasaisella tiellä tai ohjauspyörää käännettäessä. Jos auton käyttämistä jatketaan tällaisen vaurion syntymisen jälkeen, saattaa etuiskunvaimentimen varren yläpää irrota auton koriin kiinnitetystä tuesta, mistä seuraa auton ajovakauden menettäminen ja lisääntynyt kolaririski, Traficom 08/2016, valmistusaika 01–02 / 2015, ADAC 08/2016.
  • Takaistuimen turvavöiden keskiosat: Eräiden Toyota Yaris -autojen takaistuinten turvavöiden keskimmäisten osien ankkurilevyt on saatettu koneistaa virheellisesti. Tästä on mahdollista seurata turvavyön leikkautuminen kolaritilanteessa sekä henkilövahinko. Tämän vuoksi Toyota autonvalmistajana on päättänyt, että tähän korjauskampanjaan kuuluvan auton takaistuimen turvavöiden keskimmäisten osien ankkurilevyt tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 2016.
  • Kuljettajan etuturvatyyny: eräiden Toyota Yaris -autojen kuljettajan etuturvatyynyn valmistusvaiheessa ilman kosteuspitoisuuden valvonta on saattanut olla puutteellinen. Tästä johtuen on mahdollista, että turvatyynyn täyttöpatruunan ponneaineeseen on tuotantolinjan mahdollisen tilapäisen pysähdyksen aikana imeytynyt ympäröivästä ilmasta kosteutta. Jos ponneaineeseen on imeytynyt liikaa kosteutta, kolarissa kuljettajan etuturvatyynyn lauetessa saattaa turvatyynyn sisäinen paine lisätä täyttöpatruunan rungon murtumariskiä. Täyttöpatruunan mahdollisen murtumisen seurauksena saattaa sirpaleita lentää patruunan laukeamisen yhteydessä, mistä saattaa aiheutua henkilövahinkoja. Toyota autonvalmistajana on päättänyt, että näiden autojen kuljettajan etuturvatyynyjen täyttöpatruunat vaihdetaan. Traficom 2015.
  • Kuljettajan turvatyyny voi laueta virheellisesti: Tyyny voi onnettomuustilanteessa laueta liian kovalla voimalla ja aiheuttaa vammautumisen. Alihankkija Takatan valmistamissa turvatyynyissä on kosteutta päässyt valmistuksen aikana turvatyynyyn, mikä voi johtaa sen laukeamiseen liian suurella voimalla, ADAC 2015.
  • 1.4 diesel: 1ND-TV-moottorin imujärjestelmä ja ohjainyksikkö: Eräiden 1,4-litraisella dieselmoottorilla varustettujen autojen imujärjestelmän riittämättömästä ilmavirtaustehokkuudesta johtuen turboahtimen tiivisterenkaasta ja/tai moottorin huohotusjärjestelmästä peräisin oleva moottoriöljy saattaa tiivistyä välijäähdyttimeen. Joissakin ajo-olosuhteissa välijäähdyttimeen tiivistynyt öljy saattaa virrata palotilaan aiheuttaen epänormaalin palotapahtuman tai hydraulisen puristuksen. Tällaisessa tilanteessa mäntään ja kiertokankeen kohdistuva liiallinen voima voi aiheuttaa moottorivaurion sekä kohonneen palovaaran moottoritilassa. Tämän vuoksi tähän korjauskampanjaan kuuluville autoille tehdään autoyksilökohtaisesti määräytyen (ei välttämättä kaikkia seuraavista toimenpiteistä): moottorin ohjainyksikön tarkastus ja tarvittaessa ohjelmistopäivitys; välijäähdyttimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto; alipainepumpun tarkastus ja tarvittaessa vaihto; turboahtimen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2015.
