Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 19.5.2025 Matkailu Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itä-Euroopan kiertueemme kolmannessa osassa ajamme Romaniasta Serbian ja Bosnia Hetsegovinan kautta Kroatiaan, mistä palaamme Slovenian ja Italian kautta takaisin Sveitsiin. Jutun lopussa vertaillaan vielä vähän hintoja. Romania ja sen teollinen rappioromantiikka jää taakse, kun paluumatka kohti Zürichiä etenee. Ensimmäisen osan matkasta Sveitsistä Unkariin voit lukea tästä ja toisen osan road tripistämme Unkarissa ja Romaniassa tästä linkistä.Palaamme Tonavan varteen, se toimii Romanian ja Serbian rajana. On yö, ja Duster tanssii Tonavan vartta korkean rinteen päällä seuraten. Missään ei näy ketään. Valokeilat tavoittavat vain pari kertaa niistä hölmistyneen kauriin – sarvista päätellen isosellaisen.Jäähyväiset Romanian rappioromantiikalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElämää EU:n ulkopuolellaKun muuri läntisen ja itäisen Euroopan välillä murtui sekä fyysisesti että henkisesti 1980- ja 90-luvun taitteessa, alkoi Itä-Euroopan marssi kohti länttä. Yksi toisensa jälkeen vanhat itäblokin maat liittyivät EU:hun. Aikataulu riippui pitkälti siitä, miten valmiita ne olivat siihen etenkin taloudellisesti.On se vielä, EU-lehmä nimittäin.Nyt tekemämme kierroksen maista kaikki ovat nykyään EU:ssa Serbiaa sekä Bosnia ja Hertsegovinaa – sekä tietysti myös Sveitsiä – lukuunottamatta. Se tarkoittaa näiden kohdalla rajamuodollisuuksia. Se on ainakin Romanian ja Serbian välillä todellakin vain muodollisuus. Rajavirkailijaa ei näytä kiinnostavan mikään. Passi ja auton paperit toki tarkistetaan – ainakin noin muodollisesti.On hieman sääli, että pimeä on vallannut jo Serbian ja sen mannut. Korkealla rinteessä jokea Novi Sipistä aina Sladinaciin asti vievä tie numero 34 olisi päiväsaikaan varmasti todella pittoreski yli 100 kilometrin taival. Nyt tummana virtavaan Tonavan rannoilla näkyy vain siellä täällä hajanaisia valopilkkuja.Sladinacista on Belgradiin vielä 125 kilometriä, ja mieli tekisi virkistystä. Pysähdymme pienessä kylässä, kun väsymys alkaa painaa. Yritämme saada kahvia, ja paikallisesta kuppilasta löytyy jopa kahviautomaatti, mutta kortit tai eurot eivät kelpaa, eikä meillä ole yhtään Serbian dinaaria. Kuppilassa koemme myös olevamme heti EU:n ulkopuolella. Sisällä oleva tupakansavu on niin sakeaa, että sitä voisi oikeasti leikata veitsellä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.