4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Matkailu Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on miettinyt kesän autolomaa, ja Itä-Eurooppa näyttäisi kiehtovan monia. Teimme retken itäiseen Eurooppaan, ja julkaisemme sen kolmessa osassa nyt kevään aikana. Ensimmäisessä osassa ajamme Sveitsistä Unkariin. Jutussa on myös hyödyllistä tietoa tiemaksuista ulkomailla. Menot ja tulot. Kaksi sinänsä yksinkertaista asiaa, joiden kohtaaminen ei olekaan sitten enää kovin yksinkertaista – etenkään nykymaailmassa, missä kaikki tuntuu olevan jatkuvassa muutoksessa. Moottori halusi Scorpionsin laulun tapaan haistella muutoksen tuulia, joten lähdimme useamman tuhannen kilometrin turneelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPölyisten teiden kulkijaAutoksi itäkierrokselle valikoitui Dacia Duster, koska maailma tarvitsee yhä hyviä perusautoja. Siksi Duster – tosin eri yksilö, vaikka lähes samoilla spekseillä – on aloittanut myös juuri Moottorin kestotestitaipaleen. Kyseessä on siis nelivetoinen hybridi Extreme-varusteilla.Lähtöpaikaksi retkelle valikoitui Zürich. Sveitsi on Euroopan kallein maa monellakin mittarilla mitattuna. Reitti vei sieltä eteläisen Saksan, Itävallan , Slovakian ja Unkarin kautta Romaniaan – Dacian kotikonnuille. Romania on yhä Euroopan edullisempia maita. Paluumatka kurvailtiin Serbian, Bosnia ja Hertsegovinan, Kroatian, Slovenian ja Italian kautta takaisin Sveitsiin. Yllä olevista linkeistä aukeavat Autoliiton maakohtaiset sivut, joilta saa tietoa sekä AL-eduista että neuvoja, jos tien päällä kohtaa ongelmia.Zürich-Salzburg-LinzDuster rullaa kohti itää Sveitsiä halkovalla moottoritiellä numero 1. Maisemat ovat hienot, vaikka moottoritiellä ollaankin. Vuoret siintävät horisontissa, Sveitsissä Alpit eivät ole koskaan kaukana. Nyt ei suunnata kuitenkaan kivoille alppiteille vaan tarkoitus on päästä vain rivakasti eteenpäin. Bodenjärven päässä käväistään lyhyesti Itävallan puolella ennen kuin siirrytään Saksan moottoriteille. Saksassa moottoritiet ovat vielä vapaita – ajaminen ei maksa mitään ja välillä pääsee ajamaan ilman nopeusrajoituksia. Suurin hidaste Saksassa edettäessä on nykyään ruuhkat ja tietyöt, ja ne ruokkivat toinen toisiaan. Suora kasi pitää hereillä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.