  • Takapyörien navat: Joissakin Toyota Yaris ja Yaris Hybrid -autoissa takapyörien napojen kiinnityspultit on saatettu autoja valmistettaessa kiristää riittämättömästi, mistä voi aiheutua pulttien löystyminen autoa käytettäessä. Mahdollisesti irronnut pyörännavan pultti saattaa vaurioittaa takajarrun komponentteja pyörimisen aikana, mikä voi johtaa huonontuneeseen jarrutustehoon tai pyörän lukkiutumiseen, joista voi aiheutua liikenneonnettomuus. Tämän vuoksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että näiden autojen takapyörännapojen kiinnityspultit kiristetään ohjekireyteensä. Jos takapyörännavan pultti on irronnut ja vaurioittanut takajarrun komponentteja, takapyörännapa laakereineen ja vaurioituneet jarrun osat vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Jarrunestesäiliö: Eräiden Toyota Yaris Hybrid -autojen jarrunestesäiliön jarrupiirien erotusseinämän puutteellisen suunnittelun vuoksi mahdollinen paineistetun jarrunesteen vuotaminen etujarrupiiristä saattaa johtaa sekä etu- että takajarrupiirin toiminnan menettämiseen. Tämän seurauksena jarrutusteho huononee, mistä voi aiheutua kolari. Edellä kuvatun vuoksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että näiden autojen jarrunestesäiliöt vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Ikkunannostimen pääkatkaisin: Toyota Auris, Corolla, RAV4, Urban Cruiser ja Yaris -autojen kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimen pääkatkaisin sisältää liukuvia sähköisiä kontaktimoduuleita. Nämä moduulit on voideltu päälle ruiskutettavalla rasvalla. On havaittu, että rasvaa on saatettu ruiskuttaa valmistusprosessissa siten, että se ei voitele riittävästi. Käytössä syntyvää kontaktipintojen kulumisjätettä saattaa kertyä napojen väliin, minne rasvaa on levitetty riittämättömästi. Tämän vuoksi kontaktipintojen väliin voi kulumisjätteen ja moduulin sisälle pääsevän sähköä johtavan kosteuden seurauksena muodostua oikosulku. Jos oikosulku syntyy, voi pääkatkaisin kuumeta liikaa ja sulaa. Sulava katkaisin saattaa muodostaa savua ja mahdollisesti johtaa tulipaloon. Edellä kuvatun vuoksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että tällaiset ikkunannostimen pääkatkaisimet tarkastetaan ja voidellaan kuumuutta kestävällä rasvalla ja jos katkaisimessa on jo havaittavissa toimintahäiriöitä, katkaisimen piirilevy vaihdetaan, Traficom 2015.
  • Etumatkustajan turvatyyny: Jatkokampanja 03 2014 kampanjaan: Takatan valmistama turvatyyny voi laueta liian kovalla voimalla tai ei laukea kunnolla, mikä onnettomuustilanteessa vähentää suojavaikutusta ja voi aiheuttaa vammautumisen, ADAC 06 2014. (Koskee vanhempia Yaris-malleja).
  • Etumatkustajan turvatyyny: Eräiden Yaris-autojen etumatkustajan etuturvatyynyn täyttöpatruunan ponneaine saattaa olla virheellisesti valmistettu. Tämän seurauksena täyttöpatruuna saattaa lauetessaan revetä ja aiheuttaa turvatyynyn epänormaalin täyttymisen törmäyksessä, mistä saattaa seurata matkustajalle kohonnut vammautumisriski taikka auton sisäosille liiallisen lämpökuormituksen aiheuttama tulipalo. Kaikki tähän recalliin kuuluvat autot tarkastetaan ja tarvittaessa täyttöpatruuna vaihdetaan, Traficom 2014, ADAC 2014.
  • Etuistuimen kisko: On havaittu, että eräiden Toyota Yaris ja Urban Cruiser -autojen kuljettajan istuimen ja 3-ovisen version etumatkustajan istuimen kiskon säädön lukitusmekanismin jousi voi katketa. Näin saattaa tapahtua, jos istuimen asentoa säädetään usein eteen ja/tai taakse. Jos autoa käytetään katkennein istuimen säädön lukitusmekanismin jousin, saattaa istuin liikkua kolarissa. Tämän välttämiseksi on Toyota autonvalmistajana päättänyt, että näiden autojen kuljettajan ja 3-ovisen version kyseessä ollessa myös etumatkustajan istuimen kiskot vaihdetaan, Traficom 2014
  • Etuistuinten kiinnityskiskojen säätömekanismin lukitusjouset, istuimen säätö voi muuttua kesken ajon, ADAC 2014.
