4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa?

1.5.2025
Kuva Vesa Eskola

Moni on miettinyt kesän autolomaa, ja Itä-Eurooppa näyttäisi kiehtovan monia. Teimme retken itäiseen Eurooppaan, ja julkaisemme sen kolmessa osassa nyt kevään aikana. Ensimmäisessä osassa ajamme Sveitsistä Unkariin. Jutussa on myös hyödyllistä tietoa tiemaksuista ulkomailla.

Menot ja tulot. Kaksi sinänsä yksinkertaista asiaa, joiden kohtaaminen ei olekaan sitten enää kovin yksinkertaista – etenkään nykymaailmassa, missä kaikki tuntuu olevan jatkuvassa muutoksessa. Moottori halusi Scorpionsin laulun tapaan haistella muutoksen tuulia, joten lähdimme useamman tuhannen kilometrin turneelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pölyisten teiden kulkija

Autoksi itäkierrokselle valikoitui Dacia Duster, koska maailma tarvitsee yhä hyviä perusautoja. Siksi Duster – tosin eri yksilö, vaikka lähes samoilla spekseillä – on aloittanut myös juuri Moottorin kestotestitaipaleen. Kyseessä on siis nelivetoinen hybridi Extreme-varusteilla.

Lähtöpaikaksi retkelle valikoitui Zürich. Sveitsi on Euroopan kallein maa monellakin mittarilla mitattuna. Reitti vei sieltä eteläisen Saksan, Itävallan , Slovakian  ja Unkarin kautta Romaniaan – Dacian kotikonnuille. Romania on yhä Euroopan edullisempia maita. Paluumatka kurvailtiin Serbian, Bosnia ja Hertsegovinan, Kroatian, Slovenian ja Italian kautta takaisin Sveitsiin. Yllä olevista linkeistä aukeavat Autoliiton maakohtaiset sivut, joilta saa tietoa sekä AL-eduista että neuvoja, jos tien päällä kohtaa ongelmia.

Zürich-Salzburg-Linz

Duster rullaa kohti itää Sveitsiä halkovalla moottoritiellä numero 1. Maisemat ovat hienot, vaikka moottoritiellä ollaankin. Vuoret siintävät horisontissa, Sveitsissä Alpit eivät ole koskaan kaukana. Nyt ei suunnata kuitenkaan kivoille alppiteille vaan tarkoitus on päästä vain rivakasti eteenpäin. Bodenjärven päässä käväistään lyhyesti Itävallan puolella ennen kuin siirrytään Saksan moottoriteille. Saksassa moottoritiet ovat vielä vapaita – ajaminen ei maksa mitään ja välillä pääsee ajamaan ilman nopeusrajoituksia. Suurin hidaste Saksassa edettäessä on nykyään ruuhkat ja tietyöt, ja ne ruokkivat toinen toisiaan. 

Suora kasi pitää hereillä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.