  • Ohjaustehostimen ohjainyksikkö: Eräiden Yaris autojen sähköisen ohjaustehostimen ECU:un saattaa tiivistyä vesipisaroita sähköisen ohjaustehostimen moottorille virtaa syöttävän releen napojen välille aiheuttaen oikosulun. Jos tällaista tapahtuu ECU voi havaita virtapiirissä epänormaalin jännitteen ja lopettaa ohjauksen tehostuksen, mistä seuraa varoitusvalon syttyminen mittaristoon ja summerin ääntäminen. Ohjauksen tehostuksen lopettaminen aiheuttaa suuremman ohjausvoiman tarpeen kuljettajalle, Traficom 2014.
  • Ohjaus: Ohjauspylvään kiinnike voi murtua aiheuttaen naputtavan äänen ja vetelän ohjaustuntuman, ADAC 2014.
  • Jarruputken heikko kiinnitys, mahdollinen jarrunestevuoto, pahimmassa tapauksessa jarrutustehon katoaminen, ADAC 2013.
  • Kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimien pääkatkaisin, Traficom 2012, vika voi aiheuttaa oikosulun ja ikkunannostimet lakkaavat toimimasta, ADAC 2012.
  • A-pilarin verhous, Traficom 2011.
  • Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen. ADAC 2010.
  • Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaa-asentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasu-asentoon, autojen kaasupoljin korjataan. Traficom 2010.
  • Turvavyönkiristin, lauetessaan kolarissa palokaasut voivat vaurioittaa äänieristyssuojapalaa, joka pahimmassa tapauksessa saattaa syttyä palamaan kolarin jälkeen. Traficom 2009, ADAC 2009.
  • Etupenkkien sivuturvatyyny, laukeaminen ei riko selkänojan verhousta ja suojavaikutus jää puutteelliseksi, selkänojat vaihdetaan uudenmallisiin. Traficom 2007.
  • Etu- ja takapääntukien lukitsin, onnettomuustilanteessa pääntuki saattaa irrota, lukitsin vaihdetaan. Traficom 2007, ADAC 2007.
  • Kampiakselin asentotunnistimen liitin. Traficom 2006.
  • Jarrupääsylinteri, mahdollinen vuoto voi heikentää jarrutustehoa ja pidentää jarrutusmatkaa. Traficom 2004, ADAC.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2013), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013-1999), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015-2011, 2008-1999), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011) Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2010, 2006, 2002, 2000), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Yaris Hybrid: Käyttöjarru (2015, 2013, 2012) Traficom
  • Yaris Hybrid: Ei eritelty tilastossa (2011) Traficom
  • Nykyisessä mallissa hyvin vähän hylkäyksen aiheuttavia vikoja.
  • XP13 (2010–2020):
  • Joitakin iskunvaimenninvikoja, Saksa
  • Valovikoja, takavalot, Saksa
  • Kuluneita jarrulevyjä, Saksa
    Hybridimallissa jarruvikoja jarrujen vähäisen käytön vuoksi, koska hybridi ottaa talteen jarrutusenergiaa.
  • Vanhimmissa pakoputkiston vuotoja, Saksa
  • Luotettava auto, vähän vikoja, Saksa
  • XP9 (2005-2011):
  • Jonkin verran valovikoja, Saksa.
  • Pyöräntuenta ja ohjauslaitteisto erittäin kestävä, Saksa.
  • Käyttöjarrun ja seisontajarrun teho heikko, Saksa.
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Jarruletkut voivat hapertua, Saksa.
  • Vetoakselien suojuskumit saattavat hapertua, Saksa.
  • Ruostuu nopeammin kuin ensimmäisen sukupolven Yaris I, Saksa.
  • Ruostetta alustassa ja kynnyskoteloissa jo kolmivuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Muutoin erittäin kestävään autoon kannattaa teettää täydentävä ruoste-estokäsittely mahdollisimman uutena, Saksa.
  • P1 (1998-2006):
  • Käyttöjarrun ja seisontajarrun teho heikko, TÜV.
  • Yksittäistapauksissa korin korroosio- eli ruostevaurioita vanhimmissa yksilöissä, TÜV.
  • Jarrulevyt edessä kuluvat nopeasti, takajarrujen heikko teho, TÜV, GTÜ.
  • Akseliston kumilaakerit takana hapertuneet vanhemmissa malleissa, GTÜ.
  • Valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Kokonaisuutena varma ja yksi vähävikaisimmista, TÜV, GTÜ, DEKRA.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Yaris III XP13 (2011 – 2020) on luotettava auto – vähän tielle jättäviä vikoja.
  • Akku tyhjä (2007–2014).
  • Sytytystulpat (2008–2012).
  • Valonheitin rikki (2007).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2009, 2011).
  • Kytkinpolkimen asennon tunnistin rikki (2008 asti).
  • Kytkin rikki (2008–2009).
  • Vesipumppu rikki, vuotaa (2008 asti).
  • Moottorinohjauksen häiriö (2008 asti).
  • Pakoputkisto murtunut (2007–2009).
  • Laturi rikki (2007).
  • Ajonestolaite oikuttelee (2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

XP13 (2010–2020)

  • Luotettava auto, vain vähän vikailmoituksia.
  • Automatisoitu mekaaninen vaihteisto (robottivaihteisto) voi jumittaa jollekin vaihteelle, AB.
  • Kytkin kuluu nopeasti myös uudemmassa Yaris XP13-mallissa (runsaasti kaupunkiajoa), AB.
  • Vuosimallin 2012 Yaris-hybridi osoittautui luotettavaksi AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä, arvosana 2. Vikaa oli vain hätävilkun katkaisimessa. Heikko valoteho ja lämmitys saivat moitteita. Alkavaa ruostumista oli havaittavissa piilopaikoissa kuten esimerkiksi ovitiivisteiden alla. AutoBild suosittelee täydentävää ruoste-estokäsittelyä, jotta puhkiruostumiselta vältytään. Japanilaisten autojen ruoste-estokäsittely on varsin ”kevyt”, joten täydentävä ruoste-estokäsittely on tarpeen myös uudistuneeseen Yaris-malliin.
  • Lukuisia takaisinkutsuja (korjauskehotuksia, joista osa koskee aikaisempaa mallia), AB.
  • Vuonna 2013 takaisinkutsu jarruputkien virheellisen kiinnityksen vuoksi.
  • Vuonna 2014 takaisinkutsu turvatyynyjen toimintahäiriön vuoksi.

XP9 (2005-2011)

  • Virtalukko ja käynnistysmoottori voivat jumittaa, AB.
  • Lukkiutumattomien jarrujen ABS -järjestelmä reistailee häiriöitä, AB.
  • Kytkin kuluu nopeasti, AB.
  • Automatisoitu mekaaninen vaihteisto (robottivaihteisto) voi jumittaa jollekin vaihteelle, AB.
  • Takaisinkutsut koskien kaasupoljinta, turvavöiden esikiristintä B-pilarissa, sivuturvatyynyjä ja pääntukia, AB.
  • Vuonna 2014 useita turvallisuuteen liittyviä takaisinkutsuja (kuljettajan istuin, ohjauspylväs, ohjaustehostin), ADAC.

P1 (1998-2006)

  • Muutamia vaihteistovikoja, vaihteisto jumittaa, ADAC, AB.
  • Moottorivaurioita vanhemmissa malleissa (1.0 -moottori), AB.
  • 1.0 -moottoreissa öljyvuotoja jakopään kotelosta ja kytkin kuluu nopeasti, AB.
  • Joitakin automatisoidun mekaanisen vaihteiston (robottivaihteiston) vaurioita. Korjauskehotus jarrupääsylinterin mahdollisen vuodon vuoksi, AB 2004.
  • Laatu kohentunut vuosimallista 2003 alkaen, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.